دوره 31 (1403)
دوره 30 (1402)
دوره 29 (1401)
دوره 28 (1400)
دوره 27 (1399)
دوره 26 (1398)
دوره 25 (1397)
دوره 24 (1396)
دوره 23 (1395)
دوره 22 (1394)
دوره 21 (1393)
دوره 20 (1392)
دوره 19 (1391)
دوره 18 (1390)
دوره 17 (1389)
دوره 16 (1388)
دوره 15 (1387)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1378)
دوره 5 (1377)
دوره 4 (1376)
دوره 3 (1375)
دوره 2 (1374)
دوره 1 (1373)
نویسنده = بهمن نجاریان
تعداد مقالات: 14
بررسی رابطه برخی پیشایندهای مهم و مربوط با خودناتوان سازی تحصیلی و رابطه آن با پیامدهای برگزیده در دانشآموزان پسر سال اول دبیرستانهای اهواز
دوره 12، شماره 3 ، آذر 1384، ، صفحه 77-100
چکیده
در مطالعه حاضر، رابطه برخی پیشایندهای شخصیتی و انگیزشی خودناتوان سازی تحصیلی با این متغیر مورد بررسی قرار گرفت. به علاوه، رابطه خودناتوان سازی با برخی پیامدهایش، نظیر عملکرد تحصیلی بعدی، نگرش نسبت به تقلب و اقدام به آن بررسی شد. 436 دانشآموز پسر سال اول دبیرستان به صورت تصادفی ... بیشترمقایسه نظام ارزشی و نگرشهای دانشآموزان سال سوم دبیرستـانهای اهـواز با والدین و نزدیکتـرین دوستـان همکـلاسی آنان
دوره 11، شماره 1 ، تیر 1383، ، صفحه 121-142
چکیده
پژوهش حاضر به منظور مقایسه نظام ارزشی، نگرش نسبت به کنترل نوجوانان و نگرش نسبت به تحصیل دانشآموزان سال سوم دبیرستانهای اهواز با والدین و نزدیکترین دوستان همکلاسی آنها طراحی و اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر سال سوم دبیرستانهای شهر اهواز در سال تحصیلی 82-81 ... بیشترمقایسه اثربخشی دو روش درمان روانشناختی در کاهش علایم نشانگان خستگی مزمن در پرستاران زن شهر تهران
دوره 9، شماره 1 ، تیر 1381، ، صفحه 53-88
چکیده
این پژوهش به منظور بررسی میزان اثربخشی دو روش درمان شناختی- رفتاری و آموزش تن آرامی عضلانی تدریجی در کاهش خستگی، پریشانی هیجانی و اختلال کارکردی پرستاران مبتلا به نشانگان خستگی مزمن انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه مشتمل بر پرستاران زن شاغل در بیمارستانهای زیر مجموعه ... بیشترمقایسه عمل کرد تحصیلی،سلامت روانی جسمانی دانش آموزان پسر فاقد و واجد پدر باتوجه به نقش تعدیل کننده حمایت اجتماعی در پایه اول دبیرستان های شهرستان اهواز
دوره 8، شماره 2 ، دی 1380، ، صفحه 67-86
چکیده
- بیشتربررسی رابطه نگرشهای فرزندپروری والدین و جایگاه مهار در دانشآموزان مقطع راهنمایی شهرستان دزفول
دوره 4، شماره 1 ، تیر 1376، ، صفحه 105-126
چکیده
جایگاه مهار به عنوان خصیصهای شخصیتی به این امراشاره دارد که هر فرد مجموعهای از باورها و انتظارات دارد، مبنی براینکه افراد یا عواملی هستند که پاداشها و تنبیههارا در زندگی وی در اختیار دارند . در این خصوص، برخی افراد جهت گیری درونی دارند، و معتقدند که تبحر، سخت کوشی، احتیاط و رفتار مسئولیت ... بیشترساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش اضطراب امتحان در دانشآموزان پایه سوم دوره راهنمایی تحصیلیاهواز
دوره 3، شماره 2 ، دی 1375، ، صفحه 61-74
چکیده
هدف اصلی از تحقیق حاضر، ساخت مقیاسی برای سنجش اضطراب امتحان به وسیله تحلیل عوامل و تعیین پایایی و اعتبار آن بود. 581 دانشآموز دختر و پسر پایه سوم 12 مدرسه راهنمایی شهرستان اهواز، یک پرسشنامه مقدماتی 93 مادهای مربوط به اضطراب امتحان را تکمیل نمودند. بر اساس تحلیل عوامل پاسخهای ... بیشترارتباط بین هوش و موفقیت در امتحان ورودی استعداد های درخشان دانش آموزان پسر سال اول راهنمایی شهرستان اهواز
