آسیبشناسی اجتماعی
الهام توسلی؛ طیبه شریفی؛ رضا احمدی
چکیده
پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای خودتعیینگری و آموزش کیفیت زندگی اسلامی بر حمایت اجتماعی ادراکشده و بهزیستی روانشناختی مراقبین اصلی بیماران روانی مزمن شهرستان بروجن بود. مطالعۀ حاضر نیمه آزمایشی است، که از جامعۀ مراقبین اصلی بیماران روانی مزمن شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری، 60 مراقب اصلی با استفاده از ...
بیشتر
پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای خودتعیینگری و آموزش کیفیت زندگی اسلامی بر حمایت اجتماعی ادراکشده و بهزیستی روانشناختی مراقبین اصلی بیماران روانی مزمن شهرستان بروجن بود. مطالعۀ حاضر نیمه آزمایشی است، که از جامعۀ مراقبین اصلی بیماران روانی مزمن شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری، 60 مراقب اصلی با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامههای حمایت اجتماعی ادراکشده و بهزیستی روانشناختی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر با استفاده از نرمافزارSPSS-22 انجام شد. نتایج نشان داد اثربخشی آموزش مهارتهای خودتعیینگری و آموزش گروهی کیفیت زندگی اسلامی بر افزایش حمایت اجتماعی ادراکشده (05/0> P) معنیدار و اندازه اثر 66/0 بوده و میزان اثربخشی آموزش گروهی کیفیت زندگی اسلامی بیشتر از آموزش مهارتهای خودتعیینگری بود. همچنین، اثربخشی آموزش مهارتهای خودتعیینگری و آموزش کیفیت اسلامی بر افزایش بهزیستی روانشناختی (05/0>P) معنیدار و اندازه اثر 12/0 بوده و میزان اثربخشی آموزش کیفیت زندگی اسلامی بیشتر از آموزش مهارتهای خودتعیینگری بود. بنابراین، میتوان گفت آموزش مهارتهای خودتعیینگری و آموزش کیفیت زندگی اسلامی میتوانند میزان حمایت اجتماعی ادراکشده و بهزیستی روانشناختی مراقبین اصلی بیماران روانی مزمن را بهبود بخشند.
آسیبشناسی اجتماعی
آرزو اصغری؛ هانیه میان آبادی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش مقایسه سرکوبگری عاطفی، رفتار جامعهپسند و ادراکشایستگی در نوجوانان با و بدون تجربه آزاردیدگی در کودکی بود. این پژوهش توصیفی از نوع علی_مقایسهای بود. جامعه مورد مطالعه کلیه دانشآموزان دختر مقطع اول و دوم متوسطه شهر گرگان در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. از جامعه پژوهش تعداد 100 دانشآموز (50 دانشآموز با تجربه آزاردیدگی ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش مقایسه سرکوبگری عاطفی، رفتار جامعهپسند و ادراکشایستگی در نوجوانان با و بدون تجربه آزاردیدگی در کودکی بود. این پژوهش توصیفی از نوع علی_مقایسهای بود. جامعه مورد مطالعه کلیه دانشآموزان دختر مقطع اول و دوم متوسطه شهر گرگان در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. از جامعه پژوهش تعداد 100 دانشآموز (50 دانشآموز با تجربه آزاردیدگی در کودکی و 50 دانشآموز بدون تجربه آزاردیدگی در کودکی) به صورت خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامههای کودک آزاری، سازگاری (WAI)، رفتار جامعهپسند (PSB) و ادراکشایستگی هارتر (PCS) بود. دادههای به دست آمده با آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره و استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 26 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که مولفههای سرکوبگری عاطفی، رفتار جامعهپسند و ادراکشایستگی در نوجوانان با و بدون تجربه آزاردیدگی تفاوت معنادار دارند (05/0>p). بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که نوجوانان با تجربه آزاردیدگی به دلیل اینکه دنیای بیرون ناامن تصور کرده و دیدگاه منفی نسبت به خود و دیگران و محیط دارند، در مولفههای سرکوبگری عاطفی نمرات بیشتر و در متغیرهای رفتار جامعهپسند و ادراک شایستگی نمرات کمتری را کسب نمودند.
آسیبشناسی اجتماعی
علی پاکیزه؛ صادق حکمتیان فرد؛ سارا خیراندیش
چکیده
تحقیق حاضر به منظور بررسی نقش پیشگیرانه تعالی شخصیت و ابعاد آن، و همچنین مهارت تنظیم هیجانی در مقابل افکار خودکشی در دانشجویان اجرا گردید. مطالعهی حاضر در قالب یک طرح همبستگی در دانشگاه خلیج فارس بوشهر انجام گردید. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشجویان دانشگاه خلیج فارس در سال تحصیلی 1399-1400 مشغول به تحصیل بودند. اعضای نمونه ...
