مقیاسهای روانسنجی
Marzieh Mehrbani Nasab؛ Soodabeh Bassak Nejad؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند
چکیده
Aim: Body compassion is defined as a person's physical attention to appearance, competence and health along with mindfulness, kindness and awareness of common humanity. The present study was conducted to confirm the fit, validity and reliability of Body Compassion Scale by Altman et al. (2017) in Iranian students. Methods: This study is of correlation and validation type. The statistical population included 175 female students studying at Shahid Chamran University of Ahvaz in 2019. Results: Cronbach's alpha coefficient of this questionnaire was equal to 0.81 and the results of confirmatory factor ...
بیشتر
Aim: Body compassion is defined as a person's physical attention to appearance, competence and health along with mindfulness, kindness and awareness of common humanity. The present study was conducted to confirm the fit, validity and reliability of Body Compassion Scale by Altman et al. (2017) in Iranian students. Methods: This study is of correlation and validation type. The statistical population included 175 female students studying at Shahid Chamran University of Ahvaz in 2019. Results: Cronbach's alpha coefficient of this questionnaire was equal to 0.81 and the results of confirmatory factor analysis (CFA) and goodness of fit indices indicated the appropriate fit of the three-factor structure of Body Compassion Scale. The results showed that the items of this scale have convergent validity and suitable fit of the scale.Conclusion: Therefore, social self-efficiency (SSE) scale had suitable validity and reliability, and this scale can be used in many clinical and research situations.
AmirMehdi Kadivarian؛ Bahram Peymannia؛ soodabeh Bassak Nejad
چکیده
Aim: People with Misophonia disorder are prone to suffering from other psychological problems, such as anxiety and mood disorders, due to avoidance of various situations. Therefore, the goal of this study is to assess an Experiential Avoidance model with Misophonia disorder through the mediating role of Cognitive Fusion and Emotion Dysregulation in university students.
Methods: The method of the present research is a descriptive-correlation study. The population included whole students of the Shahid Chamran University of Ahvaz in the academic year 2022-2023. 251 university students were ...
بیشتر
Aim: People with Misophonia disorder are prone to suffering from other psychological problems, such as anxiety and mood disorders, due to avoidance of various situations. Therefore, the goal of this study is to assess an Experiential Avoidance model with Misophonia disorder through the mediating role of Cognitive Fusion and Emotion Dysregulation in university students.
Methods: The method of the present research is a descriptive-correlation study. The population included whole students of the Shahid Chamran University of Ahvaz in the academic year 2022-2023. 251 university students were selected using a random cluster sampling method. Data were collected with a demographic questionnaire, "Misophonia Questionnaire", "Brief Experiential Avoidance Questionnaire", "Cognitive Fusion Questionnaire" and "Difficulties in Emotion Regulation Scale".
Results: Experiential Avoidance is indirectly correlated with the symptoms of Misophonia disorder through Emotion Dysregulation.
Conclusion: Emotion Dysregulation plays a mediating role in the relationship between Experiential Avoidance and symptoms of Misophonia disorder, unlike Cognitive Fusion. It is suggested that approaches based on emotion regulation, such as transdiagnostic, be used in the development of preventive interventions and treatment for people with symptoms of Misophonia disorder
طیبه محمودی؛ سودابه بساک نژاد؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش مدیریت خشم با رویکرد روانشناسی مثبتنگر بر راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و نشخوار خشم در دانشجویان دختر ساکن در خوابگاه دانشگاه شهید چمران اهواز بود. نمونهی اولیه، 400 دانشجوی دختر (میانگین سنی 57/21) بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای، انتخاب شدند و مقیاس نشخوار خشم ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش مدیریت خشم با رویکرد روانشناسی مثبتنگر بر راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و نشخوار خشم در دانشجویان دختر ساکن در خوابگاه دانشگاه شهید چمران اهواز بود. نمونهی اولیه، 400 دانشجوی دختر (میانگین سنی 57/21) بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای، انتخاب شدند و مقیاس نشخوار خشم ساخودولسکی، گلوب و کرومول و پرسشنامه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان گارنفسکی، کرایج و اسپینهوون را تکمیل نمودند. از بین 66 نفر دانشجو که دارای نشخوار خشم بالا بودند، 30 نفر به صورت تصادفی انتخاب و در گروه آزمایشی و گروه کنترل گماشته شدند. گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه تحت گروه درمانی آموزش مدیریت خشم با رویکرد روانشناسی مثبتنگر قرار گرفت در حالی که گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکرد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری دادهها نشان داد که آموزش مدیریت خشم با رویکرد روانشناسی مثبتنگر به صورت معنیداری، باعث کاهش نشخوار خشم شد (98/18F=، 001/0p<)، اما بر راهبردهای شناختی مثبت و منفی تنظیم هیجان تأثیری نداشت (37/1F=، 257/0(p< (85/1F=، 191/0p<). این یافتهها نشان میدهد که آموزش مدیریت خشم با رویکرد روانشناسی مثبتنگر، میتواند برای افراد با نشخوار خشم بالا، مفید باشد.
