روانشناسی بالینی
نورا شهمیری؛ جوانشیر اسدی؛ لیلا سادات عزیزی ضیابری؛ حسن عبداله زاده
چکیده
ژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر اضطراب بدنی- اجتماعی، رفتارهای تکانشی و خودتنظیمی هیجانی افراد مبتلا به چاقی انجام گردید. جامعه آماری پژوهش کلیه زنان مبتلا به چاقی ساکن شهر تهران در سال 1401 بود. روش پژوهش از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری (یک ماهه) با گروه کنترل و گمارش تصادفی آزمودنیها ...
بیشتر
ژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر اضطراب بدنی- اجتماعی، رفتارهای تکانشی و خودتنظیمی هیجانی افراد مبتلا به چاقی انجام گردید. جامعه آماری پژوهش کلیه زنان مبتلا به چاقی ساکن شهر تهران در سال 1401 بود. روش پژوهش از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری (یک ماهه) با گروه کنترل و گمارش تصادفی آزمودنیها است که در آن دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل در سه مرحله بایکدیگر مورد مقایسه قرار گرفتند. جهت سنجش متغیرهای پژوهش از مقیاس اضطراب بدنی- اجتماعی (SPA) هارت و همکاران (1989)، پرسشنامه تکانشگری (BIS-11) بارت و همکاران (2004) و مقیاس خودتنظیمی ﻫﯿﺠﺎنی هافمن و کاشدان (2010) استفاده شد.نخست، تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل (هر کدام 15 نفر) قرار گرفتند. سپس، گروه آزمایش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را طی 8 جلسه درمانی، هفتهای یک جلسه 90 دقیقهای دریافت کرد. هر دو گروه در سه مرحله زمانی پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری یک ماهه مورد سنجش قرار گرفتند. دادهها با روش تحلیل واریانس چندمتغیره و با استفاده از نرمافزار SPSS-22 تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب بدنی- اجتماعی، رفتارهای تکانشی و خودتنظیمی هیجانی زنان مبتلا به چاقی اثربخش بوده است (05/0=p). بنابراین نتیجه میگیریم که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را میتوان به عنوان مداخلهای -اثربخش جهت کاهش اضطراب بدنی- اجتماعی و رفتارهای تکانشی و بهبود خودتنظیمی هیجانی در افراد مبتلا به چاقی بکار برد.
روانشناسی خانواده
مریم مشتاقی؛ محمدجواد اصغری ابراهیم آباد؛ محمدرضا صفاریان طوسی؛ حمید نجات
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان راهحل محور بر خودکنترلی و انسجام درونی زنان دارای تعارضات زناشویی بود. روش پژوهش، نیمه آزمایشی و در قالب طرح پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی زنان دارای تعارض زناشویی مراجعه کننده به کلینیک روان پلاس شهر مشهد در سال 1402 ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مقایسه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان راهحل محور بر خودکنترلی و انسجام درونی زنان دارای تعارضات زناشویی بود. روش پژوهش، نیمه آزمایشی و در قالب طرح پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی زنان دارای تعارض زناشویی مراجعه کننده به کلینیک روان پلاس شهر مشهد در سال 1402 بودند. در این پژوهش، 45 نفر به شیوه نمونهگیری داوطلبانه و هدفمند انتخاب شدند و پرسشنامههای پژوهش را تکمیل کردند. آزمودنیها ، بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامههای انسجام درونی، پرسشنامه خودکنترلی و پرسشنامه تعارض زناشویی بودند. دو گروه آزمایش، درمان های گروهی راهحل محور و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را به مدت دو ماه دریافت کردند و گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکردند. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که درمـان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان راهحل محور در مقایسه با گروه کنترل بر خودکنترلی و انسجام درونی موثر بودهاند (001/0>P). همچنین، یافتهها نشان داد که تفاوت معناداری بین اثربخشی دو درمـان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان راهحل محور بر نمرات خودکنترلی و انسجام درونی وجود نداشت (05/0<P). براساس یافتههای پژوهش، درمـان گروهی راهحل محور و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد میتواند بهعنوان رویکردهای کارآمد در افزایش انسجام درونی و خودکنترلی زنان دارای تعارضات زناشویی مورد استفاده قرار بگیرد.
