روانشناسی سلامت
مرضیه صادق زاده؛ عزت اله قدم پور؛ مریم صفری شیرازی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهگری سهگانه شناختی در رابطه بین بازشناسی دلبستگی به والدین و ترس از شفقت انجام گردید. این پژوهش که ازلحاظ هدف جزء پژوهشهای بنیادی است یک مطالعه توصیفی-مقطعی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دانشگاه سلمان فارسی کازرون بود که در سال تحصیلی 1402-1401مشغول ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهگری سهگانه شناختی در رابطه بین بازشناسی دلبستگی به والدین و ترس از شفقت انجام گردید. این پژوهش که ازلحاظ هدف جزء پژوهشهای بنیادی است یک مطالعه توصیفی-مقطعی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دانشگاه سلمان فارسی کازرون بود که در سال تحصیلی 1402-1401مشغول به تحصیل بودند و حجم نمونه تعداد 310 نفر از جامعه آماری مذکور بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب گردید. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه ترس از شفقت (2011FCS-)، مقیاس بازشناسی دلبستگی به والدین (2020PARS-) و سیاهه سهگانه شناختی (1986CTI-) بود. دادههای پژوهش با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزارهای 22SPSS- و 24AMOS- تحلیل شدند. یافتهها نشانداد که اثرات مستقیم دلبستگی به والدین با سهگانه شناختی، دلبستگی به والدین با ترس از شفقت و سهگانه شناختی با ترس از شفقت معنیدار بودند؛ همچنین دلبستگی به والدین باواسطه سهگانه شناختی میتواند 50 درصد از واریانس ترس از شفقت را تبیین نماید. درمجموع نتایج این مطالعه با تائید نقش واسطهای سهگانه شناختی در رابطه میان دلبستگی کلی به والدین و ترس از شفقت، میتواند به ترسیم چشماندازی جهت مداخله در بهبود تجربههای ترس از شفقت کمک نماید.
عزت اله قدم پور؛ محمد عباسی؛ مهدی یوسف وند؛ بنفشه حسنوند؛ حسین حسینی
چکیده
نظام تعلیم و تربیت نیز همانند سایر نظامها دارای اصول و ویژگیهای خاص خود است. یکی از ویژگیهای اساسی و لاینفک آن ارزشیابی و ارائه بازخوردهای سودمند است، که به واسطه آن میتوان به تعیین اهداف مهم آموزش و از آن جمله، بررسی نیازهای مهم در رابطه با زبان آموزی پرداخت. هدف اصلی این پژوهش تعیین اثربخشی بازخوردهای اصلاحی (کتبی و کلامی) معلمان ...
بیشتر
نظام تعلیم و تربیت نیز همانند سایر نظامها دارای اصول و ویژگیهای خاص خود است. یکی از ویژگیهای اساسی و لاینفک آن ارزشیابی و ارائه بازخوردهای سودمند است، که به واسطه آن میتوان به تعیین اهداف مهم آموزش و از آن جمله، بررسی نیازهای مهم در رابطه با زبان آموزی پرداخت. هدف اصلی این پژوهش تعیین اثربخشی بازخوردهای اصلاحی (کتبی و کلامی) معلمان در ارزشیابیهای تکوینی بر میزان تابآوری تحصیلی و معنای تحصیل دانشآموزان پسر پایه نهم متوسطه اول در درس زبان انگلیسی در شهر خرمآباد بود. این پژوهش به صـورت نیمهتجربی بود که در آن از طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونه پژوهش 40 دانش آموز بود که به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایشی و گروه کنترل گمارده شدند. گروه آزمایشی طی 12 جلسه تحت مداخله بازخوردهای اصلاحی (کتبی و کلامی) معلمان در ارزشیابیهای تکوینی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه معنای تحصیل هندرسون – کینگ و اسمیت و تابآوری تحصیلی ساموئلز استفاده شد. دادهها با روش تحلیل کواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معنیداری بین دو گروه نشان داد. بنابراین میتوان گفت که ارائه بازخوردهای کتبی و کلامی مبتنی بر مدل باتلر و وین میتواند مؤثر باشد و در صورتی که معلمان بعد از ارزشیابیهای تکوینی از این مدل برای ارائه بازخورد استفاده کنند، میتوانند سطح تابآوری تحصیلی و معنای تحصیلی دانشآموزان را به طرز معنیداری افزایش دهند.