دوره 3، شماره 1 ، تیر 1375، ، صفحه 50-64
چکیده
این تحقیق به منظور آزمون شش فرضیه مربوط به دقت و کارایی امتحان گزینش دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی برای تحصیل در مقطع راهنمایی مراکز پرورش استعدادهای درخشان به مرحله اجرا درآمده است. از این رو به سوالات مطرح شده عبارتند از: آیا دانش آموزان پسر سال اول راهنمایی، موفق در امتحان ورودی مرکز استعدادهای درخشان نسبت به دانش آموزان ناموفق ... بیشترکاربرد زبان مادری در کلاس زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم
دوره 3، شماره 1 ، تیر 1375، ، صفحه 84-102
چکیده
نویسندگان مقاله کوشیده اند کاربرد زبان مادری را در آموزش زبان دوم و خارجی بررسی و ارزیابی کنند. پیشینه موضوع از دو دیدگاه مورد بررسی واقع شده است: نخست با توجه به جایگاهی که رویکردهای مختلف آموزش و یادگیری زبان دوم یا بیگانه برای استفاده از زبان مادری متعلمان قائل شده اند؛ و دوم بدون توجه به جایگاه زبان مادری در رویکردهای آموزشی مختلف. ... بیشترساخت و اعتبار یابی مقدماتی مقیاسی برای سنجش تیپ شخصیتیA
دوره 2، شماره 2 ، دی 1374، ، صفحه 24-50
چکیده
این نوشتار پژوهشی را گزارش می دهد که به ساخت و اعتباریابی مقدماتی مقیاسی برای سنجش الگوی شخصیتی- رفتاری تیپ A به وسیله روش آماری تحلیل عوامل پرداخته است. ۱۴۹ دانشجوی دختر و ۱۷۹ دانشجوی پسر دانشگاه های شهید چمران و آزاد اسلامی اهواز در این تحقیق شرکت نمودند. در اولین گام تحقیق، بر اساس متون معتبر روانشناسی تعداد ۸۴ ماده برای سنجش ویژگی ... بیشتربرسی رابطه جایگاه مهاب و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه سوم راهنمایی دزفول
دوره 2، شماره 2 ، دی 1374، ، صفحه 93-113
چکیده
جایگاه مهار به عنوان یک خصوصیت شخصیتی به این معنا اشاره دارد که هر انسان دارای مجموعهای از باورهاست مبنی بر اینکه افراد یا اشیایی پاداش ها و تنبیه ها را در زندگی وی کنترل میکنند. برخی از افراد جهت گیری درونی دارند با این اعتقاد که تبحر، سخت کوشی و رفتار مسئولیت پذیر به پیامدهای مثبت منجر می شود و نتایج تحت کنترل خودشان است. گروهی ... بیشترارزش یابی دومین سمینار ارائه یافته های پژوهشی علوم تربیتی و روان شناسی در استان خوزستان16/17اسفند1373اهواز
دوره 2، شماره 2 ، دی 1374، ، صفحه 163-170
چکیده
- بیشتراختلال هراس از مدرسه
دوره 1، شماره 2 ، دی 1373، ، صفحه 46-68
چکیده
در جریان رشد، کودکان انواع گوناگون و طیف گستردهای از ترس ها را نشان می دهند، که گاه از آن چنان شدتی برخوردارند که زندگی روزمره آنان را بسیار دشوار یا مختل می سازند. این ترس های غیرمنطقی هراس نامیده می شوند. یکی از انواع هراس های دوران کودکی، هراس از مدرسه است که با امتناع کودک از رفتن به مدرسه همراه می باشد. از آنجایی که هراس از مدرسه ... بیشترارزشیابی نخستین سمینار ارائه یافته های پژوهشی در علوم تربیتی و روان شناسی در استان خوزستان روز های9/10آذر ماه 1372 در اهواز
دوره 1، شماره 2 ، دی 1373، ، صفحه 107-116
چکیده
- بیشترسندرم نابغه ی کودن
دوره 1، شماره 1 ، تیر 1373، ، صفحه 51-65