روانشناسی بالینی
منا محمدی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند؛ ایران داودی؛ سعید افروز پور؛ مهدی سلیمانی
چکیده
چکیدهشواهد موجود حاکی از وجود دو نوع خودشیفتگی به شکل خودبزرگبین و آسیب پذیر است. هدف مطالعهی حاضر پیشبینی راهبردهای خودابرازگری دفاعی و اظهاروجودی بر اساس خودشیفتگی خودبزرگبین و آسیبپذیر بود. نمونه پژوهش حاضر شامل222 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود که به روش تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده ...
بیشتر
چکیدهشواهد موجود حاکی از وجود دو نوع خودشیفتگی به شکل خودبزرگبین و آسیب پذیر است. هدف مطالعهی حاضر پیشبینی راهبردهای خودابرازگری دفاعی و اظهاروجودی بر اساس خودشیفتگی خودبزرگبین و آسیبپذیر بود. نمونه پژوهش حاضر شامل222 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود که به روش تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر پرسشنامهی خودشیفتگی مرضی و مقیاس راهبردهای خودابرازگری بود. در این پژوهش جهت تحلیل دادهها از همبستگی متعارف (کانونی) استفاده شد. یافتهها نشان داد که ترکیب خطی راهبردهای خودابرازگری دفاعی و اظهاروجودی به وسیلهی ترکیب خطی متغیرهای پیشبین قابل پیشبینی است. همچنین راهبردهای خودابرازگری دفاعی و اظهاروجودی به وسیلهی خودشیفتگی خودبزرگبین قابل پیشبینی هستند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که متغیرهای پیش بین 28 درصد از واریانس متغیرهای ملاک را تبیین میکنند. بنابراین میتوان گفت که نقش خودشیفتگی خودبزرگ بین و خودشیفتگی آسیب پذیر در پیشبینی راهبردهای خودابرازگری قابل توجه است.
فاطمه امینیان دهکردی؛ خسرو رمضانی؛ علیرضا ماردپور
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای همدلی بر خودشیفتگی و زورگویی دانشآموزان زورگو انجام شد. این پژوهش، به روش نیمهآزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه انجام گرفت. جامعه آماری شامل دانشآموزان زورگو مشغول به تحصیل در دوره اول متوسطه در شهرستان سامان استان چهارمحال و بختیاری در نیمسال دوم تحصیلی 98-1397 ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای همدلی بر خودشیفتگی و زورگویی دانشآموزان زورگو انجام شد. این پژوهش، به روش نیمهآزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه انجام گرفت. جامعه آماری شامل دانشآموزان زورگو مشغول به تحصیل در دوره اول متوسطه در شهرستان سامان استان چهارمحال و بختیاری در نیمسال دوم تحصیلی 98-1397 بود. در این پژوهش تعداد 40 دانشآموز زورگو با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند (در هر گروه 20 دانشآموز). دانشآموزان گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای در طول دو ماه تحت آموزش مهارتهای همدلی قرار گرفتند. در حالیکه که دانشآموزان حاضر در گروه گواه از دریافت این مداخلات در طول انجام پژوهش بیبهره بودند. در این پژوهش از مقیاس قلدری ایلینویز (اسپلیج و هولت، 2001) و خودشیفتگی (راسکین و تری، 1988) استفاده شد. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر با استفاده از نرمافزار آماری 23SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای همدلی بر خودشیفتگی (001/0p<) و زورگویی (001/0p<) دانشآموزان زورگو تاثیر معنادار داشته است. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای همدلی با تمرکز بر مهارتهای دانشافزایی، ترکیب، کاربستن، ارزشیابی، تحلیل میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت کاهش خودشیفتگی و زورگویی دانشآموزان زورگو مورد استفاده گیرد.
اصغر پوراسمعلی؛ مهری مولایی؛ جابر علیزاده گورادل؛ جواد هاشمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سه صفت تیره شخصیتی با خودافشاگری اینترنتی در دانشجویان میباشد. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه محقق اردبیلی میباشد که از بین آنها 375 نفر (175 دختر و 200 پسر) به روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای نسبتی، انتخاب و به پرسشنامه خودافشاگری اینترنتی (نگرشها و ایدهها، علایق و سلایق، ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سه صفت تیره شخصیتی با خودافشاگری اینترنتی در دانشجویان میباشد. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه محقق اردبیلی میباشد که از بین آنها 375 نفر (175 دختر و 200 پسر) به روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای نسبتی، انتخاب و به پرسشنامه خودافشاگری اینترنتی (نگرشها و ایدهها، علایق و سلایق، کار یا مطالعه، پول و دارایی، شخصیت و ظاهربدنی) و سه صفت تیره شخصیتی (خودشیفتگی، ماکیاولیسم و جامعهستیزی) پاسخ دادند. دادههای پژوهش، با روشهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه گام به گام تجزیه و تحلیل شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین ماکیاولیسم با سه زیرمولفه خودافشاگریِ اینترنتی شامل کار یا مطالعه، شخصیت، ظاهربدنی و خودافشاگری اینترنتی کل و بین صفت شخصیتی جامعه ستیزی با زیرمولفه ظاهربدنی و خودافشاگری اینترنتی کل همبستگی مثبت وجود دارد. بین صفت شخصیتی خودشیفتگی با زیرمؤلفههای علایق و سلایق، کار یا مطالعه، شخصیت و خودافشاگری اینترنتی کل همبستگی مثبت وجود دارد. تحلیل رگرسیون چندگانه گام بهگام نشان داد که از بین سه صفت شخصیتی تیره، دو صفت خودشیفتگی و ماکیاولیسم، به ترتیب قویترین پیشبینیکنندههای خودافشاگری اینترنتی است. با توجه به نتایج این پژوهش، نقش دو صفت شخصیتی تیره، خودشیفتگی و ماکیاولیسم در خودافشاگری اینترنتی مورد تأیید قرار گرفت، این یافته میتواند در پی بردن به علایق و ویژگیهای شخصیتی افراد با خودافشاگریی بالا در فضای مجازی و افزایش آگاهی و پیشگیری از برخی سودجوییهای این افراد به کاربران اینترنتی به ویژه دانشجویان کمک کند.