منیجه شهنیییلاق؛ زهرا بنابی مبارکی؛ حسین شکرکن
چکیده
این تحقیق دو هدف عمده را دنبال میکند که عبارتند از: 1) تعیین روابط بین موضوعی سازههای انگیزش تحصیلی مانند خودکارآمدی، ارزش تکلیف، هدفهای عملکردگرا، عملکردگریز و تبحری و پی بردن به این مسأله که این سازهها در یک موضوع تحصیلی چگونه به سازههای متناظر موضوعهای تحصیلی دیگر ...
بیشتر
این تحقیق دو هدف عمده را دنبال میکند که عبارتند از: 1) تعیین روابط بین موضوعی سازههای انگیزش تحصیلی مانند خودکارآمدی، ارزش تکلیف، هدفهای عملکردگرا، عملکردگریز و تبحری و پی بردن به این مسأله که این سازهها در یک موضوع تحصیلی چگونه به سازههای متناظر موضوعهای تحصیلی دیگر مربوط میشوند. 2) تعیین روابط درون موضوعی مربوط به سازههای انگیزشی و بررسی روابط متقابل این سازهها در چهار موضوع تحصیلی اصلی (ریاضی، زیستشناسی، ادبیات و زبان انگلیسی). برای تحقق بخشیدن به این هدفها پرسشنامهای با عنوان انگیزش تحصیلی در پنج بعد تهیه و تدوین شد و 430 نفر از دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان که به صورت تصادفی از چهار ناحیه آموزش و پرورش شهر اهواز انتخاب شدند آن را برای چهار درس اصلی مورد پژوهش تکمیل کردند. برای بررسی روابط بین موضوعی و درون موضوعی سازههای انگیزشی سه مدل بین موضوعی (مدل الف، ب و ج) و یک مدل درون موضوعی مطرح و با تکنیک تحلیل عامل تأییدی مورد آزمون قرار گرفتند. همه سازههای انگیزشی تا اندازهای هم وابسته به موضوع خاص و هم تعمیمپذیر بودند. البته شدت روابط بین موضوعی سازههای انگیزشی تفاوتهایی با هم داشتند. یک ساختار سلسله مراتبی با عامل سطح دوم کلی (مدل ج)، به طور بسیار مؤثری روابط بین سازههای انگیزشی را در چهار موضوع تحصیلی اصلی نشان داد. هدفهای عملکردگرا و عملکردگریز در تمام موضوعها همبستگی بالایی داشتند، در حالی که ارزش تکلیف و هدف تبحری در تمام موضوعها همبستگی پایینی را نشان دادند و باورهای خودکارآمدی در تمام موضوعهای تحصیلی همبستگی متوسط و متعادلی با هم داشتند. در بررسی روابط درون موضوعی سازههای انگیزشی، مشخص شد که روابط مثبت و معنیدار بین این سازهها در دروس مختلف وجود دارد.
غلامرضا رجبی؛ منیجه شهنیییلاق؛ حسین شکرکن؛ جمال حقیقی
چکیده
هدف این تحقیق بررسی رابطه علی جنسیت، عملکرد قبلی ریاضی، منابع خودکارآمدی ادراک شده ریاضی، هدفگذاری، باورهای خودکارآمدی ریاضی و سبکهای اسنادی با عملکرد بعدی ریاضی در دانشآموزان سال دوم دبیرستانهای شهر اهواز بود. 390 دانشآموز (192 پسر و 198 دختر) کلاسهای دوم دبیرستان رشتههای ریاضی- ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی رابطه علی جنسیت، عملکرد قبلی ریاضی، منابع خودکارآمدی ادراک شده ریاضی، هدفگذاری، باورهای خودکارآمدی ریاضی و سبکهای اسنادی با عملکرد بعدی ریاضی در دانشآموزان سال دوم دبیرستانهای شهر اهواز بود. 390 دانشآموز (192 پسر و 198 دختر) کلاسهای دوم دبیرستان رشتههای ریاضی- فیزیک و علوم تجربی که ریاضی (2) را گذرانده بودند و در زمان انجام پژوهش ریاضی (3) را میگذرانند به صورت تصادفی چند مرحلهای از بین دبیرستانهای نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر اهواز انتخاب شدند. در این تحقیق از پرسشنامه منابع خودکارآمدی ادراک شده ریاضی، مقیاس باورهای خودکارآمدی ریاضی، مقیاس هدفگذاری، پرسشنامه سبکهای اسنادی و نمره قبلی و بعدی ریاضی استفاده شده است. نتایج ضرایب پایایی آلفای کرونباخ (و تنصیف) رضایتبخش بودند. در این تحقیق جهت تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیل ساختاری استفاده شد. بر اساس نتایج این پژوهش، مدل پیشنهادی تحلیل مسیر، رابطه علی جنسیت، عملکرد قبلی ریاضی، منابع خودکارآمدی ادراک شده ریاضی، هدف گذاری، باورهای خودکارآمدی ریاضی و سبکهای اسنادی با عملکرد بعدی ریاضی در دانشآموزان سال دوم دبیرستانهای شهر اهواز، برازنده دادهها بود و بیان میکند این مدل در جامعه موجه است. گرچه مدل مناسب دادهها بود ولی چند مسیر آن معنیدار نبود و به اصلاحاتی دست زده شد و مسیرهای غیرمعنیدار حذف شدند. نتایج نشان دادند که مدل اصلاح شده بر مدل اصلی ارجحیت دارد. از نه فرضیه مستقیم، فرضیه (7)، یعنی رابطه هدفگذاری با عملکرد بعدی ریاضی معنیدار نبود و فرضیه (9)، یعنی رابطه باورهای خودکارآمدی ریاضی با عملکرد بعدی ریاضی به صورت منفی معنیدار بود که با فرضیههای مدل پیشنهادی تحلیل مسیر تحقیق هماهنگ نبودند.
