نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت‌ علمی‌ و مدیر گروه‌ سنجش‌ و اندازه‌گیری‌ دانشگاه‌ علامه‌ طباطبایی‌

2 مدیر واحد نظرخواهی‌ امور سنجش‌ برنامه‌ای‌ مرکز تحقیقات‌ صدا و سیما

10.22055/psy.1996.16384

چکیده

هدف‌ پژوهش‌ حاضر هنجاریابی‌ آزمون‌ D.70 برای‌ دانش‌آموزان‌ مقطع‌ متوسطه‌ شهر آباده‌ بوده‌ است‌. در این‌ پژوهش‌، 800 دانش‌آموز از جامعه مزبور با روش‌ نمونه‌گیری‌ تصادفی‌ نظامدار(Systematic Sampling) انتخاب‌ شد و به‌ آزمونهای ‌ D.70، انگیزه‌ پیشرفت‌ گیزلی‌، ریون‌ (فرم‌ میانی‌) و آزمون‌ حافظه‌ آندره‌ری‌ (کارت‌A) پاسخ‌ دادند. آزمون‌ D.70 به‌ عنوان‌ معادل‌ آزمون‌D.48  در فرانسه‌ ساخته‌ شده‌ است‌. اعتبار (Reliability)آزمون‌ D.70 را از 68/0 توسط‌ توماس‌ و چیسوم‌ (Thomas and Chissom، 1979) تا 90/0 توسط‌ کروکسی‌ و همکاران‌Kowrousky et al.)،1970) و تا 92/0 توسط‌ کاراترزCarrathers)، 1982) گزارش‌ کرده‌اند. اعتبار به‌ دست‌ آمده‌ در این‌ پژوهش‌ با روش‌ دو نیمه‌ کردن‌ آزمون‌، برابر 88/0 (زوج‌ ـ فرد) و 75/0 (نیمه‌ اول‌، نیمه‌ دوم‌) و با روش‌ همسانی‌ درونی‌ برابر 84/0 بوده‌ است‌. روایی‌ (Validity) آزمون‌ D.70 از 13/0، 39/0 و 56/0 (بین‌ D.70 و آزمونهای‌ مشابه‌) تا 66/0، 67/0 و 87/0 (بین‌ D.70 و D.48) گزارش‌ شده‌ است‌. روایی‌ ملاکی‌ برآورد شده‌ در این‌ پژوهش‌ (بین‌ معدل‌ تحصیلی‌ دانش‌آموزان‌ و نمره D.70) 36/0 و روایی‌ سازه‌ بین‌ D.70 و ریون‌ 37/0، بین‌ D.70 و انگیزه‌ پیشرفت‌ گیزلی‌ (Ghiselli)14/0 و بین‌ D.70 و آزمون‌ حافظه آندره‌ری‌ (Andre Ray) برابر 28/0 بوده‌اند که‌ همگی‌ در سطح‌ 01/0 معنی‌دارند.

عنوان مقاله [English]

Standardization of D. 70 Test for the High School Students of Abadeh

نویسندگان [English]

  • A. Delavar 1
  • J. Yarali 2

1 Member of the faculty and director of the Department of Measurement and Measurement, Allameh Tabatabaei University

2 Director of the Polling, Evaluation, Program, and Research Center of the Radio and Television

چکیده [English]

This research project was aimed at standardization of D. 70 Test for the high school students of Abadeh. In this study, 800 students were selected from their population by a systematic random sampling method. All subjects completed the D. 70 Test, Ghisclli’s Achievement Motivation Test, Raven’s Progressive Matrices (Standard Form), and Anre Ray’s Memory Test (Card A). The D. 70 Test has been constructed as an equivalent form for the D. 48 Test in France. The reliability coefficients of D. 70 Test have been resported to range from .68 (Thomas and Chissom. 1979), to .9 (Kowrousky et. al. 1970) through .92 (Carrathers, 1982). The reliability coefficients of D.70 Test in this study were found to he .88 by odd-even split-half method. The validity coefficients of D. 70 Test have been reported to be from .13, .39 and .56 (between D. 70 and equivalent tests) to .66, .67 and .87 (between D. 70 and D. 48). In the present study, the criterion validity coefficient of
D.70 Test was .36 (between GPAs and D. 70). Furthermore, its construct validity coefficients were .36 (between Progressive Matrices and D. 70), .14 (between Achievement Motivation Test and D. 70), and .28 (between Memory Test and D.70); the validity coefficients were all statistically significant at P=.01.

