ریحانه تابش؛ فریبرز صدیقی ارفعی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر رویکرد معنادرمانی بر احساس عاملیت، کمالگرایی و عاطفه مثبت در بزرگسالی درحال ظهور انجام شد. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود و جامعهآماری آن شامل کلیه دانشجویان مقطع لیسانس دانشگاه اصفهان (بازه سنی 18-25 سال) در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که از این میان تعداد 30 نفر ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر رویکرد معنادرمانی بر احساس عاملیت، کمالگرایی و عاطفه مثبت در بزرگسالی درحال ظهور انجام شد. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود و جامعهآماری آن شامل کلیه دانشجویان مقطع لیسانس دانشگاه اصفهان (بازه سنی 18-25 سال) در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که از این میان تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گماشته شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل مقیاس عاملیت انسانی (متشکل از سه مولفه هدفمندی، آیندهاندیشی و خودکارآمدی عمومی)، پرسشنامه کمالگرایی هویت و فلت (1991) و مقیاس عاطفه مثبت واتسون و همکاران ( 1988) بود. افراد گروه آزمایش طی 10 جلسهی 60دقیقهای تحت آموزش مبتنی بر رویکرد معنادرمانی (هوتزل، 2002) قرار گرفتند و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر انجام شد. نتایج به دست آمده نشان داد که میانگین نمرات احساس عاملیت و عاطفه مثبت در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، در مرحله پسآزمون افزایش معنادار و میانگین نمرات کمالگرایی کاهش معناداری داشته است (P≤0/01). همچنین نتایج حاکی از ماندگاری اثر آموزش برای سازههای احساس عاملیت و کمالگرایی در طول زمان بود. از نتایج این پژوهش میتوان در برگزاری کارگاههای آموزشی با این مضمون برای افزایش مهارتهای مثبت و کمک به سلامت روان در دانشجویان استفاده کرد.
سمانه غلامی؛ مجید غفاری
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای سبک هویت و تعهد هویت در رابطه کمالگرایی مثبت و منفی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان بود. تعداد دویست و هفتاد و سه نفر دانشآموز (135 نفر دختر و 138 نفر پسر) بدون دریافت هزینه در دامنه سنی 14 تا 18 سال (01/1 ± 77/15 سال) با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای از دبیرستان های مختلف شهرستان آمل انتخاب شدند. ابزار ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای سبک هویت و تعهد هویت در رابطه کمالگرایی مثبت و منفی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان بود. تعداد دویست و هفتاد و سه نفر دانشآموز (135 نفر دختر و 138 نفر پسر) بدون دریافت هزینه در دامنه سنی 14 تا 18 سال (01/1 ± 77/15 سال) با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای از دبیرستان های مختلف شهرستان آمل انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت بودند از سیاهه ی سبکهای هویت (ISI-3) و مقیاس کمالگرایی مثبت و منفی (PANPS). در این پژوهش از نمره میانگین درسی دانشآموزان به عنوان شاخص عینی عملکرد تحصیلی آنان استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که کمالگرایی مثبت بر سبک هویت اطلاعاتی، هنجاری، تعهد هویت و عملکرد تحصیلی، تأثیر مستقیم و مثبت، و بر سبک هویت سردرگم/اجتنابی تأثیر مستقیم و منفی داشت. کمالگرایی منفی بر سبک هویت سردرگم/اجتنابی تأثیر مستقیم و مثبت، و بر سبک هویت اطلاعاتی، تعهد هویت و عملکرد تحصیلی تأثیر مستقیم و منفی داشت. کمالگرایی مثبت از طریق نقش واسطهای سبکهای هویت اطلاعاتی، هنجاری و سردرگم/اجتنابی و تعهد هویت، بر عملکرد تحصیلی تأثیر مثبت داشت. کمالگرایی منفی از طریق نقش واسطهای سبکهای هویت اطلاعاتی و سردرگم/اجتنابی و تعهد هویت بر عملکرد تحصیلی تأثیر منفی داشت.
