بررسی‌ رابطه‌ برخی‌ پیشایندهای‌ مهم‌ و مربوط‌ با خودناتوان‌ سازی‌ تحصیلی‌ و رابطه‌ آن‌ با پیامدهای‌ برگزیده‌ در دانش‌آموزان‌ پسر سال‌ اول‌ دبیرستانهای‌ اهواز

حسین شکرکن؛ سیداسماعیل‌ هاشمی‌ شیخ‌شبانی‌؛ بهمن نجاریان

دوره 12، شماره 3 ، آذر 1384، ، صفحه 77-100

https://doi.org/10.22055/psy.2005.16356

چکیده
  در مطالعه‌ حاضر، رابطه‌ برخی‌ پیشایندهای‌ شخصیتی‌ و انگیزشی‌ خودناتوان‌ سازی‌ تحصیلی‌ با این‌ متغیر مورد بررسی‌ قرار گرفت‌. به‌ علاوه‌، رابطه‌ خودناتوان‌ سازی‌ با برخی‌ پیامدهایش‌، نظیر عملکرد تحصیلی‌ بعدی‌، نگرش‌ نسبت‌ به‌ تقلب‌ و اقدام‌ به‌ آن‌ بررسی‌ شد. 436 دانش‌آموز پسر سال‌ اول‌ دبیرستان‌ به‌ صورت‌ تصادفی‌ ...  بیشتر

مقایسه‌ نظام‌ ارزشی‌ و نگرشهای‌ دانش‌آموزان‌ سال‌ سوم‌ دبیرستـانهای‌ اهـواز با والدین‌ و نزدیکتـرین‌ دوستـان‌ همکـلاسی‌ آنان‌

مهناز مهرابی‌زاده‌ هنرمند؛ میترا محمودی؛ حسین‌ شکرکن؛ بهمن نجاریان

دوره 11، شماره 1 ، تیر 1383، ، صفحه 121-142

https://doi.org/10.22055/psy.2004.16368

چکیده
  پژوهش‌ حاضر به‌ منظور مقایسه‌ نظام‌ ارزشی‌، نگرش‌ نسبت‌ به‌ کنترل‌ نوجوانان‌ و نگرش‌ نسبت‌ به‌ تحصیل‌ دانش‌آموزان‌ سال‌ سوم‌ دبیرستانهای‌ اهواز با والدین‌ و نزدیکترین‌ دوستان‌ همکلاسی‌ آنها طراحی‌ و اجرا شد. جامعه‌ آماری‌ شامل‌ کلیه‌ دانش‌آموزان‌ دختر و پسر سال‌ سوم‌ دبیرستانهای‌ شهر اهواز در سال‌ تحصیلی‌ 82-81 ...  بیشتر

مقایسه‌ اثربخشی‌ دو روش‌ درمان‌ روانشناختی‌ در کاهش‌ علایم‌ نشانگان‌ خستگی‌ مزمن‌ در پرستاران‌ زن‌ شهر تهران‌

صادق‌ نصری؛ بهمن نجاریان؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند؛ حسین شکرکن

دوره 9، شماره 1 ، تیر 1381، ، صفحه 53-88

https://doi.org/10.22055/psy.2002.16473

چکیده
  این‌ پژوهش‌ به‌ منظور بررسی‌ میزان‌ اثربخشی‌ دو روش‌ درمان‌ شناختی‌- رفتاری‌ و آموزش‌ تن‌ آرامی‌ عضلانی‌ تدریجی‌ در کاهش‌ خستگی‌، پریشانی‌ هیجانی‌ و اختلال‌ کارکردی‌ پرستاران‌ مبتلا به‌ نشانگان‌ خستگی‌ مزمن‌ انجام‌ شده‌ است‌. جامعه‌ آماری‌ مورد مطالعه‌ مشتمل‌ بر پرستاران‌ زن‌ شاغل‌ در بیمارستانهای‌ زیر مجموعه‌ ...  بیشتر

مقایسه عمل کرد تحصیلی،سلامت روانی جسمانی دانش آموزان پسر فاقد و واجد پدر باتوجه به نقش تعدیل کننده حمایت اجتماعی در پایه اول دبیرستان های شهرستان اهواز

عبدالکاظم نیسی؛ بهمن نجاریان؛ فرج پورفرجی

دوره 8، شماره 2 ، دی 1380، ، صفحه 67-86

https://doi.org/10.22055/psy.2001.16603

چکیده
  بیشتر

بررسی‌ رابطه‌ نگرشهای‌ فرزندپروری‌ والدین‌ و جایگاه‌ مهار در دانش‌آموزان‌ مقطع‌ راهنمایی‌ شهرستان‌ دزفول‌

