مریم نصری؛ حسن احدی؛ فریبرز درتاج
چکیده
د
درمان فراتشخیص از جمله درمانهای جدید روانشناسی است که اثر آن بر بسیاری از متغیرهای روانشناسی به اثبات رسیده است. هدف پژوهش حاضر اثربخشی درمان فراتشخیصی بر انعطافپذیری شناختی، تنظیم هیجان و عامل hb در بیماران دیابت نوع 2 بود. روش پژوهش آزمایشی (پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل) بود. در این پژوهش، 32 نفر از بیماران دارای ...
بیشتر
د
درمان فراتشخیص از جمله درمانهای جدید روانشناسی است که اثر آن بر بسیاری از متغیرهای روانشناسی به اثبات رسیده است. هدف پژوهش حاضر اثربخشی درمان فراتشخیصی بر انعطافپذیری شناختی، تنظیم هیجان و عامل hb در بیماران دیابت نوع 2 بود. روش پژوهش آزمایشی (پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل) بود. در این پژوهش، 32 نفر از بیماران دارای دیابت نوع 2 به صورت تصادفی در گروه آزمایشی (8 مرد و 8 زن) و گروه کنترل (8 زن و 8 مرد) جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها در پیشآزمون و پسآزمون از پرسشنامههای انعطافپذیری شناختی دنیس و وندروال و تنظیم هیجان گروس و جان استفاده شد. همچنین، برای سنجش عامل hb از روش الیزا (ELISA) استفاده شد. برای گروه آزمایشی 12 جلسهی 60 دقیقه ای درمان فراتشخیصی آموزش داده شد. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که درمان فراتشخیص بر افزایش انعطافپذیری شناختی و بازارزیابی هیجان و کاهش بازداری هیجان در بیماران دیابت نوع 2 اثر گذار بوده است (01/0<p). اما یافتهها نشان داد که درمان فراتشخیصی بر عامل hb تأثیر نداشته است. براساس یافتهها، درمان فراتشخیص برای بهبود انعطافپذیری شناختی و تنظیم هیجان در بیماران دیابت نوع 2 پیشنهاد میشود.
قاسم آهی؛ احمد منصوری؛ فریبرز درتاج؛ علی دلاور؛ صغری ابراهیمی قوام
چکیده
اگرچه رابطه بین درگیری والدین و موفّقیت تحصیلی دانشآموزان به گستردگی بررسیشده است، با این وجود توجه کمی به نقش عوامل میانجی این رابطه شده است. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسیرابطه بین درگیری تحصیلی والدین و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی با توجه به نقش میانجی انگیزش و درگیری تحصیلی دانشآموز انجام شد. بدین منظور، در ...
بیشتر
اگرچه رابطه بین درگیری والدین و موفّقیت تحصیلی دانشآموزان به گستردگی بررسیشده است، با این وجود توجه کمی به نقش عوامل میانجی این رابطه شده است. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسیرابطه بین درگیری تحصیلی والدین و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی با توجه به نقش میانجی انگیزش و درگیری تحصیلی دانشآموز انجام شد. بدین منظور، در یک پژوهش توصیفی- همبستگی، تعداد 375 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه شهر کاشمر در سال تحصیلی 93-1392 به همراه یکی از والدینشان به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه درگیری تحصیلی والدین (بر اساس گزارش والدین)، پرسشنامه درگیری والدین (بر اساس گزارش دانشآموز)، مقیاس انگیزش تحصیلی، مقیاس رفتاری (خرده مقیاس درگیری دانشآموزان) و پیشرفت تحصیلی در مورد آنها اجرا گردید. دادههای پژوهش حاضر به کمک نرمافزار آماری SPSS22 و Lisrel و با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که انگیزش و درگیری تحصیلی دانشآموز میتوانند میانجی رابطه بین درگیری تحصیلی والدین و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان باشند. بعلاوه، مدل پژوهش بهصورت قابل قبولی با دادهها برازش دارد. در مجموع، نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت ارتباط و درگیری والدین در فعالیتهای تحصیلی دانشآموزان تأکید دارد. بعلاوه، درگیری تحصیلی والدین، پیشرفت تحصیلی بیشتری را بواسطه انگیزش و درگیری تحصیلی دانشآموز در پی دارد.