رقیه محمودزاده؛ شهرام محمدخانی
چکیده
کمالگرایی به عنوان یک ویژگی شخصیتیپایدار جنبههایمختلف زندگی انسان را بهطور پیچیدهای تحت تأثیر قرار میدهد. مطالعات مختلف نشان میدهد افراد کمالگرا برای کاهش اضطراب خود دچاراهمالکاریمیشوند.هدف از مطالعه حاضر بررسی نقش واسطهای اجتناب شناختی و اضطراب به عنوان مؤلفههای شناختی در رابطه بین کمالگرایی و اهمالکاری ...
بیشتر
کمالگرایی به عنوان یک ویژگی شخصیتیپایدار جنبههایمختلف زندگی انسان را بهطور پیچیدهای تحت تأثیر قرار میدهد. مطالعات مختلف نشان میدهد افراد کمالگرا برای کاهش اضطراب خود دچاراهمالکاریمیشوند.هدف از مطالعه حاضر بررسی نقش واسطهای اجتناب شناختی و اضطراب به عنوان مؤلفههای شناختی در رابطه بین کمالگرایی و اهمالکاری است. بدین منظور نمونهای شامل 278 دانشجو (160 نفر زنو 118 نفرمرد ) با میانگین سنی 4/25 و انحراف معیار 50/5 در مقطع کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری از پنج دانشگاه دولتی به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد.برای جمعآوریدادههادانشجویان به مقیاس کمالگرایی فراست، مقیاس اهمالکاری سولومون و راثبلوم، مقیاسافسردگی، اضطراب، استرس و مقیاس اجتناب شناختی پاسخ دادند. به منظور تحلیلدادهها ازمدلیابیمعادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد روابط علّی معنیدار و مثبت بین کمالگرایی، اضطراب و اهمالکاری وجود دارد و نقش میانجیاجتناب شناختی بهطور غیرمستقیم از طریق اضطراب در رابطه بین کمالگرایی و اهمالکاری تأیید شد. بنابراین اجتنابشناختی زمانی که باعث افزایش اضطراب در افراد کمالگرا میشود، اهمالکاری و تعللورزی بیشتری را به دنبال دارد.
ایران داودی؛ مرضیه فتاحی نیا؛ یداله زرگر
دوره 17، شماره 2 ، دی 1389، ، صفحه 213-234
چکیده
هدف این پژوهش مقایسه کمالگرایی، الکسی تایمی و سلامتروان در بین بیماران مبتلا به سندرم روده تحریکپذیر (IBS) و افراد سالم مراجعه کننده به مطبهای گوارش شهر اهواز است که در تابستان و پاییز 1388 اجرا شد. نمونهی پژوهش حاضر 144 نفر، شامل 72 بیمار مبتلا به IBS و 72 فرد سالمی بود که به عنوان همراه بیمار در مطب حضور داشتند و با تکمیل فرمAPS ، TAS-20و ...
بیشتر
هدف این پژوهش مقایسه کمالگرایی، الکسی تایمی و سلامتروان در بین بیماران مبتلا به سندرم روده تحریکپذیر (IBS) و افراد سالم مراجعه کننده به مطبهای گوارش شهر اهواز است که در تابستان و پاییز 1388 اجرا شد. نمونهی پژوهش حاضر 144 نفر، شامل 72 بیمار مبتلا به IBS و 72 فرد سالمی بود که به عنوان همراه بیمار در مطب حضور داشتند و با تکمیل فرمAPS ، TAS-20و GHQ در این تحقیق شرکت کردند. جهت آزمون فرضیهها از روش تحلیل واریانس چندمتغیری در سطح معنیداری 05/0 P<استفاده شد. یافتهها بیانگر این بود که بیماران IBS از نظر این سه ویژگی با افراد سالم تفاوت معنیدار دارند، به طوری که افراد بیمار در مقایسه با افراد سالم، کمالگراتر و الکسیتایمی کمتر بوده و از سلامت روان پایینتری برخوردارند.