عبدالزهرا نعامی؛ حسین شکرکن
چکیده
در پژوهش حاضر روابط ساده و چندگانه عدالت سازمانی با خشنودی شغلی مورد بررسی قرار گرفت. در عدالت سازمانی مطرح میشود که باید به چه شیوه هایی با کارکنان رفتار شود تا احساس کنند به صورت عادلانه با آنها رفتار شده است. عدالت سازمانی شامل سه حیطه عدالت توزیعی، عدالت رویهای و عدالت ...
بیشتر
در پژوهش حاضر روابط ساده و چندگانه عدالت سازمانی با خشنودی شغلی مورد بررسی قرار گرفت. در عدالت سازمانی مطرح میشود که باید به چه شیوه هایی با کارکنان رفتار شود تا احساس کنند به صورت عادلانه با آنها رفتار شده است. عدالت سازمانی شامل سه حیطه عدالت توزیعی، عدالت رویهای و عدالت تعاملی است. طبق فرضیههای تحقیق عدالت سازمانی با خشنودی شغلی کارکنان رابطه مثبت دارد. نمونه این تحقیق 268 نفر از کارکنان یک کارخانه بودند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. روشهای آماری ضریب همبستگی ساده و همبستگی چندگانه با روش ورود و مرحلهای برای تحلیل دادهها مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان میدهند که عدالت سازمانی کلی با خشنودی شغلی کلی ضریب همبستگی 61/0 دارد. علاوه بر آن، عدالت سازمانی کلی و حیطههای مختلف آن با حیطههای مختلف خشنودی شغلی یعنی خشنودی از کار، خشنودی از سرپرستی، خشنودی از همکاران، خشنودی از حقوق و خشنودی از ترفیع همبستگی مثبت معنیدار داشتند. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان میدهند که سه نوع عدالت سازمانی با خشنودی شغلی کلی و حیطههای آن همبستگی چندگانه معنیدار دارند.
مهناز مهرابیزاده هنرمند؛ میترا محمودی؛ حسین شکرکن؛ بهمن نجاریان
چکیده
پژوهش حاضر به منظور مقایسه نظام ارزشی، نگرش نسبت به کنترل نوجوانان و نگرش نسبت به تحصیل دانشآموزان سال سوم دبیرستانهای اهواز با والدین و نزدیکترین دوستان همکلاسی آنها طراحی و اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر سال سوم دبیرستانهای شهر اهواز در سال تحصیلی 82-81 ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور مقایسه نظام ارزشی، نگرش نسبت به کنترل نوجوانان و نگرش نسبت به تحصیل دانشآموزان سال سوم دبیرستانهای اهواز با والدین و نزدیکترین دوستان همکلاسی آنها طراحی و اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر سال سوم دبیرستانهای شهر اهواز در سال تحصیلی 82-81 بود. نمونه پژوهش تعداد 400 نفر دانشآموز (200 دختر و 200 پسر) بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شد. به علاوه، تعداد 800 نفر والدین (400 نفر پدر و 400 نفر مادر) و تعداد 1200 نفر از نزدیکترین دوستان همکلاسی دانشآموزان در تحقیق حاضر شرکت داشتند. در این تحقیق از پرسشنامه نظام ارزشی آلپورت، ورنون و لیندزی و پرسشنامه نگرش نسبت به کنترل نوجوانان استات و پرسشنامه نگرش نسبت به تحصیل رانکویست و اسلتو استفاده گردید. ابزارهای فوق از لحاظ ویژگیهای روان سنجی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج پایایی و اعتبار این آزمونها مطلوب و رضایت بخش هستند. فرضیه اصلی این پژوهش یعنی وجود تفاوت معنیدار بین ابعاد ششگانه ارزشها (نظری، اقتصادی، اجتماعی، هنری، سیاسی و مذهبی) و نگرشهای دانشآموزان و والدین و شباهت بین ارزشها و نگرشهای دانشآموزان و نزدیکترین دوستان همکلاسی آنان با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری با اندازهگیریهای مکرر مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. آزمونهای پیگیری توکی، مشخص کردند که بین میانگین نمرههای به دست آمده دانشآموزان و والدین در ابعاد ارزش نظری، سیاسی، هنری و اجتماعی تفاوت معنیداری وجود دارد، ولی در ارزشهای اقتصادی و مذهبی تفاوت معنی داری وجود ندارد. همچنین، این آزمونها نشان دادند که بین میانگین نمرههای دانشآموزان و نزدیکترین دوستان همکلاسی آنان در ابعاد ارزش نظری، اقتصادی و اجتماعی شباهت وجود دارد لیکن در ارزشهای هنری، سیاسی و مذهبی تفاوت وجود دارد. بین میانگین نمرههای والدین و دانشآموزان در نگرش نسبت به کنترل نوجوانان و نگرش نسبت به تحصیل نیز تفاوت معنیدار وجود دارد، در حالی که بین میانگین نمرههای دانشآموزان و نزدیکترین دوستان همکلاسی آنان در نگرشهای فوق الذکر شباهت وجود دارد. نتایج نیز با توجه به مسأله شکاف بین نسلها، مورد بررسی قرار گرفت.
