دوره 30 (1402)
دوره 29 (1401)
دوره 28 (1400)
دوره 27 (1399)
دوره 26 (1398)
دوره 25 (1397)
دوره 24 (1396)
دوره 23 (1395)
دوره 22 (1394)
دوره 21 (1393)
دوره 20 (1392)
دوره 19 (1391)
دوره 18 (1390)
دوره 17 (1389)
دوره 16 (1388)
دوره 15 (1387)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1378)
دوره 5 (1377)
دوره 3 (1375)
دوره 2 (1374)
دوره 1 (1373)
آزاررسانی‌ و آزارپذیری‌ در مـدارس‌ راهنـمایـی‌ شهرستـان‌ اهـواز

منیجه‌ شهنی‌ ییلاق‌

دوره 4، شماره 2 ، دی 1376، صفحه 3-29

https://doi.org/10.22055/psy.1997.16501

چکیده
  اهداف‌ این‌ مقاله‌ معرفی‌ پدیده‌ آزاررسانی‌/آزارپذیری‌، تعیین‌ میزان‌ شیوع‌ آن‌ در اهواز و پاسخ‌ به‌ این‌ سؤال‌ است‌ که‌ آیا می‌توان‌ از متغیرهای‌ مختلف‌ شخصیتی‌، خانوادگی‌ و آموزشگاهی‌ برای‌ تمایز بین‌ دانش‌آموزان‌ آزاررسان‌، آزارپذیر و گواه‌ دوره‌ راهنمایی‌ استفاده‌ کرد؟ در قسمت‌ اول‌ نمونه‌ گیری‌، یعنی‌ ...  بیشتر

ساخت‌ و اعتباریابی‌ پرسشنامه‌ای‌ برای‌ سنجش‌ علائم‌ سردرد میگرن‌ در دانشجویان‌

بهمن‌ نجاریان

دوره 4، شماره 2 ، دی 1376، صفحه 30-43

https://doi.org/10.22055/psy.1997.16502

چکیده
  هدف‌ از اجرای‌ این‌ تحقیق‌ ساخت‌ و اعتباریابی‌ پرسشنامه‌ای‌ برای‌ سنجش‌ علائم‌ سردرد میگرن‌ در جمعیت‌ عمومی‌ بود. با استفاده‌ از روش‌ آماری‌ تحلیل‌ عوامل‌، پرسشنامه‌ای‌ 25 سئوالی‌ ساخته‌ شد که‌ از ضرایب‌ پایایی‌ (بازآزمایی‌ و همسانی‌ درونی‌) و اعتبار رضایت‌ بخشی‌ برخوردار بود. برای‌ اعتباریابی‌ این‌ پرسشنامه‌، ...  بیشتر

مقایسه چهار گروه‌ از دانش‌آموزان‌ مقاطع‌ مختلف‌ تحصیلی‌ آموزشگاهها و دانشجویان‌ مراکز تربیت‌ معلم‌ اهواز از لحاظ‌ قضاوت‌ اخلاقی‌

جمشید کمایی‌؛ جمال‌ حقیقی‌؛ حسین‌ شکرکن

دوره 4، شماره 2 ، دی 1376، صفحه 44-62

https://doi.org/10.22055/psy.1997.16503

چکیده
     در پژوهش‌ حاضر، 480 آزمودنی‌ از چهار گروه‌ متفاوت‌ تحصیلی‌ - پایه‌های‌ پنجم‌ دبستان‌، سوم‌ راهنمایی‌، سوم‌ دبیرستان‌ و مراکز تربیت‌ معلم‌ - شرکت‌ داشته‌اند. هدف‌ عمده پژوهش‌، مقایسه این‌ 4 گروه‌ آزمودنی‌ از لحاظ‌ مراحل‌ مختلف‌ قضاوت‌ اخلاقی‌ بوده‌ است‌. فرضیه‌های‌ تحقیق‌ به‌ طور کلی‌ بیانگر این‌ بودند ...  بیشتر

کتابسنجی‌

فریده‌ عصاره‌

دوره 4، شماره 2 ، دی 1376، صفحه 63-74

https://doi.org/10.22055/psy.1997.16504

چکیده
    اگرچه‌ کتابسنجی‌ واژه‌ نسبتاً جدیدی‌ است‌، اما استفاده‌ از آن‌ به‌ دهه 1980 برمی‌گردد. کتابسنجی‌ بعنوان‌ یک‌ روش‌ کمی‌ در ارزیابی‌ متون‌ در سطح‌ وسیعی‌ در رشته‌های‌ مختلف‌، بویژه‌ در دو دهه اخیر کاربرد داشته‌ است‌. در این‌ مقاله‌ تلاش‌ می‌شود تا ضمن‌ تعریف‌ و توصیف‌ کتابسنجی‌ به‌ بررسی‌ سابقه تاریخی‌ آن‌ پرداخته‌ ...  بیشتر

مقایسه‌ عملکرد تحصیلی‌ و سازگاری‌ عاطفی‌-اجتماعی‌ دانش‌آموزان‌ 6 ساله‌ و 7 ساله‌ پایه‌ اول‌ مدارس‌ ابتدایی‌ شهرستان‌ اهواز

