احمد صادقی؛ ایران باغبان؛ فاطمه بهرامی؛ سید احمد احمدی؛ حسین مولوی
دوره 19، شماره 1 ، تیر 1391، ، صفحه 1-18
چکیده
هدف از این پژوهش تعیین عوامل مؤثر بر رشد مسیر شغلی دانشآموزان بود. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان سوم راهنمایی تا پیش دانشگاهی شهر اصفهان در سال تحصیلی 89-1388 بودند. از این جامعه، نمونهای با حجم 721 نفر (دختر و پسر) به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای پنج عامل شخصیت نئو، رشد مسیر شغلی، ...
بیشتر
هدف از این پژوهش تعیین عوامل مؤثر بر رشد مسیر شغلی دانشآموزان بود. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان سوم راهنمایی تا پیش دانشگاهی شهر اصفهان در سال تحصیلی 89-1388 بودند. از این جامعه، نمونهای با حجم 721 نفر (دختر و پسر) به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای پنج عامل شخصیت نئو، رشد مسیر شغلی، باور به مهارتها، حمایت والدین، بیتصمیمی مسیر شغلی، خودکارآمدی تصمیمگیری و عزتنفس استفاده شد. روشهای آماری مورد استفاده شامل آمار توصیفی و تحلیل استنباطی به روش مدلسازی معادله ساختاری بود. نتایج حاصل از مدل معادله ساختاری نشان داد خودکارآمدی تصمیمگیری، حمایت خانواده، رغبت هنری و بیتصمیمی بر رشد مسیر شغلی دانشآموزان تأثیر معنادار دارند. به طوری که بیتصمیمی به کاهش و خودکارآمدی تصمیمگیری، حمایت خانواده و رغبت هنری بر افزایش رشد مسیر شغلی تأثیر میگذارد. تأثیر خودکارآمدی تصمیمگیری از سایر عوامل بیشتر است و بعد از آن حمایت خانواده بیشترین تأثیر را دارد. یافتهی دیگر پژوهش حاکی از تأثیر مثبت و معنادار خودکارآمدی بر اساس 6 موضوع هالند بر رغبتها میباشد. در زمینهی تأثیر شخصیت بر بیتصمیمی یافتههای پژوهش نشان داد، روانرنجوری تأثیر مثبت و وجدانگرایی و تجربهگرایی تأثیر منفی بر بیتصمیمی دارند. با توجه به اجرای پژوهش در جامعهی دانشآموزی شهر اصفهان نتایج پژوهش محدود به این جامعه است و در تعمیم نتایج باید احتیاط کرد.
محمد ربیعی؛ ایران باغبان؛ محمدرضا عابدی؛ سید اسماعیل هاشمی شیخ شبانی
دوره 18، شماره 2 ، دی 1390، ، صفحه 87-112
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی ساختار رغبتهای شغلی معلمان شهرکرد بر اساس مدل کروی تریسی میباشد. جامعهی پژوهش شامل کلیهی معلمان سه دورهی ابتدایی، راهنمایی و متوسطهی شهرکرد بوده که 633 نفر از آنان به صورت تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهی سیاههی کروی فردی تریسی شامل سه فرم مشاغل، تمایل و ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی ساختار رغبتهای شغلی معلمان شهرکرد بر اساس مدل کروی تریسی میباشد. جامعهی پژوهش شامل کلیهی معلمان سه دورهی ابتدایی، راهنمایی و متوسطهی شهرکرد بوده که 633 نفر از آنان به صورت تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهی سیاههی کروی فردی تریسی شامل سه فرم مشاغل، تمایل و توانمندی بوده است. نتایج تحلیلهای آماری با استفاده از شاخص آماری CI (ضریب تطابق) نشان داد که رغبتهای معلمان بر اساس مدلهای کروی، هشت تیپی و شش تیپی از شاخص برازش مناسبی برخوردارند و رغبتهای آنان از یک مدل کروی پیروی میکند. معلمان دارای رغبتهای یاوری، هنری و جستجوگری هستند و بیشتر گرایش به ایدهها، افراد و مشاغل پرستیژ بالا دارند. نتایج تحلیل واریانس نیز نشان داد که بین رغبتهای معلمان و خصوصیات دموگرافیک رابطه وجود دارد. برای مثال مردان در مقیاسهای پردازش اطلاعات، مکانیکی، کنترل کیفیت از زنان نمرههای بالاتری داشتند یا در مقیاسهای یاوری، مدیریت، علوم اجتماعی و تهوری معلمان ابتدایی میانگین بالاتری کسب کردهاند. همچنین در مقیاسهای یاوری و خدمات پایه دیپلمهها میانگین بالاتری نسبت به لیسانس و فوق لیسانس داشتهاند.