فریبا کلانتری؛ ایران داودی؛ سودابه بساک نژاد؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند؛ مجید کاراندیش
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مطالعهی تأثیر روش درمانی عقلانی- هیجانی رفتاری بر نمایه توده بدن، خودکارآمدی وزن و تصویر بدن در وجوانان دختر 18-14 سال دارای اضافهوزن شهر اهواز بود. بدین منظور با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و از طریق فراخوان عمومی و پس از ارزیابیهای اولیه و تشخیص داشتن اضافهوزن توسط متخصص تغذیه 36 نفر انتخاب و درسه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مطالعهی تأثیر روش درمانی عقلانی- هیجانی رفتاری بر نمایه توده بدن، خودکارآمدی وزن و تصویر بدن در وجوانان دختر 18-14 سال دارای اضافهوزن شهر اهواز بود. بدین منظور با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و از طریق فراخوان عمومی و پس از ارزیابیهای اولیه و تشخیص داشتن اضافهوزن توسط متخصص تغذیه 36 نفر انتخاب و درسه گروه آزمایش، پلاسیبو و فهرست انتظار به صورت تصادفی قرار گرفتند. گروه آزمایش در 12 جلسه 90 دقیقهای شرکت کردند و علاوه بر دریافت برنامه رژیم غذایی و وزنکشی هفتگی، مداخلهی روانشناختی نیز دریافت کردند. گروه پلاسیبو به تعداد جلسات گروه آزمایش در جلسات جداگانه شرکت کردند و علاوه بر دریافت برنامه رژیم غذایی و وزنکشی هفتگی، هر هفته نیز گزارش فرمهای پایش خود را ارائه میدادند. اما گروه فهرست انتظار هیچگونه پایش و مداخلهای دریافت نکردند. هر سه گروه در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری پرسشنامههای مربوط به متغیرهای پژوهش را تکمیل کردند. تحلیل دادهها با روش تجزیهوتحلیل کوواریانس در سطح معنیداری (05/0p<) نشان داد که در مرحله پسآزمون از نظر نمایه توده بدن بین گروه آزمایش و پلاسیبو با فهرست انتظار تفاوت معنیدار بود، اما بین گروه آزمایش و پلاسیبو در مرحله پسآزمون تفاوت معنیدار نبود. ولی در مرحله پیگیری تفاوت معنیدار بود. یعنی این که هر دو گروه در مرحله پسآزمون کاهش وزن داشتند ولی در مرحله پیگیری دو ماه و نیمگروه آزمایش وزن کاهشیافته خود را حفظ نمودند در حالی که گروه پلاسیبو بازگشت وزن داشتند. همچنین نتایج نشان داد که این درمان منجر به افزایش خودکارآمدی وزن و کاهش نارضایتی از تصویر بدن در گروه آزمایش در مرحله پسآزمون و پیگیری گردید.
