زینب مومن نیا؛ علی تقوایی نیا؛ فریبرز نیکدل
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر مسئولیتپذیری و مهارتهای مقابلهای مربیان پیشدبستانی انجام شد. روش پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و براساس گردآوری دادهها، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل مربیان پیشدبستانی شهرستان ایذه در سال 1399 میباشد. از بین جامعه هدف، ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر مسئولیتپذیری و مهارتهای مقابلهای مربیان پیشدبستانی انجام شد. روش پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و براساس گردآوری دادهها، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل مربیان پیشدبستانی شهرستان ایذه در سال 1399 میباشد. از بین جامعه هدف، 30 نفر با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایشی (15) و گواه (15) گمارده شدند. ابتدا از هر دو گروه پیشآزمون به عمل آمد. گروه آزمایشی در 10 جلسه 45 دقیقهای در طول دو ماه، آموزش هوش هیجانی را دریافت کردند. ابزارهای مورد استفاده در پیشآزمون و پسآزمون شامل مقیاس مسئولیتپذیری گاف و سیاهه مقابله با موقعیتهای استرسزای اندلر و پارکر بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. یافتهها نشان داد آموزش هوش هیجانی موجب افزایش مسئولیتپذیری (001/0>p، 20/20=F) و مهارتهای مقابلهای مسالهمدار (003/0>p، 25/11=F) و کاهش مهارتهای مقابلهای هیجانمدار (001/0>p، 75/14=F) و اجتنابی (004/0>p، 07/5=F) گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه شده است. بر مبنای یافتههای حاصل میتوان گفت آموزش هوش هیجانی بر مسئولیتپذیری و مهارتهای مقابلهای مربیان پیشدبستانی تأثیر معناداری داشته است. لذا پیشنهاد میشود از آموزش هوش هیجانی برای بهبود مسئولیتپذیری و مهارتهای مقابلهای مربیان پیشدبستانی استفاده شود..
عیسی جعفری؛ فریبا غضنفریان؛ مهناز علی اکبری؛ حمید کمرزرین
چکیده
تنظیم هیجان عامل مهمی در تعیین سلامتی و داشتن عملکرد موفق در تعاملات اجتماعی است و نقص در آن با بزهکاری و رفتار پرخاشگرانه رابطه دارد، بنابراین بررسی نقش عوامل موثر در مدیریت هیجانات دارای اهمیت است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مقابلهای بر تنظیم هیجانی در نوجوانان بزهکار بود. روش این پژوهش از نوع طرح آزمایشی و جامعه ...
بیشتر
تنظیم هیجان عامل مهمی در تعیین سلامتی و داشتن عملکرد موفق در تعاملات اجتماعی است و نقص در آن با بزهکاری و رفتار پرخاشگرانه رابطه دارد، بنابراین بررسی نقش عوامل موثر در مدیریت هیجانات دارای اهمیت است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مقابلهای بر تنظیم هیجانی در نوجوانان بزهکار بود. روش این پژوهش از نوع طرح آزمایشی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان بزهکار ساکن در کانون اصلاح و تربیت شهر تهران در نیمسال اول 1394 بود که تعداد 50 آزمودنی بهصورت تصادفی انتخاب و در گروه آزمایشی (25 نفر) و گروه کنترل (25 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایشی 8 جلسه 90 دقیقهای بهصورت گروهی تحت آموزش مهارتهای مقابلهای قرار گرفتند و گروه کنترل در طول مدت درمان هیچ آموزشی دریافت نکرد. آزمودنیهای مورد پژوهش به سؤالات مقیاس دشواریهای تنظیم هیجانی (DERS)پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین میانگین نمرههای دشواری در تنظیم هیجانی در گروه آزمایشی و گروه کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد (001/0p≤). بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که میزان بهبودی درتنظیم هیجانات نوجوانانی که در معرض مهارتهای مقابلهای قرار گرفتند، بیشتر از افرادی است که این مداخله را دریافت نکردند. بنابراین پیشنهاد میشود که در کانونهای اصلاح و تربیت مهارتهای مقابلهای به مربیان آموزش داده شود تا آنان با گذراندن این دورهها بتوانند این مهارتها را به مددجویان آموزش دهند