فتانه فتحی؛ علیرضا حاجی یخچالی؛ ذکراله مروتی
دوره 21، شماره 1 ، تیر 1393، ، صفحه 55-78
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطهی علّی ویژگیهای شخصیت و باورهای هوشی با خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد تحصیلی با میانجیگری هدفهای پیشرفت در دانشآموزان دختر دبیرستانی خرم آباد بود. شرکت کنندگان در این پژوهش 280 نفر از دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان شهر خرم آباد بودند، که به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطهی علّی ویژگیهای شخصیت و باورهای هوشی با خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد تحصیلی با میانجیگری هدفهای پیشرفت در دانشآموزان دختر دبیرستانی خرم آباد بود. شرکت کنندگان در این پژوهش 280 نفر از دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان شهر خرم آباد بودند، که به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش مقیاس نظریه تلویحی هوش (ITIS)، پرسشنامه شخصیتی نئو-فرم کوتاه (NEO-FFI)، مقیاس هدفهای پیشرفت (AGOS) و مقیاس کارآمدی تحصیلی بودند. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده روش تحلیل مسیر انجام گرفت. جهت آزمون روابط غیرمستقیم از روش بوت استراپ (نرم افزار (AMOS-20 استفاده شد. نتایج نشان دادند، که مسیرهای غیرمستقیم باور هوشی ذاتی از طریق جهتگیری هدف عملکردگرا روی عملکرد تحصیلی و باور هوشی افزایشی از طریق جهتگیری هدف تبحرگرا روی عملکرد تحصیلی معنیدار بود. همچنین وظیفهشناسی نیز از طریق جهتگیری هدف تبحرگرا روی عملکرد تحصیلی معنیدار بود، اما باز بودن نسبت به تجربه از طریق جهتگیری هدف تبحرگرا روی عملکرد تحصیلی معنیدار نبود. برازش بهتر از طریق حذف مسیرهای غیرمعنیدار باور هوشی ذاتی و جهتگیری هدف تبحرگرا، باز بودن نسبت به تجربه و جهتگیری هدف تبحرگرا، توافقپذیری و جهتگیری هدف تبحرگرا، باز بودن نسبت به تجربه و خودکارآمدی تحصیلی، توافق پذیری و عملکرد تحصیلی و باز بودن نسبت به تجربه و عملکرد تحصیلی حاصل شد.
ناصر بهروزی؛ کیومرث بشلیده؛ سیده معصومه رسولی
دوره 18، شماره 2 ، دی 1390، ، صفحه 155-180
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطهی علّی بین متغیرهای هوش عمومی و هوش سیال با عملکرد تحصیلی با میانجیگری ویژگیهای شخصیت و رویکردهای یادگیری در دانشآموزان دختر سال دوم و سوم دبیرستانهای شهرستان ازنا بود. نمونهی این تحقیق متشکل از 260 دانشآموز بود که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش آزمودنیها پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطهی علّی بین متغیرهای هوش عمومی و هوش سیال با عملکرد تحصیلی با میانجیگری ویژگیهای شخصیت و رویکردهای یادگیری در دانشآموزان دختر سال دوم و سوم دبیرستانهای شهرستان ازنا بود. نمونهی این تحقیق متشکل از 260 دانشآموز بود که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش آزمودنیها پرسشنامههای اطلاعات شخصی، آزمون هوشی ریون، آزمون هوش سیال، فرم خلاصه شده پرسشنامهی پنج عاملی و پرسشنامهی فرآیند مطالعه را تکمیل کردند. عملکرد تحصیلی دانشآموزان از روی معدل پایان سال تحصیلی آنها به دست آمد. روش آماری استفاده شده مدلیابی معادلات ساختاری بود. نتایج تحقیق نشان دادند که مدل پیشنهادی برازنده دادههاست و مسیرهای مستقیم از هوش عمومی به عملکرد تحصیلی و از سازگاری به عملکرد تحصیلی مثبت و معنیدار است. مسیرهای مستقیم از رویکرد یادگیری عمیق به عملکرد تحصیلی و از هوش عمومی به رویکرد یادگیری عمیق مثبت و معنیدار است. همچنین مسیر مستقیم از هوش عمومی به باز بودن به تجربه و هوش عمومی به سازگاری مثبت و معنیدار است. نقش میانجیگر ویژگیهای شخصیت و رویکردهای یادگیری نیز تأیید شد. اثر غیر مستقیم هوش عمومی از طریق بازبودن به تجربه و رویکرد یادگیری عمیق بر عملکرد تحصیلی مثبت و معنیدار به دست آمد و اثر غیرمستقیم هوش عمومی از طریق وظیفه شناسی بر عملکرد تحصیلی مثبت و معنیدار به دست آمد. اثر غیرمستقیم هوش عمومی از طریق سازگاری بر عملکرد تحصیلی مثبت و معنیدار به دست آمد. همچنین اثر غیرمستقیم هوش سیال از طریق وظیفهشناسی بر عملکرد تحصیلی مثبت و معنیدار به دست آمد.