یوسفعلی عطاری؛ حسین شکرکن؛ مسعود رستمی
چکیده
در این پژوهش شباهت زوجهای عادی از لحاظ ارزشها (نظری، هنری، مذهبی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی) و نگرشهای فرزندپروری (وابستگی شدید، بیاعتنایی و سلطهگری)، نگرش به آموزش و پرورش و نگرش خانوادهگرایی با زوجهای متقاضی طلاق شهر اهواز مورد مقایسه قرار گرفت. در این تحقیق متغیرهای شباهت ...
بیشتر
در این پژوهش شباهت زوجهای عادی از لحاظ ارزشها (نظری، هنری، مذهبی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی) و نگرشهای فرزندپروری (وابستگی شدید، بیاعتنایی و سلطهگری)، نگرش به آموزش و پرورش و نگرش خانوادهگرایی با زوجهای متقاضی طلاق شهر اهواز مورد مقایسه قرار گرفت. در این تحقیق متغیرهای شباهت ارزشها و نگرشها به عنوان متغیرهای وابسته و متغیر خانوادههای عادی و متقاضی طلاق به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شد. فرضیههای پژوهش عبارتند از: 1. شباهت زوجهای عادی در ارزشهای ششگانه بیش از شباهت زوجهای متقاضی طلاق است. 2. شباهت زوجهای عادی در نگرش به آموزش و پرورش، نگرش خانوادهگرایی و نگرشهای فرزندپروری شامل سه نگرش بیاعتنایی، سلطهگری، و وابستگی شدید بیش از شباهت زوجهای متقاضی طلاق است. نمونه تحقیق شامل 100 زوج بود. 50 زوج شامل زوجهایی بودند که به صورت تصادفی از میان زوجهای متقاضی طلاق که به مرکز مشاوره مراجعه نموده بودند انتخاب شدند و 50 زوج مربوط به زوجهای عادی بود که از خانوادههای وابسته به زوجهای متقاضی طلاق انتخاب گردیدند. بررسی فرضیههای تحقیق، از مقیاس ارزشهای آلپورت، ورنون و لیندزی، مقیاس نگرشهای فرزندپروری، مقیاس نگرش خانوادهگرایی و مقیاس نگرش به آموزش و پرورش استفاده به عمل آمد. نتایج تحقیق نشان دادند که شباهت زوجهای عادی در ارزشهای هنری و اقتصادی و مقیاس بیاعتنایی نگرش فرزندپروری، همچنین در نگرش خانوادهگرایی و نگرش به آموزش و پرورش بیش از شباهت زوجهای متقاضی طلاق است. در سایر موارد تفاوت معنیداری بین دو گروه مشاهده نشد. سطح معنیداری در این تحقیق 05/0 در نظر گرفته شده است.
جمال حقیقی؛ ناصر بهروزی؛ حسین شکرکن؛ مهناز مهرابیزاده هنرمند
چکیده
پژوهش حاضر به دنبال بررسی این مسأله اساسی است که آیا میان گروههای ترکیبی نهگانه هوش و خلاقیت از لحاظ ویژگیهای شخصیتی تفاوت وجود دارد؟ برای پاسخگویی به این سؤال، از میان کلیه دانشآموزان سال اول دبیرستانهای دخترانه و پسرانه شهرستان اهواز تعداد 4500 نفر نمونه اولیه به صورت ...
