روانشناسی رشد
علیرضا رنجکش؛ کاظم برزگر بفرویی؛ علی نظری؛ محمد حسین فلاح
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مطالعه تجربه زیسته نوجوانان کمالگرا و تدوین بسته آموزشی رفتار درمانی دیالکتیک مبتنی بر تجارب زیسته نوجوانان از کمالگرایی و اثر بخشی آن بر خودکارآمدی نوجوانان کمالگرا انجام شده است. در بخش اول پژوهش از روش ترکیبی کیفی-کمی استفاده شده است. در مرحله اول پژوهش از روش کیفی- پدیدارشناسی استفاده شد. ابزار مورد استفاده در ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مطالعه تجربه زیسته نوجوانان کمالگرا و تدوین بسته آموزشی رفتار درمانی دیالکتیک مبتنی بر تجارب زیسته نوجوانان از کمالگرایی و اثر بخشی آن بر خودکارآمدی نوجوانان کمالگرا انجام شده است. در بخش اول پژوهش از روش ترکیبی کیفی-کمی استفاده شده است. در مرحله اول پژوهش از روش کیفی- پدیدارشناسی استفاده شد. ابزار مورد استفاده در این مرحله، مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته بود. جامعه آماری شامل نوجوانان پسر دانشآموز متوسطه اول شهرستان فلاورجان در سال تحصیلی 1400 بود. 20 دانشآموز نوجوان پسر در محدوده سنی 13تا 16سال براساس غربالگری اولیه به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج شامل 6 مضمون اصلی، 13 مضمون فرعی (1) و 28 مضمون فرعی (2) بود. پس از آن نتایج حاصل از مصاحبهها، در قالب یک بسته آموزشی به تایید متخصصان درآمد. روش مورد استفاده در بخش دوم کمی روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه پسران نوجوان در مقطع متوسطه شهر فلاورجان در سال 1400 بود. بسته آموزشی بر روی گروه آزمایش اجرا شد. ابزار مورد استفاده در مرحله دوم پژوهش، پرسشنامه خودکارآمدی موریس (2002) بود. دادهها به وسیله تحلیل کواریانس یک راهه و با نرم افزار spss22 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در متغیر خودکارآمدی و مولفههای آن افزایش معنادار در مرحله پس آزمون داشتهاند (p0/05). در نتیجه، درمانگران میتوانند برای بهبود خودکارآمدی، از بسته آموزشی رفتاردرمانی دیالکتیک مبتنی بر تجربه زیسته نوجوانان کمالگرا استفاده کنند.
فاطمه مظاهری تهرانی؛ سعید قنبری؛ جلیل فتح آبادی؛ امید شکری؛ مسعود شریفی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تجربه زیسته مشکلات روانی- اجتماعی مادران کودکان دارای اختلال یادگیری شهر تهران بود. برای درک و توصیف تجربه از روش پژوهش پدیدارشناسی استفاده شد. از میان مراجعان به مراکز درمانی اختلال یادگیری شهر تهران، تا رسیدن به حد اشباع، 14 مادر دارای کودک با اختلال یادگیری در مصاحبهای عمیق و نیمه ساختاریافته شرکت کردند. دادههای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تجربه زیسته مشکلات روانی- اجتماعی مادران کودکان دارای اختلال یادگیری شهر تهران بود. برای درک و توصیف تجربه از روش پژوهش پدیدارشناسی استفاده شد. از میان مراجعان به مراکز درمانی اختلال یادگیری شهر تهران، تا رسیدن به حد اشباع، 14 مادر دارای کودک با اختلال یادگیری در مصاحبهای عمیق و نیمه ساختاریافته شرکت کردند. دادههای پژوهش با روش کلایزی تحلیل گردید. در تحلیل کدهای توصیفی مصاحبهها، 137 مفهوم اولیه استخراج شد و با تلفیق مفاهیم مشابه 31 مفهوم فرعی و 7 مفهوم اصلی (آسیبدیدگی روابط اجتماعی، آسیبدیدگی روابط زناشویی، والدگری چالشبرانگیز، سیستم آموزشی ناکارآمد، افت غنای زندگی، تجربه هیجانات منفی، و مشکلات جسمی- روانی) در این پژوهش شناسایی شد. مفاهیم به دستآمده در پژوهش حاضر نشان داد مادران این کودکان، مشکلات روانی و اجتماعی را تجربه میکنند که میتواند منجر به تغییر نوع رابطه ارتباطی و روانشناختی آنان با اطرافیانشان شده و آنها را منزوی سازد و احساس فرسودگی در والدگری را تجربه کنند.
احمد عبدالخانی؛ پروانه ولوی؛ سیدجلال هاشمی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربه زیسته دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر شوش از شایستگی اجتماعی انجام شده است. این مطالعه از نوع کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. روش: برای گزینش مشارکتکنندگان دارای اطلاعات غنی در پژوهش حاضر، از تشخیص پژوهشگر و اعلام آمادگی دانشآموزان و برای گردآوری اطلاعات از مصاحبۀ نیمه ساختمند استفاده ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربه زیسته دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر شوش از شایستگی اجتماعی انجام شده است. این مطالعه از نوع کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. روش: برای گزینش مشارکتکنندگان دارای اطلاعات غنی در پژوهش حاضر، از تشخیص پژوهشگر و اعلام آمادگی دانشآموزان و برای گردآوری اطلاعات از مصاحبۀ نیمه ساختمند استفاده شد و مصاحبهها تا مرحلۀ وقوع اشباع ادامه یافت، به همین رو حجم نمونۀ نهایی را 20 مشارکتکننده تشکیل داد. سپس دادههای حاصل از مصاحبه با استفاده از روش ون منن برای کشف معنای تجربیات دانشآموزان از شایستگی اجتماعی تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای این مطالعه شامل 2 مضمون اصلی و 13 مضمون فرعی است. مضمون اصلی اول خودآگاهی اجتماعی اشت که شامل 5 مضمون فرعی مثل همدلی، توسعه دیگران، خدمت-محوری، توانایی نفوذ و آگاهی سیاسی میشود و مضمون اصلی دوم مهارت اجتماعی است که شامل 8 مضمون فرعی مثل ارتباطات، توسعه پیوندها، رهبری، همکاری، قابلیتهای گروهی، ایجاد تعهد، مدیریت تعارض و تحولگرایی است. با توجه به یافتههای این مطالعه به نظر میرسد که بهترین راه افزایش شایستگی اجتماعی ایجاد درک صحیح از شایستگیها توسط والدین، اولیاء، مدرسه و مسئولین جامعه است. شایستگیهای اجتماعی معیارهای مناسبی برای عملکرد افراد هستند که افراد را قادر میسازند وظایفی را که برعهده دارند با موفقیت انجام دهند.