پونه صفری؛ رضوان همایی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، آزمودن مدل بهزیستی روانشناختی مبتی بر هویت اخلاقی و تحمل آشفتگی با میانجیگری تابآوری در دانشآموزان دختر بود. طرح پژوهش، همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیۀ دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر اهواز بودند. به این منظور 253 دانشآموز دختر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، آزمودن مدل بهزیستی روانشناختی مبتی بر هویت اخلاقی و تحمل آشفتگی با میانجیگری تابآوری در دانشآموزان دختر بود. طرح پژوهش، همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیۀ دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر اهواز بودند. به این منظور 253 دانشآموز دختر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای بهزیستی روانشناختی ریف (2002)، هویت اخلاقی آکینو و رید (2002)، تحمل آشفتگی سیمونز و گاهر (2005) و تابآوری کانر و دیویدسون (2003) استفاده شد. تحلیل دادهها با کمک روش الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار SPSS و AMOS ویراست 25 انجام شد. جهت آزمودن اثرات واسطهای در الگوی پیشنهادی نیز از روش بوتاستراپ استفاده گردید. الگوی پیشنهادی پژوهش از برازش خوبی با دادهها برخوردار بود. نتایج نشان داد تمامی مسیرهای مستقیم به جز رابطه هویت اخلاقی با بهزیستی روانشناختی معنیدار شدند. همچنین، بین هویت اخلاقی با بهزیستی روانشناختی از طریق تابآوری و نیز بین تحمل آشفتگی با بهزیستی روانشناختی از طریق تابآوری رابطه غیرمستقیم وجود داشت. میتوان از نتایج پژوهش در جهت بهبود بهزیستی روانشناختی دانشآموزان بهره جست.
فاطمه شریفی؛ شعله امیری؛ وحید قاسمی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطه مؤلفههای عملکرد خانواده (مؤلفههای همبستگی، بیانگری، تفاهم، گرایشهای فکری و فرهنگی، گرایشهای تفریحی و فعال، تقید مذهبی، سازماندهی، جامعهپذیری، منبع کنترل درونی، آرمان خانواد، انعطافپذیری، سبک خانواده آزادمنش، سبک خانواده مقتدرانه، سبک خانواده مستبد، استقلال و تفرد) با هویت اخلاقی ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی رابطه مؤلفههای عملکرد خانواده (مؤلفههای همبستگی، بیانگری، تفاهم، گرایشهای فکری و فرهنگی، گرایشهای تفریحی و فعال، تقید مذهبی، سازماندهی، جامعهپذیری، منبع کنترل درونی، آرمان خانواد، انعطافپذیری، سبک خانواده آزادمنش، سبک خانواده مقتدرانه، سبک خانواده مستبد، استقلال و تفرد) با هویت اخلاقی نوجوانان و ابعاد درونسازی و نمادسازی آن بود. نمونه پژوهش شامل533 دانشآموز دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان قم بود که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامه هویت اخلاقی و عملکرد خانواده بلوم (FFS) پاسخ دادند. نتایج تحلیل دادهها با روش رگرسیون گام به گام نشان داد مؤلفههای بیانگری، سبک فرزندپروری مقتدرانه و گرایش فکری- فرهنگی خانواده به ترتیب یبشترین قدرت پیشبینی کنندگی را در مورد هویت اخلاقی دارند. همچنین مؤلفه سبک والدگری مقتدرانه، بیانگری و تقید مذهبی خانواده، قدرت پیشبینیکنندگی بعد نمادسازی هویت اخلاقی را به طور معنیدار افزایش میدهند. در نهایت مؤلفه بیانگری، انعطافپذیری و سبک والدگری مقتدرانه در مجموع حدود 6 درصد واریانس بعد درونسازی هویت اخلاقی را تبیین میکنند.
علی رضا عظیم پور؛ عبدالکاظم نیسی؛ نسرین ارشدی؛ منیجه شهنی ییلاق؛ کیومرث بشلیده
دوره 19، شماره 2 ، دی 1391، ، صفحه 15-44
چکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی و آزمون الگویی از پیشایندهای مهم رفتار اجتماع یار در دانشجویان دانشگاه شهید چمران بود. در این الگو همدلی به عنوان متغیر مستقل به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق میانجیهای دینداری، هویت اخلاقی و استدلال اجتماعیار اخلاقی، رفتار اجتماعیار را پیشبینی میکند. شرکت کنندگان در پژوهش 438 دانشجوی کارشناسی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر طراحی و آزمون الگویی از پیشایندهای مهم رفتار اجتماع یار در دانشجویان دانشگاه شهید چمران بود. در این الگو همدلی به عنوان متغیر مستقل به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق میانجیهای دینداری، هویت اخلاقی و استدلال اجتماعیار اخلاقی، رفتار اجتماعیار را پیشبینی میکند. شرکت کنندگان در پژوهش 438 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. جهت آزمون الگوی پیشنهادی از روش الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای 18-SPSS و 18-AMOS انجام شد. نتایج حکایت از عدم معنیداری مسیرهای مستقیم همدلی به رفتار اجتماعیار، همدلی به استدلال اجتماعیار، دینداری به رفتار اجتماعیار، دینداری به استدلال اجتماعیار، و استدلال اجتماعیار به رفتار اجتماعیار بود. با حذف مسیرهای غیرمعنیدار، الگو اصلاح شد. شاخصهای برازندگی الگویابی معادلات ساختاری، برازش مناسب الگوی اصلاح شده را نشان میدهند.