بیشتر
پژوهش حاضر به دنبال بررسی این مسأله اساسی است که آیا میان گروههای ترکیبی نهگانه هوش و خلاقیت از لحاظ ویژگیهای شخصیتی تفاوت وجود دارد؟ برای پاسخگویی به این سؤال، از میان کلیه دانشآموزان سال اول دبیرستانهای دخترانه و پسرانه شهرستان اهواز تعداد 4500 نفر نمونه اولیه به صورت تصادفی چند مرحلهای انتخاب گردید. سپس، از آنان آزمون مداد کاغذی خلاقیت عابدی به عمل آمد و نمرههای هوشبهرشان نیز که به وسیله آزمون ریون بزرگسالان توسط مشاوران تعیین شده بود، از بایگانی مدارس استخراج شد. آنگاه، با تقسیمبندی دانشآموزان به سه دسته بالا، پایین و متوسط از لحاظ نمرههای هوش و خلاقیت، نه گروه به دست آمد و از میان آنان 1440 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. پس از آن، آزمون 16 عاملی شخصیتی کتل بر روی آنان اجرا شد. نتایج حاکی از آنند که در گروههای نهگانه از لحاظ ویژگیهای کمهوش-باهوش، احساساتی-استوار، مصلحتگرا-اصولی، خویشتندار-ناخویشتندار و آرمیده- مضطرب تفاوت معنیدار وجود دارد. همچنین با آزمون پیگیری توکی مقایسههایی میان زوجهای گروههای مختلف از لحاظ هر یک از متغیرهای شخصیتی به عمل آمد. نتایج حاکی از آنند که تفاوتهایی در برخی از زوجهای گروهها وجود دارد. این نتایج با پژوهشهای پیشین هماهنگند.
منیجه شهنیییلاق؛ غلامرضا رجبی؛ حسین شکرکن؛ جمال حقیقی
چکیده
هدف از اجرای این تحقیق مقایسه باورهای خودکارآمدی ریاضی دانشآموزان پسر و دختر سال دوم رشتههای تحصیلی ریاضی- فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی دبیرستانهای اهواز و بررسی رابطه ساده و چندگانه متغیرهای جنسیت، رشته تحصیلی، نمره قبلی ریاضی و هدفگذاری با آن بود. شرکت کنندگان در این ...
بیشتر
هدف از اجرای این تحقیق مقایسه باورهای خودکارآمدی ریاضی دانشآموزان پسر و دختر سال دوم رشتههای تحصیلی ریاضی- فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی دبیرستانهای اهواز و بررسی رابطه ساده و چندگانه متغیرهای جنسیت، رشته تحصیلی، نمره قبلی ریاضی و هدفگذاری با آن بود. شرکت کنندگان در این تحقیق 400 دانشآموز پسر و دختر در سه رشته تحصیلی ریاضی- فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی از نواحی چهارگانه آموزش و پرورش اهواز بودند، که با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل مقیاس باورهای خودکارآمدی ریاضی و مقیاس هدف گذاری تحصیلی بودند. ضرایب پایایی (آلفای کرونباخ و تنصیف) مقیاس باورهای خودکاآمدی ریاضی رضایتبخش بود. ضرایب روایی این مقیاس با سایر پرسشنامهها معنیدار بودند. نتایج تحلیل واریانس عاملی نشان داد که بین دانشآموزان پسر و دختر و بین دانشآموزان رشتههای تحصیلی سه گانه فوق در مقیاس باورهای خودکارآمدی ریاضی تفاوت وجود دارد. همچنین بین عامل جنسیت و عامل رشته تحصیلی تعامل دیده میشود. افزون بر این، نتایج ضرایب همبستگی ساده نشان داد که متغیرهای جنسیت، هدفگذاری و نمره قبلی ریاضی با باورهای خودکارآمدی ریاضی رابطه معنیداری دارند. در نهایت، ضرایب رگرسیون چندگانه با روش مرحلهای نشان داد که مجموع متغیرهای پیش بین با مقیاس باورهای خودکارآمدی ریاضی رابطه داشته و آن را پیش بینی میکنند.
حسین شکرکن؛ مسعود برومندنسب؛ بهمن نجاریان؛ منیجه شهنیییلاق
چکیده
این پژوهش به منظور بررسی رابطه ساده و چندگانه خلاقیت، انگیزه پیشرفت و عزت نفس با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی شده است. نمونه اصلی این تحقیق شامل 400 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه شهید چمران اهواز بود. یک نمونه 200 نفری نیز به منظور اعتباریابی و پایایی سنجی آزمونهای ...
بیشتر
این پژوهش به منظور بررسی رابطه ساده و چندگانه خلاقیت، انگیزه پیشرفت و عزت نفس با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی شده است. نمونه اصلی این تحقیق شامل 400 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه شهید چمران اهواز بود. یک نمونه 200 نفری نیز به منظور اعتباریابی و پایایی سنجی آزمونهای مورد استفاده به کار گرفته شد. هر دو نمونه با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها علاوه بر روشهای توصیفی میانگین و انحراف معیار از ضریب همبستگی ساده و رگرسیون چندگانه برای آزمون فرضیهها استفاده شد. ابزارهای جمعآوری دادهها در این پژوهش شامل پرسشنامه سنجش صفات کارآفرینی، آزمون جهتگیری کارآفرینی، آزمون خلاقیت، پرسشنامه انگیزه پیشرفت و آزمون عزت نفس بودند. پرسشنامههای سنجش صفات کارآفرینی، جهتگیری کارآفرینی و انگیزه پیشرفت توسط پژوهشگران این تحقیق به فارسی برگردانده شد و ضرایب اعتبار و پایایی آنها محاسبه گردید. فرضیههای این پژوهش شامل چهار فرضیه اصلی و 8 فرضیه فرعی است، که روابط ساده و چندگانه بین متغیرهای پیش بین خلاقیت، انگیزه پیشرفت و عزت نفس را با متغیر ملاک کارآفرینی در کل نمونه و به تفکیک در نمونههای دختران و پسران مطرح میسازند. نتایج این پژوهش با یافتههای تحقیقات انجام شده در خارج از کشور هماهنگند.