بیشتر
تحقیق حاضر به منظور بررسی نقش پیشگیرانه تعالی شخصیت و ابعاد آن، و همچنین مهارت تنظیم هیجانی در مقابل افکار خودکشی در دانشجویان اجرا گردید. مطالعهی حاضر در قالب یک طرح همبستگی در دانشگاه خلیج فارس بوشهر انجام گردید. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشجویان دانشگاه خلیج فارس در سال تحصیلی 1399-1400 مشغول به تحصیل بودند. اعضای نمونه شامل 200 نفر دانشجو (81 پسر 119 دختر) میباشد که با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. مقیاسهای استفاده شده تحقیق شامل پرسشنامهی تعالی شخصیت پاکیزه، پرسشنامه دشواری تنظیم هیجانی گرتز و روئمر و پرسشنامه خودکشی بک بود. دادهها با استفاده از تحلیل آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتیجه تحلیل آماری نشان داد که تعالی شخصیت پیش بینی کننده معکوس افکار خودکشی است و مشکلات تنظیم هیجانی پیش بینی کننده مستقیم افکار خودکشی در دانشجویان میباشند. نتایج این پژوهش همچنین نشان داد که ابعاد تعالی شخصیت مانند تجربههای روحانی و نظم و انضباط شخصی، قویترین پیش بینهای معکوس افکار خودکشی و راهبردهایی مانند عدم پذیرش هیجان و عدم آگاهی هیجانی، قویترین پیش بینهای مستقیم افکارخودکشی در دانشجویان میباشند. با توجه به نقش پیشگیرانهی ابعاد تعالی شخصیت و نقش تسهیلگر مشکلات تنظیم هیجان در گرایش به خودکشی دانشجویان، اجرای برنامههای آموزشی در جهت ارتقاء تعالی شخصیت دانشجویان و آموزش مهارتهایی به منظور به کارگیری راهبردههای سازگارانه تنظیم هیجان و برطرف نمودن مشکلات تنظیم هیجانی، میتواند نقش موثری در کاهش آسیبهای روانی و جسمی و پیامدهای ناگوار خودکشی در فضای دانشگاه داشته باشند
آسیبشناسی اجتماعی
زهره شرعی؛ هاشم ابوالحسینی
چکیده
بهزیستی کارکنان مستلزم درک چالشهای وجودی زندگی است. رویکرد بهزیستی کارکنان رشد و توسعه مشاهده شده را در مواجه با چالشهای وجودی زندگی بررسی میکند و بهشدت بر رشد انسان تأکید میکند. بنابراین این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی گری پنهان سازی دانش در رابطهی بین رهبری اخلاقی و بهزیستی کارکنان با تأثیر تعدیل کنندگی ویژگیهای فردی ...
بیشتر
بهزیستی کارکنان مستلزم درک چالشهای وجودی زندگی است. رویکرد بهزیستی کارکنان رشد و توسعه مشاهده شده را در مواجه با چالشهای وجودی زندگی بررسی میکند و بهشدت بر رشد انسان تأکید میکند. بنابراین این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی گری پنهان سازی دانش در رابطهی بین رهبری اخلاقی و بهزیستی کارکنان با تأثیر تعدیل کنندگی ویژگیهای فردی (انگیزههای خود افزایی و درگیری شغلی) انجام شدهاست. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و بر مبنای روش از پژوهشهای توصیفی– پیمایشی بوده است. فرضیات با دادههای جمع آوری شده از کارکنان شهرداری شیراز (100 نفر) و با استفاده از روش سرشماری از طریق پرسشنامه استاندارد بوده و روایی و پایایی سازه از طریق تحلیل عاملی مورد بررسی و تایید قرار گرفته است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها نیز از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار SPSS و PLS3 استفاده شده است. نتایج نشان دادند که کلیه سازههای پژوهش دارای روایی و پایایی لازم بوده و مدل از برازش مناسبی برخوردار بوده است و همچنین نتایج نشان دادند که رهبری اخلاقی، پنهان سازی دانش را کاهش میدهد و علاوه بر تأثیر مستقیم، بهطور غیرمستقیم هم، بهزیستی کارکنان را تقویت میکند. نقش تعدیل گری ویژگیهای فردی (خودافزایی و درگیری شغلی) در این پژوهش تایید نشد. مهم است که سازمانها رفتارهای جامعه پسند را ترویج کنند و رفتارهای انحرافی مانند پنهان سازی دانش را کاهش دهند و همچنین کارکنان را نسبت به پیامدهای رفتارهای پنهان سازی دانش بر وضعیت روانی و بهزیستی خودشان حساس کنند.