شوبو ویسی؛ نجمه حمید؛ سودابه بساک نژاد
دوره 21، شماره 2 ، دی 1393، ، صفحه 125-144
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان رویکرد چند وجهی اسلامی بر سلامت معنوی و رضایت از زندگی دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز بوده است. طرح پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بوده است. جامعه مورد بررسی شامل دانشجویان دختر کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بودند. با استفاده از نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان رویکرد چند وجهی اسلامی بر سلامت معنوی و رضایت از زندگی دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز بوده است. طرح پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بوده است. جامعه مورد بررسی شامل دانشجویان دختر کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بودند. با استفاده از نمونهگیری تصادفی مرحلهای، 30 نفر از آنها انتخاب و به گونه تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامه سلامت معنوی پولوتزیون و الیسون، مقیاس رضایت از زندگی بوده است. گروه آزمایش طی 10 جلسه درمان چند وجهی اسلامی درمان شدند اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. سپس از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. دادههای حاصل از پژوهش به روش تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) تحلیل و بررسی شد. نتایج حاصل آشکار ساخت که تفاوت معنیداری میان گروه آزمایش و کنترل از لحاظ سلامت معنوی و رضایت از زندگی وجود داشت (001/0>P) نمرات سلامت معنوی و رضایت از زندگی در گروه آزمایش، نسبت به پیش آزمون و گروه کنترل به طور معناداری افزایش یافته بود.
سلیمه داستان؛ ایران داودی؛ سودابه بساک نژاد
دوره 21، شماره 2 ، دی 1393، ، صفحه 205-224
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مدیریت استرس بر غربتزدگی، مشکلات بین فردی و سازگاری خوابگاهی دانشآموزان دختر دبیرستانهای شبانهروزی شهر شیراز بود. طرح پژوهش، یک طرح گروه گواه با پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستانهای شبانهروزی شهر شیراز در سال تحصیلی 93-92 بود که به پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مدیریت استرس بر غربتزدگی، مشکلات بین فردی و سازگاری خوابگاهی دانشآموزان دختر دبیرستانهای شبانهروزی شهر شیراز بود. طرح پژوهش، یک طرح گروه گواه با پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستانهای شبانهروزی شهر شیراز در سال تحصیلی 93-92 بود که به پرسشنامههای غربتزدگی، مشکلات بین فردی و سازگاری خوابگاهی پاسخ دادند. سپس بر حسب بالا بودن نمرات غربتزدگی و مشکلات بین فردی و پایینتر بودن نمره سازگاری، از هر مدرسه 17 نفر انتخاب گردید و به تصادف یکی از مدارس به عنوان گروه آزمایش و دیگری به عنوان گروه گواه انتخاب شدند. گروه آزمایش تحت 10 جلسهی 2 ساعته آموزش مدیریت استرس قرار گرفتند. نتایج حاصل نشان داد که آموزش مدیریت استرس باعث کاهش غربتزدگی و مشکلات بین فردی و افزایش سازگاری خوابگاهی در دانشآموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است.
سیمین غلامرضایی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند؛ یداله زرگر؛ ایران داودی؛ سودابه بساک نژاد
دوره 21، شماره 1 ، تیر 1393، ، صفحه 33-54
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر روان درمانی بین فردی بر عملکرد روانی – اجتماعی و مؤلفههای اختلال خوردن در دانشجویان دختر دانشگاه لرستان بود. پژوهش حاضر از نوع آزمایشی میدانی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه گواه بود. نمونهگیری در این پژوهش طی دو مرحله انجام گرفت. در مرحله اول تعداد 641 دانشجوی دختر از میان دانشکدههای مختلف دانشگاه لرستان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر روان درمانی بین فردی بر عملکرد روانی – اجتماعی و مؤلفههای اختلال خوردن در دانشجویان دختر دانشگاه لرستان بود. پژوهش حاضر از نوع آزمایشی میدانی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه گواه بود. نمونهگیری در این پژوهش طی دو مرحله انجام گرفت. در مرحله اول تعداد 641 دانشجوی دختر از میان دانشکدههای مختلف دانشگاه لرستان به صورت تصادفی مرحلهای انتخاب شدند. در مرحله بعد 32 دانشجو بر اساس ملاک شمول نمره 20 و بالاتر در پرسشنامه نگرشهای خوردن به طور تصادفی ساده انتخاب شدند و به صورت تصادفی به گروه آزمایش و گروه گواه گمارده شدند. در این پژوهش به منظور سنجش مؤلفههای اختلال خوردن از آزمون نگرش خوردن و برای سنجش عملکرد روانی- اجتماعی از پرسشنامه ارزیابی آسیب بالینی استفاده شد. در مورد گروه آزمایش مداخله درمانی شامل 14 جلسه درمان بین فردی بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) استفاده شد. نتایج نشان داد بین دو گروه از لحاظ عملکرد روانی – اجتماعی و مؤلفههای اختلال خوردن تفاوت معنیداری به نفع گروه آزمایش وجود دارد. بنابراین میتوان بیان داشت درمان بین فردی در بهبود عملکرد روانی – اجتماعی و کاهش مؤلفههای اختلال خوردن دانشجویان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه مؤثر بوده است.
