روانشناسی تربیتی
لیلا قاسمی؛ سحر صفرزاده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی کیفیت روابط مادر- کودک بر اساس ابعاد خردمندی و احساس تنهایی اجتماعی-عاطفی با میانجیگری فقدان لذتجویی در مادران کودکان اتیسم مبتلا به شهر اهواز بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مادران دارای کودکان اتیسم در شهر اهواز بوده که 200 نفر از این مادران به روش در دسترس از مدارس کودکان اتیسم انتخاب و مورد آزمون ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی کیفیت روابط مادر- کودک بر اساس ابعاد خردمندی و احساس تنهایی اجتماعی-عاطفی با میانجیگری فقدان لذتجویی در مادران کودکان اتیسم مبتلا به شهر اهواز بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مادران دارای کودکان اتیسم در شهر اهواز بوده که 200 نفر از این مادران به روش در دسترس از مدارس کودکان اتیسم انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای کیفیت روابط مادر- کودک پیانتا (1994)، پرسشنامه سه بعدی خردمندی آردلت (2003)، فرم کوتاهشده مقیاس احساس تنهایی اجتماعی-عاطفی بزرگسالان دیتوماسو و همکاران (2004) و پرسشنامه فقدان لذتجویی سنایت و همکاران (1995) بود. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج بهدست آمده نشان دادند بین همه ضرایب مسیر به جز احساس تنهایی خانوادگی به کیفیت روابط مادر- کودک، بعد عاطفی خردمندی به فقدان لذتجویی، احساس تنهایی رمانتیک به فقدان لذتجویی و احساس تنهایی اجتماعی به فقدان لذتجویی معنیدار بودند. همچنین در نتایج نیز مشخص شد بین بعد شناختی و انعکاسی خردمندی، و احساس تنهایی خانوادگی، با کیفیت روابط مادر- کودک از طریق میانجیگری فقدان لذتجویی رابطه غیرمستقیم وجود دارد. اما بین بعد عاطفی خردمندی، و احساس تنهایی رمانتیک و احساس تنهایی اجتماعی، با کیفیت روابط مادر- کودک از طریق میانجیگری فقدان لذتجویی رابطه غیرمستقیم مشاهده نشد.
روانشناسی تربیتی
زینب رحیمی؛ فریبرز درتاج
چکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای هوش اخلاقی و هوش هیجانی در رابطه با رشد اخلاقی و خردمندی دانشجویان انجام شده است. روش تحقیق، توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی 99-1398 با حجم 15،000 نفر بود. اندازه نمونه 240 نفر fh روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد. ابزارهای ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای هوش اخلاقی و هوش هیجانی در رابطه با رشد اخلاقی و خردمندی دانشجویان انجام شده است. روش تحقیق، توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی 99-1398 با حجم 15،000 نفر بود. اندازه نمونه 240 نفر fh روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد. ابزارهای اندازهگیری شامل مقیاس میکرو وبستر (WS، 2007)، هوش هیجانی شرینگ (EIQ، 1999)، هوش اخلاقی لنیک و کیل (MIQ، 2005) و مبانی اخلاقی گراهام (MFQ، 2007) بودند. یافتهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و استفاده از نرمافزار AMOS.v22 و SPSS.v23 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که رشد اخلاقی (P=0.001)، هوش اخلاقی (P=0.001) و هوش هیجانی (P=0.019) با خردمندی رابطه مستقیم و معناداری دارند. همچنین، رابطه غیرمستقیم بین رشد اخلاقی و خردمندی از طریق واسطه هوش اخلاقی معنادار بود (P=0.01). بنابراین، مدل تحقیق، مناسب بوده و هوش اخلاقی نقش واسطهای در رابطه بین رشد اخلاقی و خردمندی دارد. این تحقیق بینشهای ارزشمندی را در مورد پویایی پیچیده بین رشد اخلاقی، هوش هیجانی و خرد ارائه میدهد.مدل ارائه شده در این تحقیق به درک دقیق این سازهها کمک میکند و بر اهمیت رشد اخلاقی و هوش هیجانی در محیطهای آموزشی برای پرورش خردمندی در بین دانشجویان تأکید میکند. پیامدهای این تحقیق به متخصصان آموزشی، سیاستگذاران و روانشناسان گسترش مییابد و از آنها میخواهد که توسعه هوش اخلاقی و هیجانی در دانشجویان را برای پرورش خردمندی در اولویت قرار دهند.
فرهاد ملایی امجز؛ علی فرنام
چکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش میانجی بهزیستی روانشناختی در رابطه بین ذهنآگاهی و خردمندی در مدافعان سلامت مبارز با بحران کروناویروس اجرا گردیده است. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان بخش مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا در سه شهرستان کرمان، بم و جیرفت بودند که طی آذر تا دی ماه سال 1399مشغول به کار ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش میانجی بهزیستی روانشناختی در رابطه بین ذهنآگاهی و خردمندی در مدافعان سلامت مبارز با بحران کروناویروس اجرا گردیده است. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان بخش مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا در سه شهرستان کرمان، بم و جیرفت بودند که طی آذر تا دی ماه سال 1399مشغول به کار بودند. به دلیل شرایط حاد محدودیتهای کرونایی به کارکنان در دسترس بخش مراقبت از بیماران کرونایی تعداد 130 نفر (شامل 82 زن و 48 مرد) بین سنین 27 تا 45 سال بابه بطور متوسط بیش از 8 سال سابقه بهعنوان نمونه بهصورت در دسترس انتخاب شدند. دادهها بهوسیله پرسشنامه ذهنآگاهی کنتاکی، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف و مقیاس خردمندی آردلت به دست آمده است. دادههای به دست آمده از 130 پرسشنامه با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی در نرمافزار Smart-PLS3 تجزیهوتحلیل شد. طبق نتایج به دست آمده بهزیستی روانشناختی (04/0p< ،35/0β=) و ذهنآگاهی (02/0p< ،22/0β=) رابطه مستقیمی با خردمندی داشت و ذهنآگاهی نیز تأثیر مستقیمی بر بهزیستی روانشناختی دارد (001/0p< ،23/0β=). نقش میانجیگر بهزیستی روانشناختی در رابطه بین ذهنآگاهی و خردمندی نیز تأیید شد (03/0p<). در مجموع، نتایج نشان داد که تقویت ذهنآگاهی مدافعان سلامت با استفاده از بهزیستی روانشناختی باعث بهبود خردمندی آنان میشود؛ بنابراین با توجه به شیوع اختلالات روانی در هنگام همهگیری بیماریهای نوظهور فاقد درمان قطعی مانند کووید-19، مداخلات روانشناختی مانند آموزش برنامه مبتنی بر ذهنآگاهی باعث رفتارهای آگاهانه و پاسخهای خردمندانه مدافعان سلامت میشود.