کودکی‌ به‌ مثابه‌ پدیداری‌ اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

- عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایران

10.22055/psy.1999.16498

چکیده

   این‌ مقاله‌ عمدتاً در چارچوب‌ مکتب‌ نظری‌ "پدیدارشناسی‌" (آلفرد شوتز) و متأثر از نظریه‌ کنش‌ متقابل‌ نهادی‌ است‌. امروزه‌ با توجه‌ به‌ تلفیقی‌ که‌ کمابیش‌ در شکل‌ علوم‌ میان‌ رشته‌ای‌ صورت‌ گرفته‌ نگرش‌ انتزاعی‌ جامعه‌ شناسانه‌ قاره‌ای‌ متمایل‌ به‌ تلفیق‌ و ادغام‌ با رویکردهای‌ عملی‌تر علوم‌ اجتماعی‌ انگلوساکسون‌ گردیده‌ که‌ نتیجه‌ روشن‌ آن‌ را در رویکردهائی‌ از نوع‌ مفاهیم‌ و روشهای‌ به‌ کار گرفته‌ مقاله‌ پیش‌ رو می‌توان‌ ملاحظه‌ نمود. هدف‌ اساسی‌ روش‌ مذکور قابل‌ فهم‌ نمودن‌ زندگی‌ بعضاً حاشیه‌ای‌ کودکان‌ از طریق‌ استخراج‌ قوانین‌ اجتماعی‌ معطوف‌ به‌ ظواهر اعمال‌ آنها در شکل‌ پدیداری‌، اما مبتنی‌ بر کنشهای‌ عمدتاً چهارگانه‌ (عقلانی‌، ارزشی‌، سنتی‌ و عاطفی‌) وبری‌ بوده‌ است‌.

اینگلهارت‌، رونالد. تحول‌ فرهنگی‌ در جامعه‌ پیشرفته‌ صنعتی‌. ترجمه‌: مریم‌ وتر (1373). تهران‌: انتشارات‌ کویر.
گنون‌، رند (1366). سیطره‌ کمیت‌، ترجمه‌ علیمحمد کاردان‌، نشر دانشگاهی‌، تهران‌.
نواّح‌، عبدالرضا(1379). ایدئولوژیک‌ کردن‌ علم‌ و نگرشی‌ به‌ علوم‌ اجتماعی‌ در ایران‌ پس‌ از انقلاب‌. چاپ‌ شده‌ در مجموعه‌ مقالات‌ سمینار دانشگاه‌. جامعه‌ و فرهنگ‌ اسلامی‌ (جلد 2). وزارت‌ فرهنگ‌ و آموزش‌ عالی‌.
 
Büchner, Peter; Aufwachsen in den 8Oer Jahren, Opladen, 1990, S.79
Büchner, Peter; Einfuhrung in die Soziologie der Erziehung und des Bildungswesens, Darmsta0t, 1985.
du Bois-Reymond, Manuela et a!.; Kindesleben, Modernisierung von kindheit in interkulturellen Vergleich, Opladen, 1994, S.13.
Engelbert, Angelical Herith, Alois; SozialOkologie der kindheit. In Manfred Markaflca/ Bernhard Nauck (Hg.); Handbuch der kindheitsforschung, Neuweid, 1986, S.72.
Fuchs, Werner; Jugendliche Statuspassage oder individualisierte Jugendbio graphie. In: soziale Welt, 1983, S.343.
Geulen, Dieter (Hrsg.); Kindheit, neue Realitaet und Aspekte, Weinheim, 1989, S.78.
Habermas, Jurgen; Theorie des kommunikativen Handeins, Bd. 2, Suhrkamp, Frankfurt M., 1988, S.260.
Kaufmann, Franz-Xauer; Kindr als AuBenseiter der Gesellschaft. In: Merkur, 1980; S.761-2.
Krappmann, Lothar; Kinderkultur als Entwick lungsaufgabe. In Manfred Markefka/ Bernhard Nauck (Hg.), Handbuch der Kindheitsforschung, Neuwied, 1993.
KOnig, Rene; Handbuch der empirischen Sozialforschung Bd. 1, 3. Aufi., Ferdinand Enke Verlag, Stuttgart, 1973.
Lüscher, Kurt; Perspektiven ether Soziologie der sozialisation, Entwicklung der Rolle des kindes; In: Zeitschrift für Soziologie, 1975, S.360.
Preuss-Lausitz, Ulf/ Rülcken, Tobias/ Zeiher, Helga (Hg.); SelbStandigkeit fut Kinder- die groBe Freiheit, Weinheim, 1990.
Roiff, Hans-Günter! Zimmermann, Peter; Kindheit im Wandel. Eine Einftihrung in die Sozialisation in Kindesalter, Weinheim. 1985, S.154.
Timmermann, Dieter/Meizer, Wolfgang; Wandel Von Kindheit und Offentliche Erziehung, Opladen, 1993.
Weber, Max; Gesammelte Ausätze zur wissenschaftslehre, J.C.B. Mohr, Tubingen, 7. Auflage, 1988.
Zeiher, Hartmut/Zeiher, Helga; Orte und Zeiten der Kinder, WeinheimfMünchen, 1994, S.17.
Zinnecker, Jurgen; Vom StraBenkind zum verhäuslichten Kind. In lmbke Behnken (Hg.); Stadtgesellschaft im ProzeB der Zivilisation, Opladen. 1990, S.142.