طاهره نظمی؛ نجمه حمید؛ سودابه بساک نژاد
دوره 21، شماره 1 ، تیر 1393، ، صفحه 121-142
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر گروه درمانی تفکیکی بر هموابستگی و تمایزیافتگی خود زنان دارای همسر معتاد شهرستان اندیمشک بود. طرح این پژوهش از نوع آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون، با گروه گواه و پیگیری است. نمونه اولیه، شامل 56 نفر زن دارای همسر معتاد بودند که از بین مراجعین مراکز ترک اعتیاد شهرستان اندیمشک به روش نمونهگیری داوطلبانه در ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر گروه درمانی تفکیکی بر هموابستگی و تمایزیافتگی خود زنان دارای همسر معتاد شهرستان اندیمشک بود. طرح این پژوهش از نوع آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون، با گروه گواه و پیگیری است. نمونه اولیه، شامل 56 نفر زن دارای همسر معتاد بودند که از بین مراجعین مراکز ترک اعتیاد شهرستان اندیمشک به روش نمونهگیری داوطلبانه در دسترس انتخاب شدند. تعداد 30 نفر آزمودنی به شیوه تصادفی از بین افرادی که نمره 40 و بالاتر در شاخص هموابستگی هالیوک (HCI) کسب کرده بودند انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 12 جلسه 90 دقیقهای تحت گروه درمانی تفکیکی قرار گرفتند اما در این مدت گروه گواه مداخلهای دریافت نکردند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش شامل شاخص هموابستگی هالیوک (HCI) و پرسشنامهی تمایزیافتگی خود (DSI) بوده است، دادههای حاصل با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری با کنترل پیشآزمون مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل آشکار ساخت که میان دو گروه آزمایش و گواه از لحاظ تمایزیافتگی و هموابستگی تفاوت معنیداری وجود داشت (001/0>p). همچنین در گروه آزمایش نسبت به پیشآزمون و گروه گواه میانگین هموابستگی کاهش اما میانگین تمایزیافتگی افزایش یافته بود. نتایج حاصل در دوره پیگیری دو ماهه کماکان تداوم داشت.
ملیحه فراهانی؛ سودابه بساک نژاد؛ ایران داودی
دوره 20، شماره 2 ، دی 1392، ، صفحه 18-217
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر پرخاشگری، فشار روانی والدگری و سلامت روان مادران کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری بود. طرح پژوهش، یک طرح گروه گواه با پیش آزمون و پس آزمون بود. پس از انجام مصاحبه و اجرای سه ابزار روانشناختی شامل مقیاس فشار روانی والدگری، سیاهه پرخاشگری اهواز و پرسشنامهی سلامت عمومی ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر پرخاشگری، فشار روانی والدگری و سلامت روان مادران کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری بود. طرح پژوهش، یک طرح گروه گواه با پیش آزمون و پس آزمون بود. پس از انجام مصاحبه و اجرای سه ابزار روانشناختی شامل مقیاس فشار روانی والدگری، سیاهه پرخاشگری اهواز و پرسشنامهی سلامت عمومی 30 مادر انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. مداخله مدیریت استرس 8 جلسهای برای گروه آزمایش اجرا شد. دادهها با استفاده از برنامه آماری SPSS و در سطح معنیداری 05/0 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد ند که آموزش مدیریت استرس موجب کاهش پرخاشگری و فشار روانی والدگری و افزایش سلامت روان گروه آزمایش شد. نتایج نشان داد که در مدارس ویژه روشهای سازگاری برای مقابله با مشکلات و شرایط دشوار را میتوان به مادران آموزش داد.
اکبر طالب پور؛ عبدالکاظم نیسی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند؛ منیجه شهنی ییلاق؛ سودابه بساک نژاد
دوره 20، شماره 1 ، تیر 1392، ، صفحه 61-78
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی درمان گروهی تعامل والد- کودک به دو شیوه مادر و فرزند و فقط مادران بر کاهش نشانههای اختلال اضطراب جدایی پرداخته است. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر 7 تا 9 ساله شاغل به تحصیل در دوره ابتدایی شهر اصفهان بود که در مطالعه همهگیرشناسی که توسط محققین پژوهش حاضر انجام گرفت به عنوان کودکان مبتلا به اختلال اضطراب ...
