دوره 31 (1403)
دوره 30 (1402)
دوره 29 (1401)
دوره 28 (1400)
دوره 27 (1399)
دوره 26 (1398)
دوره 25 (1397)
دوره 24 (1396)
دوره 23 (1395)
دوره 22 (1394)
دوره 21 (1393)
دوره 20 (1392)
دوره 19 (1391)
دوره 18 (1390)
دوره 17 (1389)
دوره 16 (1388)
دوره 15 (1387)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1378)
دوره 5 (1377)
دوره 4 (1376)
دوره 3 (1375)
دوره 2 (1374)
دوره 1 (1373)
آسیب‌شناسی اجتماعی
مقایسه اثربخشی آموزش مهارت‌های خودتعیین‌گری و آموزش کیفیت زندگی اسلامی بر حمایت اجتماعی ادراک‌شده و بهزیستی روان‌‌شناختی

الهام توسلی؛ طیبه شریفی؛ رضا احمدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 مهر 1402

https://doi.org/10.22055/psy.2023.43647.3024

چکیده
  پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش مهارت‌های خودتعیین‌گری و آموزش کیفیت زندگی اسلامی بر حمایت اجتماعی ادراک‌شده و بهزیستی روان‌‌شناختی مراقبین اصلی بیماران روانی مزمن شهرستان بروجن بود. مطالعۀ حاضر نیمه آزمایشی است، که از جامعۀ مراقبین اصلی بیماران روانی مزمن شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری، 60 مراقب اصلی با استفاده از ...  بیشتر

آسیب‌شناسی اجتماعی
بررسی مقایسه‌ای سرکوبگری عاطفی، رفتار جامعه‌پسند و ادراک‌شایستگی در نوجوانان با و بدون تجربه آزاردیدگی در کودکی

آرزو اصغری؛ هانیه میان آبادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 آبان 1402

https://doi.org/10.22055/psy.2023.44038.3059

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش مقایسه سرکوبگری عاطفی، رفتار جامعه‌پسند و ادراک‌شایستگی در نوجوانان با و بدون تجربه آزاردیدگی در کودکی بود. این پژوهش توصیفی از نوع علی_مقایسه‌ای بود. جامعه مورد مطالعه کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع اول و دوم متوسطه شهر گرگان در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. از جامعه پژوهش تعداد 100 دانش‌آموز (50 دانش‌آموز با تجربه آزاردیدگی ...  بیشتر

آسیب‌شناسی اجتماعی
پیش بینی افکار خودکشی در دانشجویان بر اساس شاخص‌های تعالی شخصیت و دشواری در تنظیم هیجان

علی پاکیزه؛ صادق حکمتیان فرد؛ سارا خیراندیش

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 آبان 1402

https://doi.org/10.22055/psy.2023.43786.3034

چکیده
  تحقیق حاضر به منظور بررسی نقش پیشگیرانه تعالی شخصیت و ابعاد آن، و همچنین مهارت تنظیم هیجانی در مقابل افکار خودکشی در دانشجویان اجرا گردید. مطالعه‌ی حاضر در قالب یک طرح همبستگی در دانشگاه خلیج فارس بوشهر انجام گردید. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل کلیه‌ی دانشجویان دانشگاه خلیج فارس در سال تحصیلی 1399-1400 مشغول به تحصیل بودند. اعضای نمونه ...  بیشتر

آسیب‌شناسی اجتماعی
رهبری اخلاقی و بهزیستی کارکنان با تعدیل گری ویژگی‌های فردی و میانجیگری پنهان سازی دانش

زهره شرعی؛ هاشم ابوالحسینی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 31 اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.22055/psy.2024.44540.3101

چکیده
  بهزیستی کارکنان مستلزم درک چالش‌های وجودی زندگی است. رویکرد بهزیستی کارکنان رشد و توسعه مشاهده شده را در مواجه با چالش‌های وجودی زندگی بررسی می‌کند و به‌شدت بر رشد انسان تأکید می‌کند. بنابراین این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی گری پنهان سازی دانش در رابطه‌ی بین رهبری اخلاقی و بهزیستی کارکنان با تأثیر تعدیل کنندگی ویژگی‌های فردی ...  بیشتر

آسیب‌شناسی اجتماعی
بررسی اثر رسالت شغلی بر رفتار شغلی پویا و سرزندگی در کار با میانجی‌گری تمرکز پیشرفت محور و تعالی‌یابی شغلی در پرستاران