روانشناسی بالینی
مهران شهرویی؛ سید عبدالمجید بحرینیان؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند؛ قاسم آهی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، شفقت درمانی و درمان شناختی رفتاری بر ذهن آگاهی و نظم جویی هیجان دانش آموزان دارای اضطراب اجتماعی بود. طرح پژوهش حاضر، از نوع پیشآزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل و جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دارای اضطراب اجتماعی دوره اول دبیرستان 13- 16 سال شهر اهواز که در ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، شفقت درمانی و درمان شناختی رفتاری بر ذهن آگاهی و نظم جویی هیجان دانش آموزان دارای اضطراب اجتماعی بود. طرح پژوهش حاضر، از نوع پیشآزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل و جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دارای اضطراب اجتماعی دوره اول دبیرستان 13- 16 سال شهر اهواز که در سال تحصیلی 1400-1399، در حال تحصیل بود. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه 5 عاملی ذهن آگاهی (بائر و همکاران، 2003) و پرسش نامه نظم جویی شناختی هیجان - فرم کودکان (گارنفسکی و کرایج، 2007)، بود. گروه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به مدت 8 جلسه، گروه شفقت درمانی به مدت 8 جلسه و گروه درمان شناختی رفتاری نیز به مدت 8 جلسه تحت مداخله قرار گرفتند. 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفته که هیچ درمانی بر روی آن ها صورت نگرفت و در لیست انتظار قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان داد که تفاوت معنیداری بین میانگین نمرههای متغیر ذهن آگاهی و نظم جویی هیجان در سه گروه آزمایش و گروه کنترل وجود دارد. و با توجه به نتایح حاصل میتوان برای افزایش ذهن آگاهی و نظم جویی هیجان دانش آموزان دارای اضطراب اجتماعی، از درمان پذیرش و تعهد، شفقت درمانی و درمان شناختی رفتای سود جست.
رواندرمانگری
اسماعیل سلیمانی؛ مرضیه امیری منش؛ علی عیسی زادگان
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان چشمانداز زمان (TPT)، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) و سپاسگزاری مبتنی بر بدن (BFGM) بر نارضایتی از بدن و پریشانی روانشناختی نوجوانان دختر دارای نارضایتی از بدن بود. روش پژوهش، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش را دختران نوجوان دارای نارضایتی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان چشمانداز زمان (TPT)، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) و سپاسگزاری مبتنی بر بدن (BFGM) بر نارضایتی از بدن و پریشانی روانشناختی نوجوانان دختر دارای نارضایتی از بدن بود. روش پژوهش، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش را دختران نوجوان دارای نارضایتی از بدن در شهرستان رشت در سال 1403 تشکیل دادند که از بین آنها 64 نوجوان دختر دارای نارضایتی از بدن به صورت در دسترس غربالگری و به شیوۀ تصادفی در سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس شکل بدنی (Cooper et al., 1987) و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس-21 (Lovibond & Lovibond, 1995) استفاده شد. برای گروه آزمایش اول، دوم و سوم به ترتیب TPT، ACT و BFGM اجرا شد؛ اما گروه کنترل در زمان پژوهش هیچ آموزشی دریافت نکردند. نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که بین اثربخشی TPT، ACT و BFGM بر کاهش نارضایتی از بدن و پریشانی روانشناختی تفاوت معنادار وجود داشت؛ به این صورت که در نارضایتی از بدن تأثیر BFGM بیشتر از TPT بود؛ تأثیر TPT بر پریشانی روانشناختی (افسردگی، اضطراب و استرس) بیشتر از ACT بود. بر اساس یافتهها، استفاده از TPT، ACT و BFGM برای کاهش نارضایتی از بدن (بهویژه BFGM) و پریشانی روانشناختی (بهویژه TPT) در دختران نوجوان دارای نارضایتی از بدن پیشنهاد میشود.
مریم ستایش؛ محمد حاتمی؛ حسن احدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر ادراک خودکارآمدی و رفتارهای خودمراقبتی افراد مبتلا به بیماری عروق کرونری قلب انجام شد. پژوهش حاضر کمی از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری، شامل بیماران مبتلا به عروق کرونری قلب مراجعه کننده به مرکز قلب بیمارستان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر ادراک خودکارآمدی و رفتارهای خودمراقبتی افراد مبتلا به بیماری عروق کرونری قلب انجام شد. پژوهش حاضر کمی از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری، شامل بیماران مبتلا به عروق کرونری قلب مراجعه کننده به مرکز قلب بیمارستان مدائن تهران در شش ماهه دوم سال 1400 بود. در این پژوهش تعداد 34 بیمار مبتلا به عروق کرونری قلب با روش نمونهگیری داوطلبانه و هدفمند انتخاب و با شیوه تصادفی در گروههای آزمایش و گواه جایدهی شدند (18 بیمار در گروه آزمایش و 16 بیمار در گروه گواه). بیماران در آزمایش مداخله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد Wynne et al. را طی یک و نیم ماه در 10 جلسه 75 دقیقهای دریافت نمودند. در این پژوهش از پرسشنامه خودکارآمدی Sherer et al. (SEQ) و پرسشنامه خودمراقبتی Galiana et al. (SCQ) استفاده شد. دادههای حاصل با تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرم افزار آماری SPSS23 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودکارآمدی و رفتارهای خودمراقبتی افراد مبتلا به بیماری عروق کرونری قلب تأثیر معنادار دارد. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان چنین نتیجه گرفت که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با بهرهگیری از شش فرایند پذیرش روانی، گسلش شناختی، خود تحت عنوان زمینه، تعامل با زمان حال، ارزش های مشخص شده و رفتار متعهدانه میتواند به عنوان یک درمان کارآمد جهت بهبود ادراک خودکارآمدی و رفتارهای خودمراقبتی افراد مبتلا به بیماری عروق کرونری قلب مورد استفاده قرار گیرد.
