روانشناسی رشد
سهیلا رجبی مرندیان؛ مرضیه طالب زاده شوشتری؛ حمداله جایروند
چکیده
چکیدههدف: هدف این پژوهش بررسی رابطه سرشت و منش با نشانههای درونیسازی شده و بیرونی-سازی شده نوجوانان با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان بود. روش: این پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر و پسر مقطع دوم متوسطه شهرستان اندیمشک بود. نمونه شامل 326 نفر(165 دختر و161 پسر) بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف این پژوهش بررسی رابطه سرشت و منش با نشانههای درونیسازی شده و بیرونی-سازی شده نوجوانان با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان بود. روش: این پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر و پسر مقطع دوم متوسطه شهرستان اندیمشک بود. نمونه شامل 326 نفر(165 دختر و161 پسر) بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس خودسنجی نوجوانان (Achenbach et al. 2001)، پرسشنامه شخصیتیسرشت و منش(Cloninger et al., 1994)وراهبردهای تنظیم شناختی هیجان(et al., 2001 Garnefski) استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که برای هر دو مسیر غیرمستقیم اثر سرشت و منش بر نشانههای درونیسازی شده از طریق تنظیم هیجان مثبت و منفی مورد تایید قرارگرفت. همچنین، دو مسیر غیرمستقیم اثر سرشت و منش بر نشانه های بیرونی-سازی شده از طریق تنظیم هیجان مثبت و منفی مورد تأیید قرار گرفت. نتیجه گیری: براساس یافتههای به دست آمده از این پژوهش میتوان گفت که راهبردهای مثبت و منفی تنظیمشناختی هیجان با اثرگذاری بر ابعاد سرشت و منش شخصیت، موجب بروز و یا تدوام مشکلات رفتاری درونی و بیرونیسازی شده نوجوانان میشود. واژگان کلیدی: سرشت و منش، نشانههای درونیسازی شده و بیرونیسازی شده، تنظیم شناختی هیجان
شبنم داوری؛ نسرین باقری
چکیده
مقدمه: پیشرفت تحصیلی میزان موفقیت فرد در دستیابی به اهداف خاص محیطهای آموزشی بهویژه مدرسه را نشان میدهد. روش: پژوهش حاضر به روش همبستگی و با استفاده از تحلیل مسیر انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه دوم مدارس غیرانتفاعی منطقه 1 آموزش و پرورش تهران در سال 1400-1401 تشکیل میدادند. 240 نفر نمونه ...
بیشتر
مقدمه: پیشرفت تحصیلی میزان موفقیت فرد در دستیابی به اهداف خاص محیطهای آموزشی بهویژه مدرسه را نشان میدهد. روش: پژوهش حاضر به روش همبستگی و با استفاده از تحلیل مسیر انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه دوم مدارس غیرانتفاعی منطقه 1 آموزش و پرورش تهران در سال 1400-1401 تشکیل میدادند. 240 نفر نمونه به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان طی یک جلسه و بهصورت انفرادی به پرسشنامه پیشرفت تحصیلی (فام و تیلور، 1994) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج، (2006) و والدین آنها نیز به پرسشنامه فرزندپروری بامریند (1973) پاسخ دادند. یافتهها: نتایج نشان داد ضریب مسیر بین راهبردهای غیرانطباقی تنظیم شناختی (001/0=p، 208/0-=β) و راهبردهای انطباقی تنظیم شناختی (001/0=p، 306/0=β) و پیشرفت تحصیلی معنادار بود. ضریب مسیر مستقیم بین سبک فرزندپروری سهلگیرانه (001/0=p، 221/0-=β) و مقتدرانه (001/0=p، 303/0=β) با پیشرفت تحصیلی معنادار بود. ضریب مسیر غیرمستقیم بین سبک فرزندپروری سهلگیرانه و پیشرفت تحصیلی با میانجیگری راهبردهای غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان (045/0=p، 028/0-=β) و راهبردهای انطباقی تنظیم شناختی هیجان (001/0=p، 073/0=β) معنادار بود. نتیجهگیری: راهبردهای تنظیم شناختی هیجان تحت تأثیر سبکهای فرزندپروری میتواند پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را تبیین کند.