علیرضا حاجی یخچالی؛ جمال حقیقی؛ حسین شکرکن
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه ساده و چندگانه پیشایندهای مهم هدفگرایی تبحری و رابطهاش با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان پسر سال اول دبیرستانها اهواز میباشد. در این پژوهش عزت نفس مثبت، هدف مسئولیت پذیری اجتماعی، تعلق به مدرسه، نگرشهای مثبت درباره تعلیم و تربیت، ادراکات ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه ساده و چندگانه پیشایندهای مهم هدفگرایی تبحری و رابطهاش با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان پسر سال اول دبیرستانها اهواز میباشد. در این پژوهش عزت نفس مثبت، هدف مسئولیت پذیری اجتماعی، تعلق به مدرسه، نگرشهای مثبت درباره تعلیم و تربیت، ادراکات دانشآموزان از هدفهای تبحری معلم، والدین و ساختار کلاس به عنوان متغیرهای پیش بین و هدفگرایی تبحری دانشآموزان به عنوان متغیر ملاک محسوب میشوند. از سوی دیگر هدفگرایی تبحری دانشآموزان به عنوان متغیر مستقل و عملکرد تحصیلی، به عنوان متغیر وابسته محسوب میشوند. نمونه تحقیق مشتمل بر 360 دانشآموز پسر پایه اول دبیرستانهای اهوازند که در سال 80-79 به تحصیل اشتغال داشتند: برای گزینش نمونه تحقیق از روش نمونهگیری «تصادفی چند مرحلهای استفاده به عمل آمد. از چندین مقیاس از مجموعه مقیاسهای الگوهای یادگیری سازگار برای سنجش متغیرهای مورد نظر استفاده شد. بر اساس نتایج این پژوهش، کلیه متغیرهای پیشایند با هدفگرایی تبحری رابطه مثبت معنیداری نشان دادند. همچنین ترکیب متغیرهای پیشایند با هدفگرایی تبحری همبستگی چندگانه داشتند. از سوی دیگر هدفگرایی تبحری با عملکرد تحصیلی، رابطه مثبت معنی دار داشت.
حسین شکرکن؛ بهمن نجاریان؛ مرتضی امیدیان؛ جمال حقیقی
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی وضعیت هویت از نظر نحوه توزیع افراد در چهار حالت هویت سردرگم، زودهنگام، مهلتخواه و کسب شده در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی و اجرا شد. فرضیه اصلی این پژوهش یعنی تفاوت معنیدار در فراوانی چهار نوع هویت ذکر شده در کل نمونه و دانشجویان دختر و ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور بررسی وضعیت هویت از نظر نحوه توزیع افراد در چهار حالت هویت سردرگم، زودهنگام، مهلتخواه و کسب شده در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی و اجرا شد. فرضیه اصلی این پژوهش یعنی تفاوت معنیدار در فراوانی چهار نوع هویت ذکر شده در کل نمونه و دانشجویان دختر و پسر با استفاده از روش آماری مجذور خی مورد تحلیل قرار گرفت و فرضیه پژوهشی در کل نمونه و در دانشجویان دختر و پسر تأیید گردید. همچنین در ابعاد هویت- اعتقادی و روابط بین فردی در کل نمونه و دانشجویان دختر و پسر تأیید گردید. نتایج با توجه به دیدگاه اریکسون و مارسیا مورد بحث قرار گرفت.
مهناز مهرابیزاده هنرمند؛ عباس ابوالقاسمی؛ بهمن نجاریان؛ حسین شکرکن
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان همه گیرشناسی اضطراب امتحان و رابطه آن با خود کارآمدی و جایگاه مهار درونی با توجه به کنترل متغیر هوش در دانشآموزان پسر و دختر دبیرستانهای اهواز میباشد. نمونه مربوط به همه گیرشناسی 3109 دانشآموز پسر و دختر دبیرستانهای اهواز بود که با روش تصادفی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان همه گیرشناسی اضطراب امتحان و رابطه آن با خود کارآمدی و جایگاه مهار درونی با توجه به کنترل متغیر هوش در دانشآموزان پسر و دختر دبیرستانهای اهواز میباشد. نمونه مربوط به همه گیرشناسی 3109 دانشآموز پسر و دختر دبیرستانهای اهواز بود که با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. همچنین 340 دانشآموز برای آزمون فرضیهها به طور تصادفی گزینش شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه اضطراب امتحان برای همه گیرشناسی، و مقیاس خود کار آمدی، پرسشنامه جایگاه مهار و آزمون هوش، برای آزمون فرضیهها استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان همه گیرشناسی اضطراب امتحان در نمونه مورد بررسی 3/17 درصد است. میزان همه گیرشناسی اضطراب امتحان در دانشآموزان دختر نسبت به پسر ( 22 درمقابل 12/8 درصد) و عرب نسبت به فارس (18/7 در مقابل 16/4) بیشتر است. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد که با کنترل متغیر هوش، اضطراب امتحان با خودکار آمدی (0/29-=r) و جایگاه مهار درونی (0/24-=r) همبستگی منفی معنیداری دارد. همچنین، نتایج پژوهش نشان داد که بین ترکیب خطی متغیرهای پیش بین ( خود کار آمدی، جایگاه مهار درونی و هوش) با متغیر ملاک (اضطراب امتحان) همبستگی چندگانه معنیداری وجود دارد(0/01=P).