آسیبشناسی اجتماعی
عبدالزهرا نعامی؛ محبوبه عسکری
چکیده
چکیدهپژوهش حاضر با هدف بررسی برازش الگویی از اثر رسالت شغلی بر رفتار شغلی پویا و سرزندگی در کار با میانجیگری تعالییابی شغلی و تمرکز پیشرفت محور در میان پرستاران انجام شد. رویکرد پژوهشی کمی از نوع همبستگی -توصیفی در نظر گرفته شد. جامعه آماری این پژوهش شامل 200نفراز پرستاران یکی از بیمارستان شهر اهواز می باشد. ابزار گرداوری دادهها ...
بیشتر
چکیدهپژوهش حاضر با هدف بررسی برازش الگویی از اثر رسالت شغلی بر رفتار شغلی پویا و سرزندگی در کار با میانجیگری تعالییابی شغلی و تمرکز پیشرفت محور در میان پرستاران انجام شد. رویکرد پژوهشی کمی از نوع همبستگی -توصیفی در نظر گرفته شد. جامعه آماری این پژوهش شامل 200نفراز پرستاران یکی از بیمارستان شهر اهواز می باشد. ابزار گرداوری دادهها پرسشنامههای رسالت شغلی (Dobrow and Tosti, 2011)، تعالییابی شغلی (Laurence, 2010)، تمرکز پیشرفت محور (Lockwood et al., 2002)، رفتار شغلی پویا (Seibert et al., 1999)، سرزندگی در کار (Spriters et al., 2012)بود. جمعآوری و تحلیل دادهها با کمک روش الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارهای SPSS-24 و AMOS-24 انجام شد. نتایج نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش نسبتاً خوبی با دادهها برخوردار بود. یافتهها نشان داد که مسیرهای مستقیم رسالت شغلی به تعالییابی شغلی و تمرکز پیشرفت محور و مسیرهای رسالت شغلی به رفتار شغلی پویا و سرزندگی در کار معنیدار بودند. به علاوه، مسیر غیرمستقیم رسالت شغلی به رفتار شغلی پویا از طریق تمرکز پیشرفت محور معنیدار بود اما مسیر غیرمستقیم رسالت شغلی به سرزندگی در کار از طریق تعالییابی شغلی معنیدار نبود. براین اساس کارکنان میتوانند با یافتن معانی و پیرو آن سرزندگی و رفتارهای شغلی پویا شکوفا شوند.
آسیبشناسی اجتماعی
کیهان فتحی؛ فاطمه فرزادی
چکیده
افزایش استفاده از اینترنت الگوهای رفتاری متعددی مانند شایعات اینترنتی، بیاعتنایی به دیگران هنگام استفاده از گوشی و چندوظیفگی رسانهای در حین تکالیف را وارد زندگی روزانه نوجوانان کرده است. این عادات معمولی در صورت استمرار میتوانند خطرات سایبرنتیک ایجاد کند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه علی شایستگیهای اجتماعی-هیجانی الکترونیکی ...
بیشتر
افزایش استفاده از اینترنت الگوهای رفتاری متعددی مانند شایعات اینترنتی، بیاعتنایی به دیگران هنگام استفاده از گوشی و چندوظیفگی رسانهای در حین تکالیف را وارد زندگی روزانه نوجوانان کرده است. این عادات معمولی در صورت استمرار میتوانند خطرات سایبرنتیک ایجاد کند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه علی شایستگیهای اجتماعی-هیجانی الکترونیکی با رفتار عادتی دیجیتال با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان و تعدیلگری جنسیت بود. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دختر و پسر سال اول تا سوم دبیرستانهای شهر اهواز در سال تحصیلی 1401-1402 بودند. که با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای نمونهای به تعداد 610 نفر (238 پسر و 372 دختر) انتخاب شد. آزمودنیها به ابزارهای شایستگی هیجانی- اجتماعی الکترونیک، رفتار عادی دیجیتال و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان پاسخ دادند. ارزیابی مدل پیشنهادی با روش معادلات ساختاری و آزمونهای مقایسه چند گروهی بین مدلها برای بررسی تعدلیگری جنسیت انجام شد نتایج نشان داد که ابعاد شایستگی هیجانی- اجتماعی با 3 خرده مقیاس رفتار عادتی دیجیتال رابطه همبستگی منفی داشتند به جز شایستگی الکترونیکی اجتماعی. و آگاهی الکترونیکی هیجانی در پسران نسبت به دختران (23/0-β=) مقدار بیشتری را به خود اختصاص داد. همچنین تحلیل مدل رابطه مثبت شایستگی هیجانی- اجتماعی الکترونیکی با تنظیم شناختی هیجان و رابطه منفی با رفتار عادی دیجیتال را نشان داد. همچنین تنظیم شناختی هیجان به عنوان میانجی شناخته شد. نقش تعدیلگری جنسیت در بین دو گروه دختران و پسران نیز حاکی از تفاوت دو مدل بود. که مدل دختران از نظر رابطهها، نمره بالاتر کسب کرده بودند.
