سوران رجبی؛ محمد نریمانی؛ عباس ابوالقاسمی
چکیده
هدف اصلی این مطالعهبررسی تأثیر نوروفیدبک در افزایش عملکرد هوشی و توجه کودکان مبتلابه نارساخوانی میباشد.جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان پسر نارساخوان مراجعهکننده به مرکزویژه ناتوانیهای یادگیری در شهرستان اردبیل در سال 1389 تشکیل میداد که تعداد 31نفر به روش نمونهگیری در دسترس از بین آنها انتخاب شدند. ماهیت موضوع ...
بیشتر
هدف اصلی این مطالعهبررسی تأثیر نوروفیدبک در افزایش عملکرد هوشی و توجه کودکان مبتلابه نارساخوانی میباشد.جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان پسر نارساخوان مراجعهکننده به مرکزویژه ناتوانیهای یادگیری در شهرستان اردبیل در سال 1389 تشکیل میداد که تعداد 31نفر به روش نمونهگیری در دسترس از بین آنها انتخاب شدند. ماهیت موضوع و اهدافمطالعه ایجاب میکرد که از روش آزمایشی و طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروهپلاسیبو استفاده شود. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش شامل دستگاه نوروفیدبک (NFT)،مقیاس ارزیابی ADHD وندربیلت (فرم والدین)، آزمون عملکرد پیوسته(CPT)، آزمون اختلال در خواندن، مقیاس تجدیدنظرشده هوش وکسلر کودکان و پرسشنامه محقق ساخته میباشد. نتایج تحلیل واریانسچندمتغیرهبهبودیمعنیداریرادر آزمون هوشی وکسلر درپسآزمونو پیگیری دوماهه در گروه نوروفیدبک واقعی در مقایسه با گروه نوروفیدبک کاذب نشانداد. همچنین نتایج نشاندهنده بهبودیمعنیداریدرزیر مقیاسهای آزمون عملکرد پیوسته یعنی پاسخهای صحیح، خطای حذف و خطای ارائه درپسآزمون و پیگیری دوماهه در گروه نوروفیدبک واقعی درمقایسه با گروه نوروفیدبک کاذببود.نتایج این پژوهش حاکی از کارآیی نوروفیدبک و پایداری آن بهعنوان یک شیوه اثربخشدر کاهش مشکلات توجه و افزایش عملکرد هوشی دانشآموزان مبتلابه نارساخوانی درمقایسه با گروه پلاسیبو است.
محمدرضا عابدی؛ احمد صادقی؛ مجمد ربیعی
چکیده
این پژوهش با هدف تهیه جدولهای هنجار مقیاس هوش وکسلر چهار (WISC-IV[1])، برای دانشآموزان 6 تا 16 سال استان چهارمحال و بختیاری انجام شد. با توجه به آمار دانشآموزان مناطق 16 گانه در دوره ابتدایی، راهنمایی و اول دبیرستان 872 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. ابزار اندازهگیری مقیاس هوش وکسلر چهار، مقیاس هوش وکسلر کودکان تجدید نظر شده و ماتریسهای ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تهیه جدولهای هنجار مقیاس هوش وکسلر چهار (WISC-IV[1])، برای دانشآموزان 6 تا 16 سال استان چهارمحال و بختیاری انجام شد. با توجه به آمار دانشآموزان مناطق 16 گانه در دوره ابتدایی، راهنمایی و اول دبیرستان 872 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. ابزار اندازهگیری مقیاس هوش وکسلر چهار، مقیاس هوش وکسلر کودکان تجدید نظر شده و ماتریسهای پیشرونده ریون بود. برای تهیه جدولهای رتبه نمرهها با استفاده از تبدیل غیرخطی به Z و T تبدیل شد. سپس برای 15 زیر مقیاس نمرههایی با میانگین 10 و انحراف معیار سه تهیه و نهایتاً به نمرههایی با میانگین 100 و انحراف معیار 15 تبدیل شد و به این ترتیب جدولهای هنجار خرده آزمونها و هوشبهرها برای سنین مختلف از 6 تا 16 سال به دست آمد. مقیاس هوشی وکسلر کودکان چهار دارای روایی و پایایی مناسب بوده و از جدولهای هنجار آن میتوان برای ارزیابی هوشی کودکان 6 تا 16 سال در استان چهارمحال و بختیاری و همچنین در ایران استفاده کرد. [1]- Wechsler Intelligence Scale for Children -IV
سکینه حیدری؛ غلامحسین مکتبی؛ منیجه شهنی ییلاق
دوره 19، شماره 1 ، تیر 1391، ، صفحه 43-62
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسهی دانشآموزان دختر موفق و ناموفق دبیرستانی از لحاظ سبکهای اسنادی و خودناتوان سازی با کنترل هوش، در شهر اهواز میباشد. جامعهی آماری این مطالعه را تمام دانشآموزان دختر موفق و ناموفق سال اول دبیرستان شهر اهواز در سال تحصیلی 90-1389 تشکیل داده است. از این جامعهی آماری، نمونهای به تعداد 100 نفر (50 نفر دانشآموز ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسهی دانشآموزان دختر موفق و ناموفق دبیرستانی از لحاظ سبکهای اسنادی و خودناتوان سازی با کنترل هوش، در شهر اهواز میباشد. جامعهی آماری این مطالعه را تمام دانشآموزان دختر موفق و ناموفق سال اول دبیرستان شهر اهواز در سال تحصیلی 90-1389 تشکیل داده است. از این جامعهی آماری، نمونهای به تعداد 100 نفر (50 نفر دانشآموز موفق و 50 نفر دانشآموز ناموفق). با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شد. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامهی سبکهای اسنادی سلیگمن و سینگ (ASQ)، پرسشنامهی خودناتوان سازی رودوالت (SHS)، آزمون هوشی ریون و میانگین معدل سال سوم راهنمایی و نیم سال اول سال اول دبیرستان استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) نشان داد که بین دانشآموزان دختر موفق و ناموفق از لحاظ نوع سبکهای اسنادی (و خرده مقیاسهای آن) تفاوت معنیدار وجود دارد. به علاوه، خودناتوان سازی و خرده مقیاسهای آن در دانشآموزان ناموفق بالاتر از دانشآموزان موفق بود.