مهدی رضایی؛ عزت اله قدم پور؛ رضا کاظمی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش میانجی اعتبارزدایی هیجانی بین سوءاستفاده جنسی-هیجانی و نشانههای افسردگی در میان دانشجویان دختر دانشگاههای پیامنور تهرانصورت گرفت. نمونهی این پژوهش 439 دانشجوی زن (92 نفر دارای افسردگی اساسی فعلی، 347 نفر دارای سابقه افسردگی اساسی در 12 ماه گذشته) از 6 واحد دانشگاهی پیام نور استان تهران بودند که به روش ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش میانجی اعتبارزدایی هیجانی بین سوءاستفاده جنسی-هیجانی و نشانههای افسردگی در میان دانشجویان دختر دانشگاههای پیامنور تهرانصورت گرفت. نمونهی این پژوهش 439 دانشجوی زن (92 نفر دارای افسردگی اساسی فعلی، 347 نفر دارای سابقه افسردگی اساسی در 12 ماه گذشته) از 6 واحد دانشگاهی پیام نور استان تهران بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش توصیفی-مقطعی، مصاحبهی ساختاریافته، مقیاس طرحوارههای هیجانی لیهی (LESS)، پرسشنامه ترومای کودکی (CTQ) و پرسشنامه افسردگی بک-دو (BDI-II) مورد استفاده قرار گرفت. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده تحلیل مسیر ساده و آزمون سوبل انجام گرفت. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که اعتبارزدایی هیجانی به صورت جزئی بین سوءاستفاده جنسی با نشانههای افسردگی (20/0-75/0=CI 95%) و سوءاستفاده هیجانی با نشانههای افسردگی (33/0-65/0=CI 95%) میانجیگری میکند. در این مطالعه دادهها از نقش میانجی اعتبارزدایی هیجانی بین تجارب اعتبارزدا و نشانههای افسردگی حمایت کرد و نتایج ضرایب مسیرهای غیرمستقیم نشان داد فرضیههای غیرمستقیم معنیدار میباشند.
حسنعلی ویس کرمی؛ عزت اله قدم پور؛ محمد رضا متقی نیا
چکیده
پژوهشحاضر با هدف تدوین مدل خودکارآمدی شخصی معلم از روی متغیرهای اجتماعی جو مدرسه وخودکارآمدی جمعی معلمان انجام شد. در این پژوهش، 255 معلم از مدارس ابتداییشهرستان بجستان، به روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش، مقیاس احساس کارآمدی معلمان (فرم کوتاه)، شاخص جو مدرسه ومقیاس باور کارآمدی جمعی ...
بیشتر
پژوهشحاضر با هدف تدوین مدل خودکارآمدی شخصی معلم از روی متغیرهای اجتماعی جو مدرسه وخودکارآمدی جمعی معلمان انجام شد. در این پژوهش، 255 معلم از مدارس ابتداییشهرستان بجستان، به روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش، مقیاس احساس کارآمدی معلمان (فرم کوتاه)، شاخص جو مدرسه ومقیاس باور کارآمدی جمعی معلم بود. یافتههای پژوهش نشان داد مدل پیشنهادی برازشمناسبی با داده ها داشت. مطابق با این مدل، مسیر غیر مستقیم جو مدرسه بهخودکارآمدی شخصی معلم از طریق خودکارآمدی جمعی معلم، مثبت و معنی دار بود. همچنینمسیرهای مستقیم خودکارآمدی جمعی معلم به خودکارآمدی شخصی معلم و جو مدرسه بهخودکارآمدی جمعی معلم، مثبت و معنی دار بود. یافتههای پژوهش حاضر نشان دهندهیاهمیت نقش میانجی خودکارآمدی جمعی معلمان در رابطه بین جو مدرسه و کارآمدی شخصیآنان است و لزوم توجه به فعالیتهای گروهی معلمان مدرسه را نمایان میسازد.