روانشناسی تربیتی
آرش آخش؛ عسکر آتش افروز؛ منیجه شهنی ییلاق؛ مرتضی امیدیان
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تحلیل چندسطحی رابطه ادراک مهارتهای تشخیصی معلم، سطح چالش-انگیزی کلاس، کیفیت تدریس معلم و مهارتهای مطالعه ریاضی با عملکرد ریاضی در دانشآموزان پایه نهم بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و به صورت تحلیل چندسطحی بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشآموزان پایه نهم پسر و دختر دوره متوسطه اول شهرستان کهگیلویه در سال تحصیلی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تحلیل چندسطحی رابطه ادراک مهارتهای تشخیصی معلم، سطح چالش-انگیزی کلاس، کیفیت تدریس معلم و مهارتهای مطالعه ریاضی با عملکرد ریاضی در دانشآموزان پایه نهم بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و به صورت تحلیل چندسطحی بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشآموزان پایه نهم پسر و دختر دوره متوسطه اول شهرستان کهگیلویه در سال تحصیلی 1402-1401 بود که از میان آنها، نمونهای 1000 نفری (500 پسر و 500 دختر) به روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شد. برای سنجش متغیرهای پژوهش، از پرسشنامه ارزیابی کلاس گارتنر، مقیاس ادراک دانشآموزان از فعالیتهای کلاسی جنتری و اسپرینگر، مقیاس کیفیت تدریس کریاکیدز و همکاران، مقیاس مهارتهای مطالعه ریاضی هوپر و نمرات نوبت اول درس ریاضی دانش-آموزان استفاده شد. دادهها به کمک مدلسازی خطی سلسلهمراتبی (HLM) تحلیل شد. نتایج تحلیل چندسطحی نشان داد متغیرهای سطح 1 (مهارتهای مطالعه ریاضی) و سطح 2 (میانگین مهارتهای مطالعه ریاضی کلاس، ادراک مهارتهای تشخیصی معلم، سطح چالشانگیزی کلاس و کیفیت تدریس معلم) به طور مثبت و معنیدار، پیشبین عملکرد ریاضی بودند. تعامل متغیرهای سطح 2 با شیب مهارتهای مطالعه ریاضی و عملکرد ریاضی معنیدار بود. تفاوت عملکرد ریاضی در بین کلاسها و تفاوت کلاسها از لحاظ شیب مهارتهای مطالعه ریاضی و عملکرد ریاضی معنیدار بود. بر اساس تحلیل چندسطحی در این پژوهش میتوان نتیجه گرفت توجه به ارتقاء مهارتهای مطالعه ریاضی دانشآموزان و متغیرهای کلاسی (میانگین مهارتهای مطالعه ریاضی کلاس، ادراک مهارتهای تشخیصی معلم، سطح چالشانگیزی کلاس و کیفیت تدریس معلم) منجر به بهبود عملکرد ریاضی دانشآموزان و نگرش مثبت آنها نسبت به این درس خواهد شد.
آنوشا نیکوبخت؛ منیجه شهنی ییلاق؛ علیرضا کیامنش
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثر بخشی آموزش مبتنی بر رایانه با آموزش به روش سنتی برعملکرد ریاضی دانش آموزان دارای اختلال ریاضی پایه سوم شهرستان اهواز بود. روش پژوهش از لحاظ هدف کاریردی، از نظر مدت اجرا مقطعی و از نظر روش اجرا آزمایشی-میدانی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیة دانش آموزان دچار اختلال یادگیری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثر بخشی آموزش مبتنی بر رایانه با آموزش به روش سنتی برعملکرد ریاضی دانش آموزان دارای اختلال ریاضی پایه سوم شهرستان اهواز بود. روش پژوهش از لحاظ هدف کاریردی، از نظر مدت اجرا مقطعی و از نظر روش اجرا آزمایشی-میدانی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیة دانش آموزان دچار اختلال یادگیری ریاضی، در طیف سنی 9-8 سال شهرستان بود، به نمونهای متشکل از 60 آزمودنی و سه گروه (دوگروه آزمایشی و یک گروه کنترل) که به روش نمونهگیری تصادفی ساده از میان دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی معرفی شده به مراکز 4 گانة اختلالات یادگیری شهر اهواز انتخاب شدند. دادهها با استفاده از آزمون ریاضی ایران کیمت جمع آوری شدند. یافتهها نشان داد که هر دو روش آموزش به روش سنتی وآموزش مبتنی بر رایانه بر بهبود عملکرد ریاضی دانشآموزان دارای اختلالات ریاضی تأثیر دارند (01/0>P,052/8=(53،2)F)، اما دادههای توصیفی و میانگینها حاکی از نقش مؤثرتر آموزش به کمک رایانه در بهبود عملکرد ریاضی این دانشآموزان بود.
