شهسوار هاشمی؛ مختار عارفی؛ کیوان کاکابرایی؛ آزیتا چهری
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی نقش نقش واسطهای تنظیم هیجان، مدیریت تعارض و صمیمیت جنسی در رابطه سازگاری زناشویی و ویژگیهای شخصیتی انجام شد. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیهی معلمان متأهل شهر کرمانشاه در بازه زمانی سال1400-1399 بوده که از میان آنها 300 معلم متأهل به روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی نقش نقش واسطهای تنظیم هیجان، مدیریت تعارض و صمیمیت جنسی در رابطه سازگاری زناشویی و ویژگیهای شخصیتی انجام شد. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیهی معلمان متأهل شهر کرمانشاه در بازه زمانی سال1400-1399 بوده که از میان آنها 300 معلم متأهل به روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب شدند. اطلاعات پژوهش با استفاده از پرسشنامههای مقیاس سازگاری زناشویی (اسپانیر، 1976)، پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی (کاستا و مککری، 1985)، مقیاس دشواری تنظیم هیجان (گرتز و رومر، 2004)، حل تعارض و صمیمیت جنسی از خردهمقیاس پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ (اولسون، 1998)، جمعآوری و با استفاده از نرمافزارهای SPSS-24 و AMOS-24 تجزیه وتحلیل شدند. نتایج مدل نهایی نشان داد ویژگیهای شخصیتی و سازگاری زناشویی بهطور مستقیم و نقش واسطهای مدیریت تعارض، تنظیم هیجان و صمیمیت جنسی بهطور غیرمستقیم در سطح معنیداری 05/0 همبسته هستند. یافتهها نشان داد که ویژگیهای شخصیتی با مدیریت تعارض، دشواری تنظیم هیجان، صمیمیت جنسی و سازگاری زناشویی و دشواری تنظیم هیجان به سازگاری زناشویی، مدیریت تعارض به سازگاری زناشویی و صمیمیت جنسی به سازگاری زناشویی نیز رابطه مستقیم دارند. همچنین نتایج دیگر نشان داد که اثر غیرمستقیم ویژگیهای شخصیتی بر سازگاری زناشویی از طریق دشواری تنظیم هیجان، مدریت تعارض و صمیمت جنسی از لحاظ آماری معنیدار بود. پبا توجه به نتایج پژوهش، پیشنهاد میشود در مشاوره پیش از ازدواج و درمان مشکلات زناشویی بر آموزش مولفههای اثرگذار بر سازگاری زناشویی، ویژگیهای شخصیتی و متغیر-های میانجی به عنوان پیشگیری و درمان تاکید شود.
مرضیه ملکیها؛ محمدرضا عابدی؛ ایران باغبان؛ عباس جوهری؛ مریم فاتحی زاده
دوره 20، شماره 2 ، دی 1392، ، صفحه 161-178
چکیده
در سالهای گذشته تحقیقات زیادی در خصوص مطالعهی تعارض کار-خانواده، خانواده-کار، پیشایندها، پیامدها و تأثیر این تعارض بر افراد جامعه و سازمانها انجام شده است اما تعداد کمی از پژوهشها به بررسی تأثیر مدیریت تعارض کار-خانواده و خانواده-کار بر زندگی شغلی و خانوادگی افراد پرداختهاند. لذا این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مدیریت ...
بیشتر
در سالهای گذشته تحقیقات زیادی در خصوص مطالعهی تعارض کار-خانواده، خانواده-کار، پیشایندها، پیامدها و تأثیر این تعارض بر افراد جامعه و سازمانها انجام شده است اما تعداد کمی از پژوهشها به بررسی تأثیر مدیریت تعارض کار-خانواده و خانواده-کار بر زندگی شغلی و خانوادگی افراد پرداختهاند. لذا این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مدیریت تعارض کار-خانواده بر رضایت زناشویی زنان شاغل دانشگاه اصفهان انجام شد. این پژوهش از نوع آزمایشی همراه با گروه آزمایش و کنترل است. نمونه پژوهش شامل 62 نفر از زنان شاغل دانشگاه اصفهان بودند که بطور تصادفی در گروه آزمایش(31 نفر) و گروه کنترل (31 نفر) جایگزین شدند. در ابتدای پژوهش میزان تعارض کار-خانواده، خانواده-کار و رضایت زناشویی در بین دو گروه آزمایش و کنترل مورد سنجش قرار گرفت. دادهها با استفاده از پرسشنامه تعارض کار-خانواده نت مایر و رضایت زناشویی اینریچ جمعآوری و با استفاده از آمار توصیفی، تحلیل کواریانس و کواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در گروه آزمایش به مدت 7 جلسه برنامه آموزش مدیریت تعارض اجرا گردید و مجدداً میزان تعارض کار-خانواده، خانواده-کار و رضایت زناشویی در بین دو گروه آزمایش و کنترل مورد سنجش قرار گرفت. نتایج تفاوت معناداری را بین گروه در زمینه تعارض کار-خانواده، خانواده-کار و میزان رضایت زناشویی نشان داد (01/0< P). در مجموع میتوان نتیجه گرفت که با ارایه مداخلات لازم جهت کمک به کارکنان در تسهیل تعارض کار- خانواده و خانواده- کار میتوان از عوارض سوء این تعارض بر زندگی خانوادگی آنها کاست و شاهد افزایش رضایت کارکنان از این بعد زندگیشان بود.