آناستازی‌. آ. (1370). «روان‌آزمایی‌» ترجمه‌ براهنی‌، محمدنقی‌، انتشارات‌ دانشگاه‌ تهران‌: تهران‌.
اتکینسون‌، ریتا، ال‌. اتکینسون‌، ریچارد، اس‌. و هیلگارد، ارنست‌، ر. (1370). «زمینه روانشناسی‌» (دوجلد)، ترجمه‌ براهنی‌، محمدنقی‌ و همکاران‌، انتشارات‌ رشد، چاپ‌    دوم‌،تهران‌.
استانلی‌، جولین‌، سی‌. و گلاس‌، جین‌. (1368). «روشهای‌ آماری‌ در تعلیم‌ و تربیت‌ روانشناسی‌» ترجمه اسفندیاری‌، مهتاش‌ و عابدی‌، جمال‌. انتشارات‌ نشر دانشگاهی‌، چاپ‌    اول‌، تهران‌.
ثرندایک‌، رابرت‌، ال‌. (1982). «روانسنجی‌ کاربردی‌» ترجمه هومن‌، حیدرعلی‌ (1375)،    انتشارات‌ دانشگاه‌ تهران‌، چاپ‌ اول‌، تهران‌.
دلاور، علی‌. (1368). «روش‌ تحقیق‌ در علوم‌ رفتاری‌» انتشارات‌ دانشگاه‌ پیام‌ نور،    چاپ‌ اول‌ تهران‌
رابینسون‌ و رابینسون‌. (1370). «کودک‌ عقب‌مانده ذهنی‌» ترجمه ماهر، فرهاد. انتشارات‌ آستان‌ قدس‌ رضوی‌، مشهد.
سلیمی‌، مسعود (1373). «هنجاریابی‌ آزمون‌ D.48 در اهواز» (پایان‌ نامه تحصیلی‌، منتشر نشده‌). دانشگاه‌ علامه‌ طباطبایی‌، تهران‌.
  [1]
   Carrathers. Robert. L; Stak, William B. and Chissom, Brad. S. (1979). “Parallel forms of the Dominoes test”. psychological Report, 1979 Jun, Vol
44 (3,pt2)1189
Chissom, Brads. and Thomas, Paulette, J. (1969). “Equivalence of two forms of the Dominoes test (D.48 and D.70) with graduate students in education”. Psychologkal Reports. 1979 jun vol 44(3,ptl) 972-974.
Du centre psychological appligue’e(1970) “Manuel LD Appikation test D. 70”. Paris, 1970.
Furre, Dane D.; Chissom, Brads, and Haznedar, Binnur (1982) “Validity indices of the D. 48 test and D. 70 test” Psychological Reports, 1982 Aug Vol 51(1), 283-287.
Mckiernan, Aleyda Gonzalez. (1990). “ Using culture fair tests in the Ident jfi cation of Intellectually Gifted Children in Quereraro, nwxico” DAI-A 50111, P 3527, may 1990.
Paul C. Davis (1979). “The D.48” test reviews; Intelligence Group, 1979, 49,
254-256.
 
 
[1] - همه منابع‌ خارجی‌ فهرست‌ نشده‌اند. علاقه‌مندان‌ برای‌ آگاهی‌ از منابع‌ فهرست‌ نشده‌ با نویسندگان‌ مقاله تماس‌ بگیرند.