علی رضا عظیم پور؛ عبدالکاظم نیسی؛ نسرین ارشدی؛ منیجه شهنی ییلاق؛ کیومرث بشلیده
دوره 19، شماره 2 ، دی 1391، ، صفحه 15-44
چکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی و آزمون الگویی از پیشایندهای مهم رفتار اجتماع یار در دانشجویان دانشگاه شهید چمران بود. در این الگو همدلی به عنوان متغیر مستقل به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق میانجیهای دینداری، هویت اخلاقی و استدلال اجتماعیار اخلاقی، رفتار اجتماعیار را پیشبینی میکند. شرکت کنندگان در پژوهش 438 دانشجوی کارشناسی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر طراحی و آزمون الگویی از پیشایندهای مهم رفتار اجتماع یار در دانشجویان دانشگاه شهید چمران بود. در این الگو همدلی به عنوان متغیر مستقل به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق میانجیهای دینداری، هویت اخلاقی و استدلال اجتماعیار اخلاقی، رفتار اجتماعیار را پیشبینی میکند. شرکت کنندگان در پژوهش 438 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. جهت آزمون الگوی پیشنهادی از روش الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای 18-SPSS و 18-AMOS انجام شد. نتایج حکایت از عدم معنیداری مسیرهای مستقیم همدلی به رفتار اجتماعیار، همدلی به استدلال اجتماعیار، دینداری به رفتار اجتماعیار، دینداری به استدلال اجتماعیار، و استدلال اجتماعیار به رفتار اجتماعیار بود. با حذف مسیرهای غیرمعنیدار، الگو اصلاح شد. شاخصهای برازندگی الگویابی معادلات ساختاری، برازش مناسب الگوی اصلاح شده را نشان میدهند.
سلطانعلی بشکار؛ منصور سودانی؛ منیجه شهنی ییلاق
دوره 19، شماره 1 ، تیر 1391، ، صفحه 199-226
چکیده
پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه آزمایش و گواه بوده که به منظور بررسی تأثیر آموزش مهارتهای مدیریت خشم در کاهش تعارضات زناشویی زوجهای ارجاعی به شعب شورای حل اختلاف شهرستان باغملک انجام شد. 20 زوج، که حداقل دو سال از ازدواج آنها گذشته و دارای فرزند نیز بودند با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه آزمایش و گواه بوده که به منظور بررسی تأثیر آموزش مهارتهای مدیریت خشم در کاهش تعارضات زناشویی زوجهای ارجاعی به شعب شورای حل اختلاف شهرستان باغملک انجام شد. 20 زوج، که حداقل دو سال از ازدواج آنها گذشته و دارای فرزند نیز بودند با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده از بین جامعهی تحقیق انتخاب و به شیوهی تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. قبل از اجرای آموزش (ارایه متغیر آزمایشی) دو گروه با استفاده از پرسشنامه تعارضات زناشویی مورد پیش آزمون قرار گرفتند. سپس، گروه آزمایشی به مدت 8 جلسهی 5/1 ساعته تحت آموزش مهارتهای مدیریت خشم قرار گرفتند. دو هفته پس از انجام مداخله، مجدداً هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه تعارضات زناشویی مورد پس آزمون قرار گرفتند. نتایج tتست گروههای مستقل و تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) بر روی تفاضل نمرههای پیش آزمون و پس آزمون نشان داد که زوجهای گروههای آزمایش در مقایسه با گروه گواه از لحاظ 7 خرده مقیاس پرسشنامه تعارضات زناشویی در سطح 05/0 کاهش معنیداری را نشان دادند.