نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی‌ دکتری‌ روانشناسی‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز، اهواز، ایران

2 عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

10.22055/psy.2003.17668

چکیده

هدف‌ اساسی‌ این‌ پژوهش‌، ساخت‌ مقیاسی‌ برای‌ سنجش‌ فشارزاهای‌ روانی‌ دانشجویی‌ در دانشگاه‌ پیام‌ نور اهواز بود. بدین‌ منظور، پرسشنامه مقدماتی‌ حاوی‌ 68 ماده‌ مربوط‌ به‌ فشارزاهای‌ روانی‌ تهیه‌ شد و بر روی‌ 500 دانشجوی‌ دانشگاه‌ پیام‌ نور اهواز که‌ به‌ روش‌ تصادفی‌ چندمرحله‌ای‌ انتخاب‌ شده‌ بودند اجرا گردید. سپس‌ داده‌های‌ جمع‌آوری‌ شده‌ مورد تحلیل‌ عاملی‌ قرار گرفت‌ و بدین‌ وسیله‌ یک‌ مقیاس‌ کوتاه‌ 28 ماده‌ای‌ دو عاملی‌ با عنوان‌ «مقیاس‌ فشارزاهای‌ روانی‌ دانشجویان‌ دانشگاه‌ پیام‌ نور اهواز (APN-SSI[1])  استخراج‌ گردید، که‌ 17 ماده‌ روی‌ عامل‌ اول‌ (شرایط‌ فشارزای‌ تحصیلی‌) و 11 ماده‌ روی‌ عامل‌ دوم‌ (شرایط‌ فشارزای‌ غیرتحصیلی‌) قرار داشت‌. نتایج‌ بررسی‌ پایایی‌ مقیاس‌ APN-SSIبه‌ روش‌ همسانی‌ درونی‌ (87/0=r) رضایت‌ بخش‌ بود. اعتبار همزمان‌ این‌ مقیاس‌ با دو مقیاس‌ استاندارد دیگر بررسی‌ شد که‌ نتایج‌ بیانگر اعتبار بالای‌ مقیاس‌ است‌.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Construction and Validation of a Scale for the Measurement of Ahvaz Payame Nour Stressors

نویسندگان [English]

  • Mahnaz Aliakbari Dehkordi 1
  • Bahman Najarian 2

1 Ph.D. student of psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

2 Member of the Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

چکیده [English]

The aim of this study was to construct and validate a scale for the measurement of various psychological stressors of undergraduate students studying at Ahvaz Payame Nour University (APNU). An elementary scale consisting of 68 items tapping a wide range of psychological stressors was adminstered to 500 subjects randomly selected from APNU students. Factor analysis of the data yielded formation of a 28-item scale entitled Ahvaz Payame Nour Students Stressors Inventory (APN-SSI) comprising two factors. The first factor with 17items was entitled academic stressors while the second factor consisted of 11-items related to non-academic stressors. The internal consistenly (as measured by Cronbach Alpha) and test-retest reliability coefficients of APN-SSI were found to be satisfactory. To examine the validity of APN-SSI, it was administered to 110 Subjects concurrently with two other widely used standardized scales, the results of which indicated that APN-SSI is a highly valid scale to be used in future studies. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychological stress
  • academic
  • factor analysis
پولادی‌ ری‌شهری‌، اله‌ا... (1374). بررسی‌ رابطه‌ عوامل‌ فشارزاهای‌ روانی‌ دانشجویان‌ دختر و پسر دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز با عملکرد تحصیلی‌ آنان‌. پایان‌نامه‌ کارشناسی‌ ارشد رشته‌ روانشناسی‌ تربیتی‌، دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز.
علی‌ اکبری‌ دهکردی‌، مهناز (1370). بررسی‌ تأثیر شدت‌ و فراوانی‌ عوامل‌ فشارزاهای‌ روانی‌ در ایجاد اختلالات‌ گوارشی‌ و خصوصیات‌ روانی‌ این‌ گروه‌ از بیماران‌، پایان‌ نامه‌ کارشناسی‌ ارشد در رشته‌ روان‌شناسی‌ عمومی‌، دانشگاه‌ تربیت‌ مدرس‌.
عطاری‌، یوسفعلی‌؛ نجاریان‌، بهمن‌ و مکوندی‌، بهنام‌ (1377). ساخت‌ و اعتباریابی‌ و هنجاریابی‌ مقیاس‌ اضطراب‌ ANQ. مجله‌ علمی‌ و پژوهشی‌ علوم‌ انسانی‌ دانشگاه‌ الزهراء 15 و 16، صص‌ 110-97.
نجاریان‌، بهمن‌؛ داودی‌، ایران‌ (1380). ساخت‌ و اعتباریابی‌ SCL-25 (فرم‌ کوتاه‌ شده‌ SCL-90-R) مجله‌ علمی‌- پژوهشی‌، فصلنامه‌ انجمن‌ روانشناسی‌ شماره‌ 18، صص‌ 150-136.
 
Archer, J. & Lamin, A. (1985). “An investigation of personal and acadimic stressors on college campuses”. Journal of College Student Personnel Vol. 26,
Pp. 210-214.
Boudarene, M. (1998). Stress, Anxiety: What relationships? Encephale, Vol. 24(6), PP. 552-568.
Cole, S.R. (1999). “Assessment of differential item functioning in the perceived stress scale-tO”. Journal of Epidemiology and Community Health,
Vol. 53(5), PP. 319-320.
Diane de, A., Baroni, S., Boskin, L., Buchwald, L., Morgan, OW.J. Gold, S. & Weiss, R. (2000). Stress, stressors and coping among high school students. Children and Youth Services Review, Vol. 22, No. 6. PP. 441-463.
Dill, P.L., Henley, T.B. (1998). Stressors of College. Journal of Psychology, Vol. 132(1) PP. 25-32,
Feuerstein, F. (1987). Health Psychology. Plenum Press, CH. 1, 10,20.
Fontana, A. Derek, H. Lauren, G. & Laurie, C. (1999). Impact of Peer-led Stress inoculation training intervention on state anxiety and heart in college students. Journal of Applied Biobehavioral Research, Vol. 4(1) PP.
45-63.
Hojat, M., Gonnella, J., Erdmann, J. & Vogal, W. (2001). Medical students, cognitive appraisal of stressful life events as related to personality, physical well-being, and academic performance. Availiable online 31 October 2002. Elsevier semce.
Messenger, C. Shean, G. (1998). The effects of anxity sensivity and history of panic on reactions to stressors in a non-clinical sample. Journal of Behavior Therapy and Expermen.tal P.sychia1y, Vol. 29(4), PP. 277-288.
Morris, R.D. & Cahir, N. (1991). The psychology students stress questionnaire. Journal of Clinical Psychology, Vol. (47), PP. 414-417.
Ridley, K. (2000). Stress and studying. Available in www.yahoo. corn.
Ross, S.E., Neibling, B., Heckert, T.M. (1999). Source of stress among college students. College Student Journa4 Vol. 33(2), PP. 312-317.
Thakkar, R. & MaCanne, T.R. (2000). The effect of Daily stressors on physical health in women with and without a childhood of sexual Abuse. Child Abuse & Neglect, Vol. 24, No. 2, PP. 209-221.
Wolman, B. (1988). Psychosomatic Disorder. Plenum Medical Bilk Company, CH. 2, 7, 11, 28.