نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایران
چکیده
این مقاله عمدتاً در چارچوب مکتب نظری "پدیدارشناسی" (آلفرد شوتز) و متأثر از نظریه کنش متقابل نهادی است. امروزه با توجه به تلفیقی که کمابیش در شکل علوم میان رشتهای صورت گرفته نگرش انتزاعی جامعه شناسانه قارهای متمایل به تلفیق و ادغام با رویکردهای عملیتر علوم اجتماعی انگلوساکسون گردیده که نتیجه روشن آن را در رویکردهائی از نوع مفاهیم و روشهای به کار گرفته مقاله پیش رو میتوان ملاحظه نمود. هدف اساسی روش مذکور قابل فهم نمودن زندگی بعضاً حاشیهای کودکان از طریق استخراج قوانین اجتماعی معطوف به ظواهر اعمال آنها در شکل پدیداری، اما مبتنی بر کنشهای عمدتاً چهارگانه (عقلانی، ارزشی، سنتی و عاطفی) وبری بوده است.
عنوان مقاله [English]
Childhood as a Social Phenomenon
نویسنده [English]
- A. Navvah
Faculty member of the Faculty of Economics and Social Sciences, Shahid Chamran University, Ahvaz, Ahvaz, Iran
چکیده [English]
This paper is mainly concentrated on the Alfred Schuetz perspective of phenomenology, which itself is affected by the symbolic interaction theory. Noadays, as a result of the scientific integration and interdisciplenary approach, the abstract sociological attitudes of the Continental Europe, tend to be combined and integrated with the more empirical orientation of the Anglo-Saxon view in social science. The present paper is a clear outcome of this synthetic approach. The main aim of this discussion is to explore the more or less marginalized life of children, through employing the social laws extracted from the formal phenomenological shapes of their actions. The survey is be based on the four-fold Weberian actions, and emotion.
Büchner, Peter; Einfuhrung in die Soziologie der Erziehung und des Bildungswesens, Darmsta0t, 1985.
du Bois-Reymond, Manuela et a!.; Kindesleben, Modernisierung von kindheit in interkulturellen Vergleich, Opladen, 1994, S.13.
Engelbert, Angelical Herith, Alois; SozialOkologie der kindheit. In Manfred Markaflca/ Bernhard Nauck (Hg.); Handbuch der kindheitsforschung, Neuweid, 1986, S.72.
Geulen, Dieter (Hrsg.); Kindheit, neue Realitaet und Aspekte, Weinheim, 1989, S.78.
Habermas, Jurgen; Theorie des kommunikativen Handeins, Bd. 2, Suhrkamp, Frankfurt M., 1988, S.260.
Kaufmann, Franz-Xauer; Kindr als AuBenseiter der Gesellschaft. In: Merkur, 1980; S.761-2.
Krappmann, Lothar; Kinderkultur als Entwick lungsaufgabe. In Manfred Markefka/ Bernhard Nauck (Hg.), Handbuch der Kindheitsforschung, Neuwied, 1993.
KOnig, Rene; Handbuch der empirischen Sozialforschung Bd. 1, 3. Aufi., Ferdinand Enke Verlag, Stuttgart, 1973.
Lüscher, Kurt; Perspektiven ether Soziologie der sozialisation, Entwicklung der Rolle des kindes; In: Zeitschrift für Soziologie, 1975, S.360.
Preuss-Lausitz, Ulf/ Rülcken, Tobias/ Zeiher, Helga (Hg.); SelbStandigkeit fut Kinder- die groBe Freiheit, Weinheim, 1990.
Roiff, Hans-Günter! Zimmermann, Peter; Kindheit im Wandel. Eine Einftihrung in die Sozialisation in Kindesalter, Weinheim. 1985, S.154.
Timmermann, Dieter/Meizer, Wolfgang; Wandel Von Kindheit und Offentliche Erziehung, Opladen, 1993.
Weber, Max; Gesammelte Ausätze zur wissenschaftslehre, J.C.B. Mohr, Tubingen, 7. Auflage, 1988.
Zeiher, Hartmut/Zeiher, Helga; Orte und Zeiten der Kinder, WeinheimfMünchen, 1994, S.17.
Zinnecker, Jurgen; Vom StraBenkind zum verhäuslichten Kind. In lmbke Behnken (Hg.); Stadtgesellschaft im ProzeB der Zivilisation, Opladen. 1990, S.142.