آسیبشناسی اجتماعی
فاطمه علی دوستی؛ مریم سالاری؛ وحیده معافیان؛ مهدیه بختیاری
چکیده
مطالعه حاضر با هدف نقش میانجی مشکلات رفتاری- هیجانی در رابطه کنترل روانشناختی والدین و اعتیاد به اینترنت دانشجویان انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه خیام در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که از این جامعه به شیوه در دسترس، نمونهای به حجم 244 نفر انتخاب و پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف نقش میانجی مشکلات رفتاری- هیجانی در رابطه کنترل روانشناختی والدین و اعتیاد به اینترنت دانشجویان انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه خیام در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که از این جامعه به شیوه در دسترس، نمونهای به حجم 244 نفر انتخاب و پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (1999)، مقیاس کنترل روانشناختی سوننز و همکاران (2010) و پرسشنامه تواناییها و مشکلات گودمن (2001) را تکمیل نمودند. دادههای حاصل با استفاده از نرمافزار SPSS 26 و8.80 Lisrel و با شاخصهای آمار توصیفی و تحلیل مسیر تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد کنترل روانشناختی والدین با اعتیاد به اینترنت و مشکلات رفتاری-هیجانی و همچنین، مشکلات رفتاری-هیجانی با اعتیاد به اینترنت رابطه مثبت و معناداری داشتند (001/0p<). بهعلاوه، نتایج آزمون مدل اصلاحی پژوهش، نشان داد از بین انواع مشکلات رفتاری-هیجانی که بهعنوان متغیرهای میانجی در مدل مفهومی بودند، فقط مشکلات هیجانی توانست نقش میانجی معناداری برای رابطه کنترل روانشناختی والدین و اعتیاد به اینترنت ایفا کند. با توجه به نتایج بهدستآمده، کنترل روانشناختی والدین علاوه بر اثر مستقیمی که میتواند بر اعتیاد به اینترنت دانشجویان داشته باشد، با تأثیرگذاری بر مشکلات هیجانی نیز میتواند به صورت غیرمستقیم در بروز آن مؤثر باشد.
آسیبشناسی اجتماعی
فاطمه اخلاقی؛ حسین طاهریان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش صراحت در هدیهدادن بر میزان قدردانی افراد، با درنظر گرفتن عمق رابطه فرد با دیگران انجام شد. میزان قدردانی 629 نفر در چهار سناریو طراحی شده و در دو حالت صراحت و عدمصراحت و هر کدام ابتدا در نقش هدیهدهنده و سپس در نقش هدیهگیرنده تعیین شد. و از مقیاس کیفیت روابط بین فردی (QRI) استفاده شد. دادهها با استفاده از ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش صراحت در هدیهدادن بر میزان قدردانی افراد، با درنظر گرفتن عمق رابطه فرد با دیگران انجام شد. میزان قدردانی 629 نفر در چهار سناریو طراحی شده و در دو حالت صراحت و عدمصراحت و هر کدام ابتدا در نقش هدیهدهنده و سپس در نقش هدیهگیرنده تعیین شد. و از مقیاس کیفیت روابط بین فردی (QRI) استفاده شد. دادهها با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری و در نرمافزارهای SPSS و AMOS ویراست 24 تحلیل شد. یافتهها نشان داد که مسیر مستقیم صراحت در هدیه و عدم صراحت در هدیه با قدردانی معنیدار است. همچنین نتایج تحلیل نشان داد صرف نظر از موقعیت هدیهدهنده و هدیهگیرنده، عمق رابطه در ارتباط بین صراحت با قدردانی، نقش میانجی ندارد. نتایج مقایسه میانگینها نشان میدهد که میزان قدردانی در نقش دوست صمیمی، بیشتر از شریک عاطفی است و در مقایسه بر اساس عمق رابطه نیز نشان میدهد که در گروه دوست صمیمی و شریک عاطفی، میزان قدردانی در عمق رابطه، بیشتر از عمق رابطه پایین می باشد.
