نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه پیام نور استان خوزستان (نویسنده مسؤول)

2 استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده

هدف از انجام این تحقیق، تعیین رابطه ویژگی‌های شخصیتی با فرسودگی تحصیلی در دانش‌آموزان بوده است. به همین منطور از بین دانش‌آموزان دختر و پسر پایه‌ی سوم دبیرستان‌های شهر اهواز 200 نفر (100 پسر و 100 دختر) به شیوه خوشه‌یی چند مرحله‌یی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ی کوتاه 60 سؤالی مک‌کری و کاستا(1985) و پرسشنامه فرسودگی مدرسه‌یی ساملا- آرو و همکاران (2009) استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته‌ها نشان داده‌اند که ویژگی‌های شخصیتی روان رنجور‌خویی و توافق‌پذیری با فرسودگی تحصیلی همبستگی مثبت و ویژگی‌های شخصیتی برونگرایی و بازبودن با فرسودگی تحصیلی همبستگی منفی دارند. بین ویژگی شخصیتی وجدانی بودن و فرسودگی تحصیلی همبستگی معنی‌داری به دست نیامد. همچنین، نتیجه‌ی رگرسیون چندگانه با روش گام به گام نشان داده است که ویژگی‌های شخصیتی توافق‌پذیری و برون‌گرایی، بهترین پیش‌بینی کننده‌یفرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان به شمار می‌روند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The relationship between personality characteristics and academic burnout of secondary school students in Ahvaz

نویسندگان [English]

  • K. Sevari 1
  • K. Beshlideh 2

چکیده [English]

The purpose of the present study was to investigate the relationship of personality characteristics with academic burnout of secondary school students in Ahvaz. The sample consisted of 200 male and female students who were selected by multi-stage random sampling method. All these students responded to Burnout Scale and Personality Questionnaire. The data was analyzed using Pearson correlation and multi-regression methods. The results indicated that there were significant and positive relationships between neurosis and agreeableness, and academic burnout. Also, there were negative correlations between extraversion and openness, and academic burnout. The findings of this research confirmed the importance of positive and negative effects of personality on academic burnout.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic Burnout
  • Neuroticism
  • Agreeableness
  • Openness
  • conscientiousness
  • extraversion
فارسی
پروین، لارسن ( 1989 ). روانشناسی شخصیت. ترجمه محمدجواد جوادی و پروین کدیور (1378). تهران: انتشارات رسا.
سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1386). روشهای تحقیق در علوم رفتاری، چاپ چهاردهم، تهران: مؤسسه انتشارات آگاه.
عطاری، یوسفعلی، امان الهی فرد، عباس و مهرابی‌زاده هنرمند، مهناز (1385). بررسی رابطه ویژگی‌های شخصیتی و عوامل فردی، خانوادگی با رضایت زناشویی در کارکنان اداره‌های دولتی شهر اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. دوره سوم. سال سیزدهم. شماره 3.
کیامهر، جواد (1381). هنجاریابی فرم کوتاه پرسشنامه پنج عاملی نئو و بررسی ساختار عاملی آن در بین دانشجویان علوم انسانی دانشگاههای تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد سنجش و اندازه‌گیری دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
 