بیشتر
پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی درمان گروهی تعامل والد- کودک به دو شیوه مادر و فرزند و فقط مادران بر کاهش نشانههای اختلال اضطراب جدایی پرداخته است. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر 7 تا 9 ساله شاغل به تحصیل در دوره ابتدایی شهر اصفهان بود که در مطالعه همهگیرشناسی که توسط محققین پژوهش حاضر انجام گرفت به عنوان کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی شناسایی شده بودند. بنابراین از میان آنها 45 نفر به طور تصادفی انتخاب و در سه گروه 15 نفری (دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه) گمارده شدند. طرح پژوهش طرح آزمایشی میدانی با پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. برای ارزیابی اضطراب جدایی از پرسشنامه اضطراب جدایی کودکان اسپادا و همکاران و مصاحبه بالینی استفاده شد. گروههای آزمایشی (شامل گروه مادر و کودک و گروه فقط مادر) در 10 جلسه تحت درمان گروهی مبتنی بر تعامل والد- کودک قرار گرفتند. پس از اعمال مداخلهروی دو گروه آزمایشی مجدداً میزان اضطراب جدایی سه گروه (گروههای آزمایشی و گواه) سنجیده شد. همچنین پس از 8 هفته از آزمودنیها پیگیری به عمل آمد. نتایج تحلیل کواریانس و آزمون پیگیری بونفرنی بیانگر کاهش معنیدار اضطراب جدایی گروههای آزمایشی (گروه مادر و کودک و گروه فقط مادر) در مقایسه با گروه گواه می باشد و این بهبودی در پیگیری 8 هفته بعد همچنان باقی بود.
نرگس درویشی؛ سودابه بساک نژاد؛ ایران داودی؛ یدالله زرگر
دوره 19، شماره 2 ، دی 1391، ، صفحه 119-136
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر درمان شناختی– رفتاری چند مؤلفهای بر علایم بیخوابی، باورهای ناکارآمد خواب، خودکارآمدی خواب و شاخصهای چهارگانه خواب است. جامعه آماری، کارکنان روز کار شرکت بهرهبرداری نفت و گاز آغاجاری بودند. نمونه پژوهش 45 نفر از کارکنان مبتلا به بیخوابی بود که به صورت تصادفی چندمرحلهای انتخاب و در گروه آزمایش، ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر درمان شناختی– رفتاری چند مؤلفهای بر علایم بیخوابی، باورهای ناکارآمد خواب، خودکارآمدی خواب و شاخصهای چهارگانه خواب است. جامعه آماری، کارکنان روز کار شرکت بهرهبرداری نفت و گاز آغاجاری بودند. نمونه پژوهش 45 نفر از کارکنان مبتلا به بیخوابی بود که به صورت تصادفی چندمرحلهای انتخاب و در گروه آزمایش، پلاسیبو و لیست انتظار گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل جدول گزارش خواب٬ مقیاس باورها و نگرشهای ناکارآمد خواب، مقیاس بیخوابی اتنس و مقیاس خودکارآمدی ادراک شده خواب بود. گروه آزمایش 6 جلسه مداخله گروهی دریافت کردند. گروههای کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند و فقط از گروه پلاسیبو خواسته شد که به مدت 6 هفته برگههای گزارش خواب را تکمیل و هر جلسه برای بازبینی همراه بیاورند. نتایج تحلیل مانکوا، آنکوا و مقایسههای زوجی بونفرنی در پس آزمون و پیگیری نشان داد که میانگین نمره بیخوابی، باورهای ناکارآمد و تأخیر در شروع خواب گروه آزمایش در مقایسه با گروه پلاسیبو و گروه کنترل کاهش و خودکارآمدی خواب و مقدار کلی خواب افزایش معنیداری یافته بود، ولی بین دو گروه پلاسیبو و کنترل تفاوت معنیداری یافت نشد. از نظر مقدار کلی در بستر بودن در پیگیری تفاوت معنیداری بین گروه آزمایش و گروههای کنترل مشاهده نشد.
