نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران

2 عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران

10.22055/psy.1994.16517

چکیده

برای بررسی رابطه سن و جنسیت با مفاهیم نگهداری ذهنی عدد، توده و حجم، چند فرضیه تدوین گردید. فرضیه های اصلی تحقیق عبارت از این بودند که (۱) همراه با بالا رفتن سن، بر توانایی نگهداری ذهنی افزوده می‌شود. (۲) از لحاظ فرآیند رشد، در کودکان ابتدا نگهداری ذهنی عدد آشکار می شود و پس از آن به ترتیب نگهداری های ذهنی توده و حجم. و (۳) بین عملکرد پسران و دختران از حیث نگهداری ذهنی، تفاوتی وجود ندارد. برای آزمایش فرضیه ها، نمونه‌ ای تصادفی متشکل از ۱۸۰ آزمودنی-مشتمل بر گروه های ۶/۵، ۸/۵ و ۱۰/۵ ساله از پایه های اول، سوم و پنجم- از دبستان‌های پسرانه و دخترانه اهواز برگزیده شد. آنگاه، هر سه گروه آزمودنی، بر اساس شیوه مصاحبه بالینی پیاژه، به وسیله آزمون های نگهداری ذهنی عدد، توده و حجم مورد آزمایش قرار گرفتند. نتایج به دست آمده از تحلیل واریانس داده ها، فرضیه های اول و دوم تحقیق را تایید کردند، لیکن یافته ها در خصوص تفاوت عملکرد پسران و دختران از نظر نگهداری ذهنی، با فرضیه سوم مغایرت داشتند. یافته ها به طور کلی بر برتری عملکرد پسران نسبت به عملکرد دختران دلالت داشتند.

عنوان مقاله [English]

A study of the relationship between age, sex and conservation in 6.5 and 10.5 year old school pupils in Ahvaz

نویسندگان [English]

  • j. ع haghighi 1
  • Gh-R Rajabi 2

1 Faculty member, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Ahvaz, Iran

2 Faculty member of the Department of Educational Sciences, Sistan and Baluchestan University, Iran

چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the relationship of age and sex with conservation of number, mass and volume. It was hypothesized that: (1) the older pupils are more able than younger ones regarding the conversation concepts; (2) that children develop conversation of number, mass and volume successively; and (3) there is no significant difference between boy and girl subjects regarding the three conversation concepts. The sample consisted of 180 first. Third and fifth grade a school pupils of the city of Ahvaz who were selected randomly and equally from 6.5 and 10.5 year old populations. Analysis of variance was used as the the statistical method to test the hypotheses. The results supported the first two hypotheses, but the third hypothesis was rejected. It was found that boy subjects preformed significantly better than girls with respect to conservation concepts.
 
 

زنجانیان، کلایه، محمود. بررسی مفاهیم نگهداری ذهنی توده، وزن و حجم در دانش­آموزان دختر و پسر تهرانی. مجلهروان­شناسی،نشریهانجمنروان­شناسیایران، شماره ۱۷، صفحه ۴۵ - ۳۷ تهران، ۱۳۶۳.
فرشی، گروسی. بررسی نگهداری ذهنی بر روی کودکان پرورشگاهی. تحقیقات دانشکده علوم تربیتی تهران، آذرماه، ۱۳۵۶ – ۱۳۵۵. 
ب. منابعانگلیسی 
Bathaee, M. A. and Hosseini, A. A. (1970). Conservation of quantity attained by Iranian elementry school children. Psychological Report 29, 1283 - 1288. 
Bathaee, M. A. (1974). Conservation of mass, weight and volume in intermediate grades. Psychological Report, 28, 163 - 168.
Dodwell, P. C. (1960). Children's understanding of number and reported concepts. Canadian Journal of phychology, 14, 191-205. 
Elkind, D. (1961). Children Children's discovery of mass, weight, and volume. Journal of Genetic Psychology, 98, 219 - 227. 
Elkind, D. (1967). Piaget's conservation problems. Child Development, 38, 13 - 27. 
Flavell, J. (1985). Cognitive Development, 2d Ed. Englewood Cliffs, - NJ: Prentice - Hall. 
Gulco, J., Doyle, A. B. Serbin, L. A. and White, D. R. (1983). Conservation skills, a repeated study of order of acquisition across tasks. Journal of Genetic Psychology, 149, 425 - 439.
Goldschmid, M. L. (1964). Different types of conservation and non conservation and their relation to age, sex, IQ, mentel age and vocabulary. Child Development, 38, 1229 - 1246. 
Mahynaman, E, and Click , J. (1972). Relation between identity conservation and equivalence conservation with their conceptual domains. Developmental Psychology, 2, 247 - 251.
Piaget, J. (1969). Psychology of intelligence. Totwa, NJ: Littlefield, Adams. 
Shea, J. D. C & Yerua, G. (1980). Conservational skills in community school children in Papua, New Guinea. International Journal of Psychology, 15, - II - 25. 
Sinha. D. & Warjha, T. (1989). Invariance of mass and number among tribal and non-tribal children: A study of influence of age, sex, and cultural habituations. Journal of Personality & Clinical Studies, 2, 105 - 114.