امین عزیزی؛ عبدالحسن فرهنگی؛ رضا حسین پور
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) و درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی (MBSR) بر باور تحصیلی، تنظیم هیجانی و سازگاری تحصیلی در دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر ایلام بود. پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) و درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی (MBSR) بر باور تحصیلی، تنظیم هیجانی و سازگاری تحصیلی در دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر ایلام بود. پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر ایلام در سال تحصیلی 1399 بوده که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تک مرحلهای، 45 دانشآموز بهعنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه باور تحصیلی والرند و همکاران (1992)، پرسشنامه تنظیم هیجانی گروس و جان (2003) و مقیاس سازگاری تحصیلی کلارک (1976) بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندراهه در نرمافزار SPSS-21 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین گروههای آزمایشی و گروه گواه از نظر متغیرهای وابسته (باور تحصیلی، تنظیم هیجانی و سازگاری تحصیلی) تفاوت معنیداری وجود دارد (001/0P<). همچنین بین درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی به لحاظ اثربخشی بر تنظیم هیجانی تفاوت معنیداری وجود دارد (001/0P<). طبق نتایج این پژوهش هر دو درمان موجب افزایش باور تحصیلی، ارزیابی مجدد شناختی و سازگاری تحصیلی و همچنین موجب کاهش بازداری هیجانی در دانشآموزان میشوند. همچنین درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد نسبت به درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی میزان ارزیابی مجدد شناختی را بیشتر افزایش میدهد و میزان بازداری هیجانی را بیشتر کاهش میدهد. لذا درمان ذهن آگاهی و پذیرش و تعهد بر باور تحصیلی، سازگاری تحصیلی و تنظیم هیجانی در دانشآموزان مؤثر است و از آن بهعنوان یک مداخله در درمان مشکلات روانشناختی، رفتار و تحصیلی دانشآموزان میتوان استفاده کرد.
سید مجتبی عقیلی؛ نرگس خاتون اربابی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر میزان افسردگی و دردهای مزمن در زنان مورد همسرآزاری شهرستان گرگان بود. این پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. حجم نمونه شامل 30 نفر بود که به روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب شدند و از این تعداد، 10 نفر به گروه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر میزان افسردگی و دردهای مزمن در زنان مورد همسرآزاری شهرستان گرگان بود. این پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. حجم نمونه شامل 30 نفر بود که به روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب شدند و از این تعداد، 10 نفر به گروه آزمایش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، 10 نفر به گروه آزمایش ذهنآگاهی و 10 نفر به گروه گواه به صورت تصادفی ساده گمارده شدند. جهت جمعآوری دادههای پژوهش از سیاهه افسردگی بک و دردهای مزمن، استفاده شد. گروههای آزمایش برنامه آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد و شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی 8 جلسه مداخله 1 ساعته دریافت کردند. جهت تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد هر دو رویکرد درمانی در مرحله پسآزمون بر افسردگی و درد مزمن زنان مورد همسرآزاری تأثیر معنیداری داشتهاند (05/0>p). بین دو روش درمانی در هر یک از متغیرهای وابسته تفاوت معنیداری مشاهده نشد. بر اساس یافتهها میتوان گفت که هر دو رویکرد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی میتوانند به عنوان مداخلهای مؤثر برای کمک به زنان مورد همسرآزاری جهت کاهش افسردگی و درد مزمن مورد استفاده قرار گیرد.
سعید آریاپوران؛ شیما عباسی؛ جواد کریمی
چکیده
زنان مبتلا به چاقی در معرض مشکلات روانشناختی زیادی قرار دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراباجتماعی و تصویر بدنی زنان مبتلا به چاقی بود. این پژوهش به روش نیمهآزمایشی (پیشآزمون-پس-آزمون با گروه گواه) بود. دراین پژوهش، همه زنان مبتلا به چاقی ( 106 زن) به صورت سرشماری مورد ارزیابی روانشناختی قرار ...
بیشتر
زنان مبتلا به چاقی در معرض مشکلات روانشناختی زیادی قرار دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراباجتماعی و تصویر بدنی زنان مبتلا به چاقی بود. این پژوهش به روش نیمهآزمایشی (پیشآزمون-پس-آزمون با گروه گواه) بود. دراین پژوهش، همه زنان مبتلا به چاقی ( 106 زن) به صورت سرشماری مورد ارزیابی روانشناختی قرار گرفتند. از میان آنها 48 نفر دارای نشانههای اضطراباجتماعی و تصویر بدنی نامطلوب بودند که از میان آنها 30 نفر به طور تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها در پیشآزمون و پسآزمون از پرسشنامه های اضطراباجتماعی و روابط چندبعدی بدن- خود استفاده شد. برای گروه آزمایش 8 جلسه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد آموزش داده شد. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیری (مانکوا) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اضطراباجتماعی و بهبود تصویر بدنی در زنان چاق اثرگذار بوده است (01/0>p). براساس یافته ها استفاده از درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برای بهبود اضطراب اجتماعی و تصویر بدنی نامطلوب در زنان مبتلا به چاقی پیشنهاد میشود.