سودابه بساک نژاد؛ اعظم آقاجانی افجدی؛ یدالله زرگر
دوره 18، شماره 2 ، دی 1390، ، صفحه 181-198
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کیفیت خواب و کیفیت زندگی دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز بود. آزمودنیها با استفاده از طرح پیش آزمون– پس آزمون با گروه کنترل انتخاب و به پرسشنامهی کیفیت خواب پیتزبورگ و پرسشنامهی کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی پاسخ دادند. در دو گروه (آزمایشی و کنترل) ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کیفیت خواب و کیفیت زندگی دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز بود. آزمودنیها با استفاده از طرح پیش آزمون– پس آزمون با گروه کنترل انتخاب و به پرسشنامهی کیفیت خواب پیتزبورگ و پرسشنامهی کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی پاسخ دادند. در دو گروه (آزمایشی و کنترل) 15 نفر گماشته شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت گروه درمانی قرار گرفت در حالی که گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکرد. دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی به صورت معنیداری کیفیت خواب را بهبود بخشیده است اما بر کیفیت زندگی تأثیر نداشته است. این یافتهها نشان میدهد که درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی میتواند برای افراد دارای کیفیت خواب نامطلوب مفید باشد.
سید اسماعیل هاشمی شیخ شبانی؛ فاطمه امینی؛ سودابه بساک نژاد
دوره 17، شماره 1 ، تیر 1389، ، صفحه 52-33
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطهی علی بخشش و بهزیستی روانشناختی با میانجیگری عواطف مثبت و منفی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران بود. در این مطالعهی علّی- همبستگی، جامعهی آماری را کلیهی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز تشکیل میدادند که به روش تصادفی چند مرحلهیی 352 نفر به عنوان نمونه از میان آنها انتخاب شدند. ابزارهای ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطهی علی بخشش و بهزیستی روانشناختی با میانجیگری عواطف مثبت و منفی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران بود. در این مطالعهی علّی- همبستگی، جامعهی آماری را کلیهی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز تشکیل میدادند که به روش تصادفی چند مرحلهیی 352 نفر به عنوان نمونه از میان آنها انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش مقیاس گرایش به بخشش هارتلند (HFS)، برنامهی عاطفهی مثبت و منفی (PANAS) و مقیاس بهزیستی روانشناختی (PWBS) بودند. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتیجهها نشان دادند که بخشش هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم از طریق عاطفهی مثبت با بهزیستی روانشناختی رابطه دارد. رابطهی غیرمستقیم بخشش با بهزیستی روانشناختی از طریق عاطفهی منفی تأیید نشد.
بهمن نجاریان؛ سودابه بساک نژاد
چکیده
در جریان رشد، کودکان انواع گوناگون و طیف گستردهای از ترس ها را نشان می دهند، که گاه از آن چنان شدتی برخوردارند که زندگی روزمره آنان را بسیار دشوار یا مختل می سازند. این ترس های غیرمنطقی هراس نامیده می شوند. یکی از انواع هراس های دوران کودکی، هراس از مدرسه است که با امتناع کودک از رفتن به مدرسه همراه می باشد. از آنجایی که هراس از مدرسه ...
بیشتر
در جریان رشد، کودکان انواع گوناگون و طیف گستردهای از ترس ها را نشان می دهند، که گاه از آن چنان شدتی برخوردارند که زندگی روزمره آنان را بسیار دشوار یا مختل می سازند. این ترس های غیرمنطقی هراس نامیده می شوند. یکی از انواع هراس های دوران کودکی، هراس از مدرسه است که با امتناع کودک از رفتن به مدرسه همراه می باشد. از آنجایی که هراس از مدرسه ممکن است به افت تحصیلی منجر گردد، درمان و مقابله به موقع با آن اهمیت و ضرورت فراوان دارد. عوامل زمینه سازی مثل اضطراب جدایی از مادر، مشکلات و درگیری های خانوادگی، ترس کودک از معلم یا مدیر، یا مورد تمسخر واقع شدن توسط همکلاسی ها، بعضی از عواملی هستند که می توانند موجب بروز واکنش هراس از مدرسه در کودک گردند. استفاده همزمان و ترکیبی از روش های مختلف، به ویژه دارو درمانی، رفتار درمانی، آموزش دهی در منزل و خانواده درمانی، می تواند به کاهش علایم این اختلال کمک کند.