شهین زاهدیفر؛ بهمن نجاریان؛ حسین شکرکن
چکیده
اهداف این پژوهش ساخت و اعتباریابی پرسشنامهای برای سنجش پرخاشگری متناسب با ویژگیهای فرهنگی- اجتماعی جامعه بوده و سپس بررسی 4 فرضیه اصلی زیر بوده است: 1. بین نمرههای پرخاشگری دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز و نمرههای افسردگی این دانشجویان همبستگی مثبت وجود دارد. 2. بین نمرههای ...
بیشتر
اهداف این پژوهش ساخت و اعتباریابی پرسشنامهای برای سنجش پرخاشگری متناسب با ویژگیهای فرهنگی- اجتماعی جامعه بوده و سپس بررسی 4 فرضیه اصلی زیر بوده است: 1. بین نمرههای پرخاشگری دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز و نمرههای افسردگی این دانشجویان همبستگی مثبت وجود دارد. 2. بین نمرههای پرخاشگری دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز و نمرههای این دانشجویان در الگوی شخصیتی- رفتاری تیپ الف همبستگی مثبت وجود دارد. 3. بین نمرههای پرخاشگری دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز و نمرههای این دانشجویان در پرسشنامه سردرد میگرن همبستگی مثبت وجود دارد. 4. بین نمرههای پرخاشگری دانشجویان مؤنث و مذکر دانشگاه شهید چمران اهواز تفاوت معنیداری وجود دارد. در این پژوهش حجم سه نمونه به ترتیب: نمونه هنجاری 550 نفر، نمونه بازآزمایی و آزمون فرضیهها 229 نفر و نمونه سنجش روایی 215 نفر بود که به صورت تصادفی چند مرحلهای از بین دانشجویان شرکت کننده در کلاسهای معارف اسلامی دانشگاه شهید چمران انتخاب شده بودند. ابتدا بر اساس تحلیل عوامل، پرسشنامه پرخاشگری مشتمل بر 3 عامل و 30 ماده ساخته شد که بر روی عامل اول (خشم و غضب) 14 ماده، بر روی عامل دوم (تهاجم و توهین) 8 ماده و بر روی عامل سوم (لجاجت و کینهتوزی) 8 ماده قرار گرفته است. پایایی این پرسشنامه براساس ضرایب بازآزمایی و آلفای کرونباخ رضایتبخش بود. همچنین روایی این پرسشنامه بوسیله پرسشنامههای ملاک شامل پرسشنامه شخصیتی آیزنک، پرسشنامه شخصیتی چند وجهی مینه سوتا و پرسشنامه BDVI ارزیابی شد. ضرایب همبستگی و خلاصه نتایج آزمونهای رگرسیون چند متغیری بر روی پرسشنامههای فوقالذکر حاکی از رضایتبخش بودن روایی این پرسشنامه بوده است. برای آزمون فرضیههای پژوهش از پرسشنامههای پرخاشگری (ساخته شده توسط پژوهشگر)، تیپ شخصیتی الف، پرسشنامه سردرد میگرن و میزان افسردگی (D) از پرسشنامه شخصیتی چند وجهی مینه سوتا استفاده شد. بر اساس ضرایب همبستگی به دست آمده فرضیه اول تأیید شد (به استثنای همبستگی عامل دوم پرخاشگری با افسردگی در آزمودنیهای مذکر). همچنین همبستگی عامل سوم پرخاشگری با افسردگی در کل آزمودنیها و هر دو جنس معنیدار نبود. فرضیه دوم تحقیق در مورد کل آزمودنیها و آزمودنیهای مؤنث و مذکر به تفکیک نیز تأیید شد. بر اساس ضرایب به دست آمده فرضیه سوم در مورد کل آزمودنیها و آزمودنیهای مؤنث و مذکر نیز به تفکیک تأیید شد. همچنین فرضیه چهارم (به ترتیب: 55/2=t (01/0>P)، نیز به تفکیک 86/2=t (01/0>P)، 92/7=t (001/0>P) و 27/2=t (05/0>P) تأیید شد.
