منیجه شهنیییلاق؛ زهرا بنابی مبارکی؛ حسین شکرکن
چکیده
این تحقیق دو هدف عمده را دنبال میکند که عبارتند از: 1) تعیین روابط بین موضوعی سازههای انگیزش تحصیلی مانند خودکارآمدی، ارزش تکلیف، هدفهای عملکردگرا، عملکردگریز و تبحری و پی بردن به این مسأله که این سازهها در یک موضوع تحصیلی چگونه به سازههای متناظر موضوعهای تحصیلی دیگر ...
بیشتر
این تحقیق دو هدف عمده را دنبال میکند که عبارتند از: 1) تعیین روابط بین موضوعی سازههای انگیزش تحصیلی مانند خودکارآمدی، ارزش تکلیف، هدفهای عملکردگرا، عملکردگریز و تبحری و پی بردن به این مسأله که این سازهها در یک موضوع تحصیلی چگونه به سازههای متناظر موضوعهای تحصیلی دیگر مربوط میشوند. 2) تعیین روابط درون موضوعی مربوط به سازههای انگیزشی و بررسی روابط متقابل این سازهها در چهار موضوع تحصیلی اصلی (ریاضی، زیستشناسی، ادبیات و زبان انگلیسی). برای تحقق بخشیدن به این هدفها پرسشنامهای با عنوان انگیزش تحصیلی در پنج بعد تهیه و تدوین شد و 430 نفر از دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان که به صورت تصادفی از چهار ناحیه آموزش و پرورش شهر اهواز انتخاب شدند آن را برای چهار درس اصلی مورد پژوهش تکمیل کردند. برای بررسی روابط بین موضوعی و درون موضوعی سازههای انگیزشی سه مدل بین موضوعی (مدل الف، ب و ج) و یک مدل درون موضوعی مطرح و با تکنیک تحلیل عامل تأییدی مورد آزمون قرار گرفتند. همه سازههای انگیزشی تا اندازهای هم وابسته به موضوع خاص و هم تعمیمپذیر بودند. البته شدت روابط بین موضوعی سازههای انگیزشی تفاوتهایی با هم داشتند. یک ساختار سلسله مراتبی با عامل سطح دوم کلی (مدل ج)، به طور بسیار مؤثری روابط بین سازههای انگیزشی را در چهار موضوع تحصیلی اصلی نشان داد. هدفهای عملکردگرا و عملکردگریز در تمام موضوعها همبستگی بالایی داشتند، در حالی که ارزش تکلیف و هدف تبحری در تمام موضوعها همبستگی پایینی را نشان دادند و باورهای خودکارآمدی در تمام موضوعهای تحصیلی همبستگی متوسط و متعادلی با هم داشتند. در بررسی روابط درون موضوعی سازههای انگیزشی، مشخص شد که روابط مثبت و معنیدار بین این سازهها در دروس مختلف وجود دارد.
غلامرضا رجبی؛ یوسفعلی عطاری؛ حسین شکرکن
چکیده
هدف از اجرای تحقیق حاضر اعتباریابی و مقایسه انتظارات خودکارآمدی شغلی در دانشجویان پسر و دختر دانشگاه شهید چمران اهواز بود. برای این منظور به تدوین و اعتباریابی مقیاس راهنمای انتظارات خودکارآمدی شغلی برای دانشجویان دانشگاه شهید چمران نیز پرداخته شد. نتایج به دست آمده درباره پایایی ...
بیشتر
هدف از اجرای تحقیق حاضر اعتباریابی و مقایسه انتظارات خودکارآمدی شغلی در دانشجویان پسر و دختر دانشگاه شهید چمران اهواز بود. برای این منظور به تدوین و اعتباریابی مقیاس راهنمای انتظارات خودکارآمدی شغلی برای دانشجویان دانشگاه شهید چمران نیز پرداخته شد. نتایج به دست آمده درباره پایایی کل مقیاس و همچنین درباره خرده مقیاسهای نیازمندیهای آموزشی، وظایف شغلی، مشاغل حیطه مردانه و مشاغل حیطه زنانه حاکی از پایایی بالای مقیاس میباشند. ضرایب روایی همزمان بین مقیاس انتظارات خودکارآمدی شغلی با مقیاس خودکارآمدی عمومی و با خرده مقیاسهای نیازمندیهای آموزشی و وظایف شغلی در کل نمونه و برای دانشجویان پسر و دختر همگی معنیدار بودند. همچنین، تحلیل واریانس عاملی با اندازههای مکرر بر روی عامل مشاغل ده گانه حیطه مردانه و زنانه از خرده مقیاس نیازمندیهای آموزشی در بین دانشجویان پسر و دختر تفاوت معنیدار نشان داد، اما این تفاوت در خرده مقیاس وظایف شغلی معنیدار نبود. به علاوه، میزان انتظارات خودکارآمدی شغلی دانشجویان در مشاغل ده گانه حیطه مردانه و زنانه، در مقایسه با خرده مقیاسهای نیازمندیهای آموزشی و وظایف شغلی، متفاوت میباشند.
مهناز مهرابیزاده هنرمند؛ عباس ابوالقاسمی؛ بهمن نجاریان؛ حسین شکرکن
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان همه گیرشناسی اضطراب امتحان و رابطه آن با خود کارآمدی و جایگاه مهار درونی با توجه به کنترل متغیر هوش در دانشآموزان پسر و دختر دبیرستانهای اهواز میباشد. نمونه مربوط به همه گیرشناسی 3109 دانشآموز پسر و دختر دبیرستانهای اهواز بود که با روش تصادفی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان همه گیرشناسی اضطراب امتحان و رابطه آن با خود کارآمدی و جایگاه مهار درونی با توجه به کنترل متغیر هوش در دانشآموزان پسر و دختر دبیرستانهای اهواز میباشد. نمونه مربوط به همه گیرشناسی 3109 دانشآموز پسر و دختر دبیرستانهای اهواز بود که با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. همچنین 340 دانشآموز برای آزمون فرضیهها به طور تصادفی گزینش شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه اضطراب امتحان برای همه گیرشناسی، و مقیاس خود کار آمدی، پرسشنامه جایگاه مهار و آزمون هوش، برای آزمون فرضیهها استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان همه گیرشناسی اضطراب امتحان در نمونه مورد بررسی 3/17 درصد است. میزان همه گیرشناسی اضطراب امتحان در دانشآموزان دختر نسبت به پسر ( 22 درمقابل 12/8 درصد) و عرب نسبت به فارس (18/7 در مقابل 16/4) بیشتر است. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد که با کنترل متغیر هوش، اضطراب امتحان با خودکار آمدی (0/29-=r) و جایگاه مهار درونی (0/24-=r) همبستگی منفی معنیداری دارد. همچنین، نتایج پژوهش نشان داد که بین ترکیب خطی متغیرهای پیش بین ( خود کار آمدی، جایگاه مهار درونی و هوش) با متغیر ملاک (اضطراب امتحان) همبستگی چندگانه معنیداری وجود دارد(0/01=P).