دوره 30 (1402)
دوره 29 (1401)
دوره 28 (1400)
دوره 27 (1399)
دوره 26 (1398)
دوره 25 (1397)
دوره 24 (1396)
دوره 23 (1395)
دوره 22 (1394)
دوره 21 (1393)
دوره 20 (1392)
دوره 19 (1391)
دوره 18 (1390)
دوره 17 (1389)
دوره 16 (1388)
دوره 15 (1387)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1378)
دوره 4 (1376)
دوره 3 (1375)
دوره 2 (1374)
دوره 1 (1373)
مقایسه دانش‌آموزان‌ دختر و پسر گروههای‌ سنّی‌ 5/7 و 5/10 ساله‌ دبستانهای‌ زاهدان‌ از لحاظ‌ نگهداری‌ ذهنی‌ عدد، توده‌، طول‌ و حجم‌

غلامرضا رجبی؛ جمال‌ حقیقی؛ مهناز مهرابی‌زاده‌ هنرمند

دوره 5، شماره 1 ، تیر 1377، صفحه 1-18

https://doi.org/10.22055/psy.1998.16426

چکیده
  ساله‌ و 60 دانش‌آموز دختر و پسر 5/10 ساله‌ که‌ پژوهش‌ حاضر برای‌ پاسخگویی‌ به‌ چند پرسش‌ در زمینه‌ نگهداری‌ ذهنی‌ عدد، توده‌، طول‌ و حجم‌ بر روی‌ دانش‌آموزان‌ دختر و پسر دبستانهای‌ شهرستان‌ زاهدان‌ به‌ مرحله‌ اجرا درآمده‌ است‌. پرسشهای‌ تحقیق‌ عبارتند از (1) آیا توانایی‌ نگهداری‌ ذهنی‌ عدد، توده‌، طول‌ و حجم‌ همراه‌ ...  بیشتر

مقایسه‌ انتشارات‌ علمی‌ کشورهای‌ در حال‌ رشد در سطح‌ بین‌ المللی‌

فریده‌ عصاره

دوره 5، شماره 1 ، تیر 1377، صفحه 19-30

https://doi.org/10.22055/psy.1998.16427

چکیده
     در این‌ مقاله‌ سعی‌ شده‌ است‌ تا انتشارات‌ علمی‌ کشورهای‌ در حال‌ رشد که‌ در نمایه استنادی‌ علوم‌ سالهای‌ 1989-1985 نمایه‌ شده‌اند، با استفاده‌ از تحلیل‌ استنادی‌ کشور به‌ کشور با هم‌ مقایسه‌ شوند. کشورهای‌ حائز رتبه‌های‌ اول‌ تا پنجم‌ در رشته‌های‌ علمی‌ معرفی‌ و براساس‌ جمعیت‌ و درآمد سرانه‌ ناخالص‌ ملی‌ ...  بیشتر

مقایسه‌ پیشرفت‌ تحصیلی‌ دانشجویان‌ دبیری‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌ در آزمونهای‌ چند-گزینه‌ای‌ و صحیح‌ - غلط‌ در درس‌ سنجش‌ و اندازه‌گیری‌ با کنترل‌ غیبتهای‌ آنها

حسین سپاسی

دوره 5، شماره 1 ، تیر 1377، صفحه 31-56

https://doi.org/10.22055/psy.1998.16428

چکیده
  امروزه‌ آموزگاران‌، دبیران‌، و اساتید دانشگاه‌ از یک‌ روش‌ واحد برای‌ اندازه‌گیری‌ آموخته‌های‌ فراگیران‌ خود استفاده‌ نمی‌کنند. برخی‌ سؤالات‌ آزمون‌ انشایی‌ را بر سؤالات‌ آزمونهای‌ عینی‌ بویژه‌ سؤالات‌ چهارگزینه‌ای‌ و یا صحیح‌ - غلط‌ ترجیح‌ می‌دهند. با این‌ که‌ سؤالات‌ چهارگزینه‌ای‌ از شهرت‌ بسیاری‌ برخوردارند، ...  بیشتر

بررسی‌ رابطه دو زبانگی‌ با پیشرفت‌ تحصیلی‌ دانش‌آموزان‌ پایه‌ اول‌ ابتدایی‌ مدارس‌ ناحیه‌ یک‌ اهواز با کنترل‌ برخی‌ متغیرهای‌ شخصی‌، خانوادگی‌ و آموزشگاهی‌

حسین الهام پور

دوره 5، شماره 1 ، تیر 1377، صفحه 57-70

https://doi.org/10.22055/psy.1998.16429

چکیده
  در این‌ تحقیق‌ برای‌ بررسی‌ رابطه‌ دو زبانگی‌ با پیشرفت‌ تحصیلی‌ دانش‌آموزان‌ اقدام‌ به‌ کنترل‌ برخی‌ متغیرهای‌ مربوط‌ به‌ دانش‌آموز، خانواده‌، مدرسه‌ و معلم‌ شده‌ است‌. دراین‌ بررسی‌ 200 دانش‌آموز پایه‌ اول‌ (نیمی‌ فارسی‌ زبان‌ و نیمی‌ عرب‌ زبان‌ ) از ناحیه‌ یک‌ اهواز به‌طور تصادفی‌ چند مرحله‌ای‌ انتخاب‌ شدند. ...  بیشتر

خلاقیت‌: جنبه‌های‌ شناختی‌، شخصی‌، تحولی‌، و اجتماعی

حسین شکرکن

دوره 5، شماره 1 ، تیر 1377، صفحه 71-94

https://doi.org/10.22055/psy.1998.16430

چکیده
  با اینکه‌ روانشناسان‌ بسیاری‌ به‌ پدیده خلاقیت‌ ابراز علاقه‌ کرده‌اند، پژوهش‌ روانشناختی‌ در خصوص‌ آن‌ به‌ سرعت‌ گسترش‌ نیافت‌، تا اینکه‌ ج‌.پی‌. گیلفورد[1] در خطابه خود به‌ هنگام‌ احراز ریاست‌ انجمن‌ روانشناسی‌ آمریکا در سال‌ 1950، اعلام‌ کرد که‌ این‌ موضوع‌ سزاوار توجه‌ خیلی‌ بیشتری‌ از آن‌ چیزی‌ است‌ که‌ دریافت‌ ...  بیشتر

معیار فلش‌ و سطح‌ خوانائی‌ مطالب‌ کتاب‌ "انگلیسی‌ برای‌ دانشجویان‌ رشته‌ کتابداری‌ و اطلاع‌رسانی‌"

ذاهد بیگدلی

دوره 5، شماره 1 ، تیر 1377، صفحه 97-110

https://doi.org/10.22055/psy.1998.16431

چکیده
     کتاب‌ "انگلیسی‌ برای‌ دانشجویان‌ رشته‌ کتابداری‌ و اطلاع‌رسانی‌" در سال‌ 1377 و در دو جلد منتشر شد. این‌ کتاب‌ به‌ عنوان‌ منبع‌ اصلی‌ دروس‌ زبان‌ تخصصی‌ 1 و 2 رشته‌ مربوطه‌ تعیین‌ گردیده‌ است‌. مقاله‌ حاضر ضمن‌ اشاره‌ بر ضرورت‌ تدوین‌ چنین‌ کتابی‌، سطح‌ خوانائی‌ مطالب‌ کتاب‌ را بر اساس‌ معیار فلش‌ بررسی‌ ...  بیشتر