فوزیه الهامپور؛ مهناز مهرابیزادههنرمند؛ حسین شکرکن
چکیده
در این پژوهش، رابطه رغبتهای شغلی، ارزشها و نگرش دبیران متوسطه و پیشدانشگاهی رشتههای نظری دزفول با عملکرد آموزشی آنان در نیمسال اول سال تحصیلی 79-1378 بررسی گردید. نمونههای تحقیق 100 دبیر زن و 120 دبیر مرد بودند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای از بین 800 دبیر انتخاب ...
بیشتر
در این پژوهش، رابطه رغبتهای شغلی، ارزشها و نگرش دبیران متوسطه و پیشدانشگاهی رشتههای نظری دزفول با عملکرد آموزشی آنان در نیمسال اول سال تحصیلی 79-1378 بررسی گردید. نمونههای تحقیق 100 دبیر زن و 120 دبیر مرد بودند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای از بین 800 دبیر انتخاب شدند. در پژوهش حاضر، روشهای آماری تحلیل دادهها، شامل همبستگی ساده و همبستگی چندگانه با روش ورود و گام به گام (مرحلهای) میباشند. در این تحقیق از پرسشنامه رغبتسنج هالند، پرسشنامه نظام ارزشی آلپورت، ورنون و لیندزی، و نگرشسنج معلم مینهسوتا استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان میدهند که بین رغبت هنری با عملکرد آموزشی در نمونه دبیران مرد و کل آزمودنیها رابطه مثبت و از نظر آماری معنیدار وجود دارد. بین ارزش اقتصادی با عملکرد آموزشی در دبیران زن رابطه منفی و معنیدار آماری و بین ارزش اجتماعی با عملکرد آموزشی آنها رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. اما بین ارزش اجتماعی دبیران مرد با عملکرد آموزشی آنان رابطه منفی معنیدار آماری مشاهده شد. بین سایر رغبتهای شغلی، ارزشها و نگرش با عملکرد آموزشی رابطهای مشاهده نگردید. همچنین بین متغیرهای پیش بین و متغیر ملاک همبستگی چندگانه وجود دارد.
حسین شکرکن؛ یوسفعلی عطاری؛ محمدعلی فلاحتی
دوره 6، شماره 1 ، تیر 1378، ، صفحه 33-50
چکیده
این پژوهش تحت عنوان "مقایسه عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر نظام جدید ترم ششم بر اساس اولویتهای پنجگانه تعیین شده طبق برنامه هدایت تحصیلی" در دبیرستانهای دولتی روزانه شهرستان اهواز میباشد. جامعه آماری این تحقیق 4032 نفر از دانشآموزان پسر ترم ششم بودند که 624 نفر از آنان موفق شدند ...
بیشتر
این پژوهش تحت عنوان "مقایسه عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر نظام جدید ترم ششم بر اساس اولویتهای پنجگانه تعیین شده طبق برنامه هدایت تحصیلی" در دبیرستانهای دولتی روزانه شهرستان اهواز میباشد. جامعه آماری این تحقیق 4032 نفر از دانشآموزان پسر ترم ششم بودند که 624 نفر از آنان موفق شدند حد نصاب نمرهها برای راهیابی به پنج رشته را به دست آورند. حجم نمونه برای رشته ریاضی 250 نفر، رشته تجربی 225 نفر و علوم انسانی 18 نفر بود. برای مقایسه عملکرد تحصیلی دانشآموزان در اولویتهای پنجگانه معدل ترمهای سوم، چهارم و پنجم به عنوان عملکرد تحصیلی کلی و معدل ترم پنجم به عنوان عملکرد تحصیلی دروس اختصاصی در نظر گرفته شد. برای جمعآوری دادهها از پروندههای تحصیلی دانشآموزان استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری تحلیل واریانس یک راهه و آزمون t استفاده گردید. بر اساس یافتههای به دست آمده از این پژوهش بین عملکرد تحصیلی دانشآموزان در اولویتهای پنجگانه هیچگونه تفاوتی وجود نداشت، مگر در رشته تجربی که نتایج مربوط به معدل کل نشان داد که بین عملکرد تحصیلی دانشآموزان در اولویتهای پنجگانه تفاوت معنیدار وجود دارد، اما روشهای پیگیری شفه و توکی در ارتباط بامقایسههای زوجی تفاوت معنی داری را نشان ندادند.