لاتین
Durán, A. Extremera, N., Rey, L., Fernández-Berrocal, P., & Montalbán, F. M. (2006). Predicting academic burnout and engagement in educational settings: assessing the incremental validity of perceived emotional intelligence beyond perceived stress and general self-efficacy, Psicothema, 18, 158-164.
Bakker, A. B., Demerouti, E., & Schaufeli, W. B. (2002). The validity of the Maslach Burnout Inventory– General survey: An Internet study. Anxiety, Stress, and Coping, 15, 245–260.
Buhler, K. E., & Land, T. (2003). Burnout and personality in intensive care: An empirical study. Hospital Topics: Research and Perspectives on Health Care, 81, 5–12.
Burisch, M. (2002). A longitudinal study of burnout. Work & Stress, 16, 1- 17.
Botwin, M. D., Buss, D. M., & Shackelford, T. K. (1997). Personality & mate preferences: Five factor in mate selection & marital satisfaction. Journal of Personality, 65, 107-130.
Costa, P., & McCare, R. (1999). Inventario NEO reducido de cinco. Manual professional Madrid, TEA Ediciones.
Costa, P., & McCrae, R. (1992). Revised NEO Personality Inventory (NEO-PIR) and NEO Five Factor Inventory (NEO-FFI) professional manual. Odessa, Fl.: Psychological Assessment Resources.
Deary, I. J., Blenkin, H., Agius, R. M., Endler, N. S., Zealley, H., & Wood, R. (1996). Models of job- related stress and personal achievement among consultant doctors. British Journal of Psychology, 87, 3–29.
Deary, I. J., Watson, R., & Hogston, R. (2003). A longitudinal cohort study of burnout and attrition in nursing students. Journal of Advanced Nursing, 43, 71–81.
Eastburg, M. C., Williamson, M., Gorsuch, R., & Ridley, C. (1994). Social support, personality and burnout in nurses. Journal of Applied Social Psychology, 24, 1233–1250.
Francis, L. J., Louden, S., & Rutledge, C. (2004). Burnout among Roman Catholic parochial clergy in England and Wales: Myth or reality? Review of Religious Research, 46, 5–19.
Freudenberger, H. J. (1974). Staff burnout. Journal of Social Issues, 30, 159–165.
LePine, J. A., LePine, M., & Jackson, C. L. (2004). Challenge and hindrance stress: Relationships with exhaustion, motivation to learn, and learning performance. Journal of Applied Psychology, 89, 883–891.
Maslach, C., & Goldberg. J. (1998). Prevention of burnout. New perspectives Applied & preventive Psychology, 7, 63–74.
McCrae, R. R., & Costa, P. T. (1985). Updating Norman, s "adequate taxonomy": Intelligence and personality dimensions in natural language and questionnaires. Journal of personality and Social psychology, 49, 710-721.
McCrae, R. R., & Costa, P. T. (2004). "A contemplated revision of the NEO Five-Factor Inventory". Personality and Individual Differences, 36 (3): 587–596.
Michielsen, H. J., Willemsen, T. M., Croon, M. A., De Vries, J., & Van Heck, G. L. (2004). Determinants of general fatigue and emotional exhaustion: A prospective study. Psychology and Health, 19, 223–235.
Mills, L & Huebner, E. (1998). A prospective study of personality, occupational stressor & burnout among school psychology practitioners. Journal of School Psychology, 36, 103-120.
Mitchelson, J. K. & Burns, L. R. (1998). Career mothers and perfectionism: Stress at work and at home, Personality and Individual Difference 25, 477–485.
Piedmont, R. L. (1993). A longitudinal analysis of burnout in the health care setting: The role of personal dispositions. Journal of Personality Assessment, 61, 457–473.
Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Leskinen, E., & Nurmi, J. E. (2009). School- Burnout Inventory (SBI). European Journal of Psychological Assessment, 25 (1): 48–57.
Schaufeli, W. B., Martínez, I., Marqués-Pinto, A., Salanova, M., & Bakker, A. B. (2002). Burnout and engagement in university students: a cross national study. Journal of Cross Cultural Psychology, 33, 464-481.
schaufeli, W. B., Salanova, M., González-Romá, V., & Bakker, A. B. (2002). He measurement of engagement and burnout: a confirmative analytic approach. Journal of Happiness Studies, 3, 71-92.
Shimizutani, M., Odagiri, Y., Ohya, Y., Shimomitsu, T., Kristensen, T., Maruta, T., & Iimori, M. (2002). Relationship of Nurse Burnout with Personality Characteristics and Coping Behaviors. The Journal of Social Psychology, 135 (5), xxx-xxx.
Zellars, K. L., Perrewe, P. L., & Hochwarter, W. A. (2000). Burnout in health care: The role of the five factors of personality. Journal of Applied Social Psychology, 30 (8): 1570–1598.
Zhang, Y., Gan, Y., & Cham, H. (2007). Perfectionism, Academic Burnout and Engagement among Chinese College Students: A Structural Equation Modeling Analysis. Personality and Individual Difference, 43 (6), 1529-1540.