نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران
2 عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه تربیت معلم تهران
چکیده
این پژوهش به بررسی رابطه بین نگرش نسبت به شیوههای فرزندپروری مادر (اقتدار منطقی، استبدادی، آزادگذاری) و مکان کنترل با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی میپردازد. بدین منظور 398 نفر از دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی و مادران با سواد آنها در منطقه 17 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 77-1376 به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از رگرسیون چند متغیری (گام به گام) نمایان ساخت که بین نگرش شیوههای فرزندپروری مادر (اقتدار منطقی) و پیشرفت تحصیلی (معدل کل و نمره علوم) رابطهای مثبت وجود دارد و بین نگرش نسبت به شیوه فرزندپروری مادر (استبدادی) و پیشرفت تحصیلی (معدل کل و نمره علوم، نمره ریاضی) رابطه منفی معنیداری مشاهده نشد. بین نگرش نسبت به شیوههای فرزندپروری مادر (اقتدار منطقی، آزادگذاری، استبدادی) و مکان کنترل دانشآموز رابطهای معنی دار مشاهده نشد. در نهایت بین مکان کنترل دانشآموز با نمره علوم و معدل کل وی رابطهای منفی و معنی دار مشاهده شد و بین مکان کنترل دانشآموز و نمره ریاضی او رابطهای مشاهده نشد. نتایج به دست آمده در چارچوبهای نظری مورد بحث قرار گرفته است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating the Relationship between Attitude towards Child-rearing Practices and Locus of Control with Academic Achievement Among Primary School Fourth- Grade Male Students
نویسندگان [English]
- H. Mehrafrouz 1
- M. Shahraray 2
1 Master of Educational Psychology, Teacher Training University of Tehran
2 Faculty member of Psychology Department, Teacher Training University of Tehran
چکیده [English]
This study investigated the relationship between mother’s attitude towards child-rearing practices (e.g., authoritarian and permissive approaches) and locus of control with academic achievement of primary schools fourth grade male students. Using cluster sampling method, 398 fourth grade male students and their literate mothers were selected from all 17 educational districts in Theran during the academic year of 1997-1998. Data were analyzed using descriptive statistics and multiple regression methods. Relationship between mother’s attitude towards ‘authoritarian’ chi]d-rearing practice (ACRP) and academic achievement (i.e, grade point average or GPA and science grades) was pisitive. There was a negative relationship between mother’s attitude towards ACRP and academic achievement (GPA and science grades). There was no relationship between mother’s attitudes towards child-rearing practices (authoritative, authoritarian, permissive and academic achievement (math grads). Also, no significant relationship was found between mother’s attitude towards ‘permissive child-rearing practice and academic achievement (GPA, math and science grades). There was no relationship between mother’s attitudes towards child-rearing practices (authoritative, authoritarian, and permissive) and child’s locus of control. The relationships between locus of control and academic achievement (GPA and science grades) were negative, and no significant relationship was found between student’s locus of control and academic achievement (math grades). Results are discussed within a theoretical framework.
کلیدواژهها [English]
- Child- rlriiig prwtice locus of contr’i
- academic achievement
Bun, J.R. (1991). Parental Authority Questionnaire. Jornal qf Personality ssessment. 57 (1), iiU-i1U.
Findley, M.J. & Cooper, H.M. (1983). Locus of control and academic achievement: A literature review. Jorn at of Personality and Social Psvcholo’,44 (2), 419-427.
Glasgow, K.L., Dornbusch, S.M., Toyer, L., Steinberg, L., and Ritter, P.L. (1997). Parental styles, adolescent’s attributions, and educational out comes, nine hetereogeneous high -schools. Child Development, 68(3),
507-529.
Golombok, S., & Fivush, R. (1995). Gender Development, Cambridge: University Press[1]
Lamborn, S.D., Mounts, N.S., Steinberg, L., & Dornbusch, S.M. (1991). Parents of competence and adjustment among adolescents from authoritarian, indulgent, and neglectful farnillies. child Development, 62,
1049-1.065.
Nowicki, S, & Strickland, B.R. (1973). Locus of control scale for children:
Journal qf consulting and clinical pychologv, 40, 148-154.
Steinberg, L., Lamborn, S.D., Dornbusch, S.M. & Darling, N. (1992). Impact of pareming practices on adolescent achievement: Authoritative parenting, School involvement, and encouragement to succeed. child Dévelopment,63,
1266-1281.