عبدالزهرا نعامی؛ محبوبه عسکری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 خرداد 1403

https://doi.org/10.22055/psy.2024.45247.3153

چکیده
  چکیدهپژوهش حاضر با هدف بررسی برازش الگویی از اثر رسالت شغلی بر رفتار شغلی پویا و سرزندگی در کار با میانجی‌گری تعالی‌یابی شغلی و تمرکز پیشرفت محور در میان پرستاران انجام شد. رویکرد پژوهشی کمی از نوع همبستگی -توصیفی در نظر گرفته شد. جامعه آماری این پژوهش شامل 200نفراز پرستاران یکی از بیمارستان شهر اهواز می باشد. ابزار گرداوری داده‌ها ...  بیشتر

آسیب‌شناسی اجتماعی
تبیین مدلی برای کاهش خطرات سایبری در فضای آنلاین: رابطه شایستگی‌های اجتماعی-هیجانی الکترونیکی با رفتار عادتی دیجیتال با میانجی‌گری تنظیم شناختی هیجان و تعدیلگری جنسیت

کیهان فتحی؛ فاطمه فرزادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 خرداد 1403

https://doi.org/10.22055/psy.2024.46000.3210

چکیده
  افزایش استفاده از اینترنت الگوهای رفتاری متعددی مانند شایعات اینترنتی، بی‌اعتنایی به دیگران هنگام استفاده از گوشی و چندوظیفگی رسانه‌ای در حین تکالیف را وارد زندگی روزانه نوجوانان کرده است. این عادات معمولی در صورت استمرار می‌توانند خطرات سایبرنتیک ایجاد کند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه علی شایستگی‌های اجتماعی-هیجانی الکترونیکی ...  بیشتر

آسیب‌شناسی اجتماعی
نقش میانجی مشکلات رفتاری-هیجانی در رابطه‌ کنترل روان‌شناختی والدین و اعتیاد به اینترنت در دانشجویان

فاطمه علی دوستی؛ مریم سالاری؛ وحیده معافیان؛ مهدیه بختیاری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 شهریور 1403

https://doi.org/10.22055/psy.2024.45617.3181

چکیده
  مطالعه حاضر با هدف نقش میانجی مشکلات رفتاری- هیجانی در رابطه‌ کنترل روان‌شناختی والدین و اعتیاد به اینترنت دانشجویان انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه خیام در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که از این جامعه به شیوه‌ در دسترس، نمونه‌ای به حجم 244 نفر انتخاب و پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ ...  بیشتر

آسیب‌شناسی اجتماعی
نقش صراحت در جریان تبادل هدیه بر میزان قدردانی افراد : نقش میانجی عمق رابطه

فاطمه اخلاقی؛ حسین طاهریان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 مهر 1403

https://doi.org/10.22055/psy.2024.46502.3238

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش صراحت در هدیه‌دادن بر میزان قدردانی افراد، با درنظر گرفتن عمق رابطه فرد با دیگران انجام شد. میزان قدردانی 629 نفر در چهار سناریو طراحی شده و در دو حالت صراحت و عدم‌صراحت و هر کدام ابتدا در نقش هدیه‌دهنده و سپس در نقش هدیه‌گیرنده تعیین شد. و از مقیاس کیفیت روابط بین فردی (QRI) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از ...  بیشتر

آسیب‌شناسی اجتماعی
مقایسه ابعاد سرشت و منش در سالمندان با و بدون تجربه آزاردیدگی

نیلوفر زاهدی بیالوائی؛ عباس ابوالقاسمی؛ سید موسی کافی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 آذر 1403

https://doi.org/10.22055/psy.2024.46817.3257

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی تفاوت ابعاد سرشت و منش در سالمندان با و بدون تجربه آزاردیدگی بود. پژوهش از نوع علی-مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش سالمندان مراجعه کننده به کانون‌های بازنشستگان شهر رشت در سال 1402-1401 بودند. نمونه پژوهش شامل 72 سالمند با و 92 سالمند بدون تجربه آزادیدگی بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس (براساس نقطه برش 4 در آزمون ...  بیشتر

آسیب‌شناسی اجتماعی
تحلیل طبقه نهفته رفتارهای آسیب به خود و دیگران (آسیب دوگانه) و ارتباط آن با تجربیات ناگوار دوران کودکی و مشکلات تنظیم هیجان

هاشم جبرائیلی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 بهمن 1403

https://doi.org/10.22055/psy.2025.46654.3243

چکیده
  مقدمه: با توجه به پیامدهای وخیم رفتارهای آسیب به خود و دیگران و اهمیت شناسایی عوامل مؤثر بر آن‌ها، پژوهش حاضر با هدف تحلیل طبقه نهفته رفتارهای آسیب به خود و پرخاشگری و ارتباط آن با تجربیات ناگوار دوران کودکی و مشکلات تنظیم هیجان انجام شد. روش: در یک پژوهش مقطعی 288 نفر از جمعیت بزرگ‌سال کشور فرم کوتاه پرسشنامه ترومای دوران کودکی، پرسشنامه ...  بیشتر