کیانوش محمدی روزبهانی؛ مهناز مهرابیزاده هنرمند؛ حسین شکرکن
چکیده
در این پژوهش، رابطه نظام ارزشی و رشد اخلاقی با هویتیابی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 78-1377 بررسی گردید. در این تحقیق، نظام ارزشی و رشد اخلاقی متغیرهای پیشبین و هویتیابی متغیر ملاک میباشند. نمونههای تحقیق 141 دختر و 138 پسر دانشجو بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
در این پژوهش، رابطه نظام ارزشی و رشد اخلاقی با هویتیابی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 78-1377 بررسی گردید. در این تحقیق، نظام ارزشی و رشد اخلاقی متغیرهای پیشبین و هویتیابی متغیر ملاک میباشند. نمونههای تحقیق 141 دختر و 138 پسر دانشجو بودند که با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای از جامعه دانشجویان سال دوم به بعد انتخاب گردیدند. پژوهش حاضر، تحقیقی بنیادی و از نوع همبستگی است. روشهای آماری تحلیل دادهها، شامل همبستگی و رگرسیون چند متغیری است. در این تحقیق از پرسشنامه ارزشهای آلپورت، لیندزی و ورنون برای سنجش نظام ارزشی، از پرسشنامه تعیین موضوع (DIT) رست، برای تشخیص مراحل قضاوت اخلاقی و از پرسشنامه "هویت شخصی" احمدی برای سنجش بحران هویت استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان میدهد که: بین ارزش اقتصادی با بحران هویت، همبستگی مثبت و بین ارزشهای نظری، اجتماعی و دینی با بحران هویت همبستگی منفی وجود دارد. بین ارزشهای سیاسی و هنری با هویتیابی رابطهای یافت نشد. همچنین افزایش رشد اخلاقی با کاهش بحران هویت همراه است. از دیگر نتایج تحقیق حاضر این است که همبستگی چندگانه نظام ارزشی و رشد اخلاقی با هویتیابی از همبستگی ساده آنها بیشتر است.
جمشید کمایی؛ جمال حقیقی؛ حسین شکرکن
چکیده
در پژوهش حاضر، 480 آزمودنی از چهار گروه متفاوت تحصیلی - پایههای پنجم دبستان، سوم راهنمایی، سوم دبیرستان و مراکز تربیت معلم - شرکت داشتهاند. هدف عمده پژوهش، مقایسه این 4 گروه آزمودنی از لحاظ مراحل مختلف قضاوت اخلاقی بوده است. فرضیههای تحقیق به طور کلی بیانگر این بودند ...
بیشتر
در پژوهش حاضر، 480 آزمودنی از چهار گروه متفاوت تحصیلی - پایههای پنجم دبستان، سوم راهنمایی، سوم دبیرستان و مراکز تربیت معلم - شرکت داشتهاند. هدف عمده پژوهش، مقایسه این 4 گروه آزمودنی از لحاظ مراحل مختلف قضاوت اخلاقی بوده است. فرضیههای تحقیق به طور کلی بیانگر این بودند که بین 4 گروه آزمودنی مورد مطالعه از نظر هر یک از مراحل قضاوت اخلاقی تفاوت وجود دارد. برای سنجش فرضیهها از فرم کوتاه "آزمون توصیف مسایل[1] (رست[2]1972) که حاوی سه داستان با مضامین اخلاقی است استفاده به عمل آمد. یافتهها فرضیههای تحقیق را تأیید کردند و نشان دادند که بین آزمودنیهای مقاطع مختلف تحصیلی از لحاظ هر یک از مراحل قضاوت اخلاقی تفاوت معنادارد وجود دارد.
مرتضی امیدیان؛ حسین شکرکن
چکیده
در تحقیق حاضر تأثیر الگوهای فعّال تحصیلی بر عملکرد تحصیلی آزمودنیها مورد بررسی قرار گرفت و به آزمون دو فرضیه مبادرت گردید. این فرضیهها عبارتند از: 1. مشاهده الگوهای فعّال تحصیلی موجب بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهرستان دزفول میشود. 2. مشاهده سه الگوی فعّال تحصیلی ...
بیشتر
در تحقیق حاضر تأثیر الگوهای فعّال تحصیلی بر عملکرد تحصیلی آزمودنیها مورد بررسی قرار گرفت و به آزمون دو فرضیه مبادرت گردید. این فرضیهها عبارتند از: 1. مشاهده الگوهای فعّال تحصیلی موجب بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهرستان دزفول میشود. 2. مشاهده سه الگوی فعّال تحصیلی تأثیر بیشتری از مشاهده یک الگوی تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهرستان دزفول دارد. نمونه این تحقیق متشکل از 102 آزمودنی بود که به صورت نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب و به سه گروه گمارده شدند. گروه اول فیلم یک الگوی فعّال تحصیلی همسال را تماشا کردند. گروه دوم به تماشای فیلم سه الگوی فعّال تحصیلی پرداختند و گروه سوم یعنی گروه گواه در معرض هیچ الگویی قرار نگرفتند. شاخص عملکرد آزمودنیها عبارت بود از نمرههای تفاوت پیشآزمون و پسآزمون آنان در یک تکلیف تمرین واژههای دشوار کتاب فارسی و یک امتحان دیکته. از وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی آزمودنیها نیز اطلاعاتی جمعآوری شد. برای آزمون فرضیهها از روش تحلیل واریانس و روشهای چندمقایسهای استفاده بهعمل آمد. نتایج حاصل فرضیه اول تحقیق را مورد تأیید قرارداد و نشان داد که دو گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه عملکرد تحصیلی بالاتری دارند. اما فرضیه دوم تأیید نگردید. همچنین، نتایج نشان داد که وضع اجتماعی ـ اقتصادی چه به تنهایی و چه در تعامل با گروههای مقایسه تأثیری بر عملکرد تحصیلی آزمودنیها ندارد.