آسیبشناسی اجتماعی
نیلوفر زاهدی بیالوائی؛ عباس ابوالقاسمی؛ سید موسی کافی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تفاوت ابعاد سرشت و منش در سالمندان با و بدون تجربه آزاردیدگی بود. پژوهش از نوع علی-مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش سالمندان مراجعه کننده به کانونهای بازنشستگان شهر رشت در سال 1402-1401 بودند. نمونه پژوهش شامل 72 سالمند با و 92 سالمند بدون تجربه آزادیدگی بودند که به روش نمونهگیری در دسترس (براساس نقطه برش 4 در آزمون ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تفاوت ابعاد سرشت و منش در سالمندان با و بدون تجربه آزاردیدگی بود. پژوهش از نوع علی-مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش سالمندان مراجعه کننده به کانونهای بازنشستگان شهر رشت در سال 1402-1401 بودند. نمونه پژوهش شامل 72 سالمند با و 92 سالمند بدون تجربه آزادیدگی بودند که به روش نمونهگیری در دسترس (براساس نقطه برش 4 در آزمون غربالگری سالمندآزاری والک و مصاحبه بالینی سالمندآزاری) انتخاب شدند. جهت جمعآوری داده از نسخه کوتاه پرسشنامه سرشت و منش کلونینجر استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین تمام ابعاد سرشت (به جز مؤلفه پاداش وابستگی) و منش سالمندان دو گروه تفاوت وجود داشت. به طوری که سالمندان با تجربه آزاردیدگی از ابعاد سرشت (به استثناء نوجویی و آسیب پرهیزی که بالاتر بودند) و منش پایینتری برخوردار بودند. براساس این یافتهها برخی ویژگیهای شخصیتی بهعنوان عامل خطر میتواند زمینه سالمندآزاری را فراهم سازد. همچنین ممکن است تجربیات مکرر آزاردیدگی آثار مخربی بر شخصیت سالمندان داشته باشد. بنابراین لازم است در طراحی برنامههای پیشگیری به این متغیرها توجه شود تا بتوان در حد ممکن از سالمندآزاری جلوگیری کرد و یا برنامههای مداخلهای مناسبتری را برای هر سالمند آزاردیده طراحی نمود.
آسیبشناسی اجتماعی
هاشم جبرائیلی
چکیده
مقدمه: با توجه به پیامدهای وخیم رفتارهای آسیب به خود و دیگران و اهمیت شناسایی عوامل مؤثر بر آنها، پژوهش حاضر با هدف تحلیل طبقه نهفته رفتارهای آسیب به خود و پرخاشگری و ارتباط آن با تجربیات ناگوار دوران کودکی و مشکلات تنظیم هیجان انجام شد. روش: در یک پژوهش مقطعی 288 نفر از جمعیت بزرگسال کشور فرم کوتاه پرسشنامه ترومای دوران کودکی، پرسشنامه ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به پیامدهای وخیم رفتارهای آسیب به خود و دیگران و اهمیت شناسایی عوامل مؤثر بر آنها، پژوهش حاضر با هدف تحلیل طبقه نهفته رفتارهای آسیب به خود و پرخاشگری و ارتباط آن با تجربیات ناگوار دوران کودکی و مشکلات تنظیم هیجان انجام شد. روش: در یک پژوهش مقطعی 288 نفر از جمعیت بزرگسال کشور فرم کوتاه پرسشنامه ترومای دوران کودکی، پرسشنامه رفتار پرخطر، تکانشی و خود مخرب و فرم کوتاه پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان را به صورت آنلاین پر کردند. دادهها با روش تحلیل طبقه نهفته و متعاقباً تحلیل رگرسیون به ترتیب با استفاده از نرم افزارهای Mplus-8 و SPSS-26 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج تحلیل طبقه نهفته نشان داد که 2/12 درصد افراد جامعه مستعد رفتارهای آسیب به خود، 7/16 درصد مستعد پرخاشگری و 1/3 درصد مستعد آسیب دوگانه هستند. متعاقباً، نتایج تحلیلهای رگرسیون نشان داد در حالی که هم تجربیات ناگوار دوران کودکی و هم مشکلات تنظیم هیجانی در رفتارهای آسیب به خود نقش دارند، پرخاشگری و آسیب دوگانه تحت تأثیر الگوهایی از تجربیات ناگوار دوران کودکی قرار دارد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که مسیرهای علی منتهی به رفتارهای آسیب به خود، پرخاشگری و آسیب دوگانه متفاوت است و هنگام طراحی مداخلاتی برای هدف قرار دادن آنها، این تفاوتها باید در نظر گرفته شود.