نیکتا برومندیان؛ نوراله محمدی؛ چنگیز رحیمی طاقانکی
چکیده
هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر شیوههای تعاملی و رواننمایشگری بر خودآگاهی هیجانی دختران نوجوان با پریشانی روانشناختی بود. روش پژوهش حاضر آزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. شرکتکنندگان پژوهش شامل 33 دختر 16-14 ساله دانشآموز با پریشانی روانشناختی در سال تحصیلی 96-1395 بود. ایشان با ...
بیشتر
هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر شیوههای تعاملی و رواننمایشگری بر خودآگاهی هیجانی دختران نوجوان با پریشانی روانشناختی بود. روش پژوهش حاضر آزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. شرکتکنندگان پژوهش شامل 33 دختر 16-14 ساله دانشآموز با پریشانی روانشناختی در سال تحصیلی 96-1395 بود. ایشان با نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهطور تصادفی در سه گروه مساوی جایگزین شدند. مداخله در چارچوب 10 جلسه دوساعته به روش درمان گروهی مبتنی بر شیوههای تعاملی و رواننمایشگری صورت گرفت و شرکتکنندگان در مراحل خط پایه و پس از درمان توسط دو پرسشنامه پریشانی روانشناختی کسلر و خودآگاهی هیجانی ریف مورد آزمون قرار گرفتند. دادهها با روش تحلیل کوواریانس یک متغیره و چندمتغیره تجزیهوتحلیل شد. نتایج تحلیل آماری نشان داد که گروهدرمانی به شیوههای تعاملی و رواننمایشگری اثر معنیداری در افزایش خودآگاهی هیجانی (Eta=0.50)، مؤلفههای آن شامل تمایز گذاری هیجانات (Eta=0.25)، به اشتراکگذاری کلامی هیجان(Eta=0.42) داشته است و در مقایسه تنها درمان رواننمایشگری به شکل معنیداری توانسته مؤلفه آگاهی بدنی هیجان(Eta=0.35) را نیز بهبود ببخشد. یافتهها بهطورکلی بیانگر آن است که گروهدرمانی به شیوههای تعاملی و رواننمایشگری علاوه بر کمک بهسلامت روانشناختی نوجوانان، بر بهبود خودآگاهی هیجانی آنها نیز مؤثر است.
چنگیز رحیمی؛ زهرا رسایی؛ نوراله محمدی
دوره 21، شماره 1 ، تیر 1393، ، صفحه 79-100
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی توانایی آزمون عملکرد مداوم (CPT) در تشخیص افتراقی بیماران دارای اختلالات روانپزشکی و گروه بهنجار بود. پژوهش از نوع علی- مقایسهای بود. با روش نمونهگیری در دسترس، ۲۷ بیمار اسکیزوفرن، ۲۸ بیمار مبتلا به افسردگی اساسی، ۲۹ بیمار مبتلا به وسواسی- اجباری و ۲۹ فرد بهنجار انتخاب و بر اساس متغیرهای سن، جنسیت، سطح تحصیلات ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی توانایی آزمون عملکرد مداوم (CPT) در تشخیص افتراقی بیماران دارای اختلالات روانپزشکی و گروه بهنجار بود. پژوهش از نوع علی- مقایسهای بود. با روش نمونهگیری در دسترس، ۲۷ بیمار اسکیزوفرن، ۲۸ بیمار مبتلا به افسردگی اساسی، ۲۹ بیمار مبتلا به وسواسی- اجباری و ۲۹ فرد بهنجار انتخاب و بر اساس متغیرهای سن، جنسیت، سطح تحصیلات و وضعیت تأهل همتا شدند. عملکرد شناختی آزمودنیها به وسیله آزمون CPT مورد ارزیابی قرار گرفت. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی شفه تحلیل شد. نتایج حاکی از آن بود که بیماران اسکیزوفرن و وسواسی در سه مؤلفه آزمون CPT (خطای حذف، پاسخهای درست و زمان واکنش)، و بیماران افسرده در دو مولفه آزمون (خطای حذف و زمان واکنش) در مقایسه با افراد بهنجار، به طور معناداری ضعیفتر عمل کردند، اما بین گروههای بیمار در هیچ یک از مؤلفههای آزمون تفاوت معنادار مشاهده نشد. بر اساس نتایج پژوهش حاضر آزمون CPT قادر به تفکیک بیماران مبتلا به اختلالات اسکیزوفرنی، افسردگی اساسی و وسواسی- اجباری از افراد بهنجار بود، اما نتوانست بین بیماران مختلف تفاوت معناداری قائل شود.