حمید شرقی‌؛ بهمن‌ نجاریان؛ حسین‌ شکرکن‌

دوره 4، شماره 2 ، دی 1376، صفحه 75-92

https://doi.org/10.22055/psy.1997.16505

چکیده
  این‌ تحقیق‌ به‌ مقایسه عملکرد تحصیلی‌ و سازگاری‌ عاطفی‌-اجتماعی‌ دانش‌آموزان‌ دختر و پسر پایه‌ اول‌ ابتدایی‌ شهرستان‌ اهواز پرداخته‌ است‌. بدین‌ منظور از بین‌ دانش‌آموزان‌ پایه‌ اول‌ شهرستان‌ اهواز با روش‌ تصادفی‌ ساده‌ 60 دانش‌آموز دختر و 60 دانش‌آموز پسر متولد مهرماه‌ 1366، (7 ساله‌) و 60 دانش‌آموز دختر و 60 دانش‌آموز ...  بیشتر

موانع‌ موجود در راه‌ تبادل‌ اطلاعات‌ و دسترسی‌ به‌ اطلّاعات‌ علمی‌ و فنی‌ در کشورهای‌ در حال‌ رشد

زاهد بیگدلی

دوره 4، شماره 2 ، دی 1376، صفحه 93-117

https://doi.org/10.22055/psy.1997.16506

چکیده
  افزایش‌ روز افزون‌ اطلاعات‌ باعث‌ شده‌ است‌ تا دوران‌ معاصر را "عصر اطلاّعات‌" نامگذاری‌ کنند. توسعه‌ بدون‌ تحقیق‌ عملی‌ نخواهد بود و برای‌ تحقیق‌ باید امکان‌ دسترسی‌ به‌ اطلاّعات‌ وجود داشته‌ باشد. به‌ دلیل‌ وجود مشکلات‌ عدیده‌ای‌ که‌ کشورهای‌ در حال‌ رشد با آنها مواجه‌ هستند، این‌ کشورها سهم‌ ناچیزی‌ در تولید ...  بیشتر

بررسی‌ ویژگیهای‌ جمعیت‌شناختی‌ موارد ثبت‌ شده‌ خودکشی‌ از فروردین‌ 72 تا پایان‌ خرداد 76 در بیمارستانهای‌ رازی‌ و آیت‌ ا... طالقانی‌ اهواز

مهناز مهرابی‌زاده‌ هنرمند؛ سیامک‌ خدارحیمی

دوره 4، شماره 2 ، دی 1376، صفحه 118-134

https://doi.org/10.22055/psy.1997.16507

چکیده
     پژوهش‌ حاضر به‌ منظور بررسی‌ گذشته‌نگر وضعیت‌ خودکشی‌ بر اساس‌ اطلاعات‌ موجود از موارد خودکشی‌ در بیمارستانهای‌ رازی‌ و آیت‌ا... طالقانی‌ اهواز صورت‌ گرفته‌ است‌. در این‌ بررسی‌ محقق‌ تلاش‌ کرده‌ است‌ ابهاماتی‌ را که‌ در مورد سن‌ خودکشی‌ در زنان‌ و مردان‌ و میزان‌ خودکشی‌ در افراد مجرد و متأهل‌، روش‌ خودکشی‌ ...  بیشتر

الگوهای‌ تحقیق‌ در حوزه تاریخ‌ آموزش‌ و پرورش‌ بحثی‌ در فلسفه تاریخ‌ آموزش‌ و پرورش‌

مسعود صفایی‌مقدم‌

دوره 4، شماره 2 ، دی 1376، صفحه 135-159

https://doi.org/10.22055/psy.1997.16553

چکیده
  در این‌ نوشتار ضمن‌ بیان‌ ضرورت‌ مطالعه‌ مبانی‌ تاریخی‌ آموزش‌ و پرورش‌ توضیح‌ داده‌ می‌شود که‌ بخش‌ اساسی‌ مطالعه تاریخ‌، کشف‌ معانی‌ حوادث‌ تاریخی‌ و تفسیر رخدادهای‌ گذشته‌ است‌. در انجام‌ این‌ مهم‌ مورخ‌ ناگزیر از استفاده‌ از الگوها یا پارادایم‌هایی‌ است‌ که‌ مبنای‌ این‌ کشف‌ و تفسیر قرار می‌گیرند. لذا برای‌ ...  بیشتر

ارزشیابی‌ پنجمین‌ همایش‌ ارائه‌ یافته‌های‌ پژوهشی‌ علوم‌ تربیتی‌ و روانشناسی‌ استان‌ خوزستان‌ آبادان‌ 20 و 21 اسفندماه‌ 1376

حسین‌ الهام‌پور؛ مجید هادیان

دوره 4، شماره 2 ، دی 1376، صفحه 161-172

https://doi.org/10.22055/psy.1997.16508

چکیده
     در پی‌ استقبال‌ از همایش‌های‌ پیشین‌، پنجمین‌ همایش‌ ارائه‌ یافته‌های‌ پژوهشی‌ علوم‌ تربیتی‌ و روانشناسی‌ استان‌ خوزستان‌ با تلاش‌ و همکاری‌ مشترک‌ شورای‌ تحقیقات‌ آموزشی‌ اداره‌ کل‌ آموزش‌ و پرورش‌ استان‌ خوزستان‌ و دانشکده‌ علوم‌ تربیتی‌ و روانشناسی‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز و به‌ منظور نشر تازه‌ترین‌ ...  بیشتر