مائده سادات رقیب؛ سید علی سیادت؛ بهزاد حکیمی نیا؛ سید جعفر احمدی
دوره 17، شماره 1 ، تیر 1389، ، صفحه 141-164
چکیده
پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی مقیاس سنجش هوش معنوی کینگ (SISRI-24) بر روی دانشجویان دانشگاه اصفهان انجام شده است. جامعهی آماری مورد مطالعه شامل کلیهی دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال 87- 88 میباشد که از این تعداد 250 نفر به عنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از روش توصیفی استفاده شده است. گردآوری دادهها با ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی مقیاس سنجش هوش معنوی کینگ (SISRI-24) بر روی دانشجویان دانشگاه اصفهان انجام شده است. جامعهی آماری مورد مطالعه شامل کلیهی دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال 87- 88 میباشد که از این تعداد 250 نفر به عنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از روش توصیفی استفاده شده است. گردآوری دادهها با استفاده از مقیاس سنجش هوش معنوی کینگ (SISRI-24) انجام شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای آماری SPSS-15 و Amos Graphicsاستفاده شده است. پایایی این مقیاس با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 88/0 برآورد شد. روایی صوری و محتوایی مقیاس توسط متخصصان روانشناسی مورد تایید قرار گرفت. برای برآورد روایی همگرایی از پرسشنامهی تجربهی معنوی غباری بناب به طور همزمان استفاده شده که ضرایب همبستگی این دو پرسشنامه 66/0 به دست آمده است. برای محاسبهی روایی سازه مقیاس از تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تأییدی مرتبهی اول استفاده شد. یافتهها ساختار سه عاملی 24 گویهیی مقیاس سنجش هوش معنوی را تایید نمودند. نتیجههای به دست آمده نشان داد که این مقیاس ابزاری پایا برای سنجش هوش معنوی است و با توجه به روایی و پایایی مناسب، آن را میتوان در محیطهای آموزشی و پژوهشی مانند دانشگاه استفاده نمود.
نادره سهرابی؛ منیجه شهنی ییلاق؛ زنده یاد جمال حقیقی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند
دوره 16، شماره 2 ، دی 1388، ، صفحه 3-36
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی متغیرهای شناختی، انگیزشی و شخصیتی به عنوان پیشبینهای بروز استعدادهای درخشان در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز پرداخته است. آزمودنیهای این پژوهش را 204 دانشجوی عادی و 197 دانشجوی استعدادهای درخشان تشکیل میدهند، که با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهیی از بین دانشجویان عادی و استعدادهای درخشان دانشگاه ...
بیشتر
پژوهش حاضر به بررسی متغیرهای شناختی، انگیزشی و شخصیتی به عنوان پیشبینهای بروز استعدادهای درخشان در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز پرداخته است. آزمودنیهای این پژوهش را 204 دانشجوی عادی و 197 دانشجوی استعدادهای درخشان تشکیل میدهند، که با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهیی از بین دانشجویان عادی و استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران انتخاب شدند و به وسیلهی 5 مقیاس، شامل: آزمون هوشی کتل، آزمون خلاقیت عابدی، فرم کوتاه مقیاس شخصیتی نئو، آزمون هوش هیجانی بار-آن و پرسشنامهی راهبردهای انگیزشی یادگیری مورد سنجش قرار گرفتند. در این پژوهش، برای تحلیل دادهها از روش تحلیل ممیز استفاده شده است. نتیجههای به دست آمده نشان داد، به جز هوش شناختی، متغیرهای هوش هیجانی، خلاقیت، شخصیت و راهبردهای انگیزشی یادگیری، و همچنین ترکیب خطی این متغیرها، پیشبینهای بروز استعدادهای درخشان در دانشجویان دانشگاه شهیدچمران میباشند.