مسعود برومند نسب؛ حسین شکر کن؛ بهمن نجاریان

دوره 4، شماره 1 ، تیر 1376، ، صفحه 105-126

https://doi.org/10.22055/psy.1997.16393

چکیده
  جایگاه‌ مهار به‌ عنوان‌ خصیصه‌ای‌ شخصیتی‌ به‌ این‌ امراشاره‌ دارد که‌ هر فرد مجموعه‌ای‌ از باورها و انتظارات‌ دارد، مبنی‌ براینکه‌ افراد یا عواملی‌ هستند که‌ پاداشها و تنبیه‌هارا در زندگی‌ وی‌ در اختیار دارند . در این‌ خصوص‌، برخی‌ افراد جهت‌ گیری‌ درونی‌ دارند، و معتقدند که‌ تبحر، سخت‌ کوشی‌، احتیاط‌ و رفتار مسئولیت‌ ...  بیشتر

ساخت‌ و اعتباریابی‌ مقیاسی‌ برای‌ سنجش‌ اضطراب‌ امتحان‌ در دانش‌آموزان‌ پایه‌ سوم‌ دوره راهنمایی‌ تحصیلی‌اهواز

عباس ابوالقاسمی؛ عزیزه اسدی مقدم؛ بهمن نجاریان؛ حسین شکرکن

دوره 3، شماره 2 ، دی 1375، ، صفحه 61-74

https://doi.org/10.22055/psy.1996.16383

چکیده
  هدف‌ اصلی‌ از تحقیق‌ حاضر، ساخت‌ مقیاسی‌ برای‌ سنجش‌ اضطراب‌ امتحان‌ به‌ وسیله‌ تحلیل‌ عوامل‌ و تعیین‌ پایایی‌ و اعتبار آن‌ بود. 581 دانش‌آموز دختر و پسر پایه‌ سوم‌ 12 مدرسه‌ راهنمایی‌ شهرستان‌ اهواز، یک‌ پرسشنامه‌ مقدماتی‌ 93 ماده‌ای‌ مربوط‌ به‌ اضطراب‌ امتحان‌ را تکمیل‌ نمودند. بر اساس‌ تحلیل‌ عوامل‌ پاسخهای‌ ...  بیشتر

ارتباط بین هوش و موفقیت در امتحان ورودی استعداد های درخشان دانش آموزان پسر سال اول راهنمایی شهرستان اهواز

منیژه شهینی ییلاق؛ بهمن نجاریان

دوره 3، شماره 1 ، تیر 1375، ، صفحه 50-64

https://doi.org/10.22055/psy.1996.16585

چکیده
  این تحقیق به منظور آزمون شش فرضیه مربوط به دقت و کارایی امتحان گزینش دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی برای تحصیل در مقطع راهنمایی مراکز پرورش استعدادهای درخشان به مرحله اجرا درآمده است. از این رو به سوالات مطرح شده عبارتند از: آیا دانش آموزان پسر سال اول راهنمایی، موفق در امتحان ورودی مرکز استعدادهای درخشان نسبت به دانش آموزان ناموفق ...  بیشتر

کاربرد زبان مادری در کلاس زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم

بهمن نجاریان؛ زهره گونی بند شوشتری ( مترجم )

دوره 3، شماره 1 ، تیر 1375، ، صفحه 84-102

https://doi.org/10.22055/psy.1996.16586

چکیده
  نویسندگان مقاله کوشیده اند کاربرد زبان مادری را در آموزش زبان دوم و خارجی بررسی و ارزیابی کنند. پیشینه موضوع از دو دیدگاه مورد بررسی واقع شده است: نخست با توجه به جایگاهی که رویکردهای مختلف آموزش و یادگیری زبان دوم یا بیگانه برای استفاده از زبان مادری متعلمان قائل شده اند؛ و دوم بدون توجه به جایگاه زبان مادری در رویکردهای آموزشی مختلف. ...  بیشتر

ساخت و اعتبار یابی مقدماتی مقیاسی برای سنجش تیپ شخصیتیA

بهمن نجاریان؛ بهنام مکوندی؛ بهرام دباغ؛ سارا نیکفر

دوره 2، شماره 2 ، دی 1374، ، صفحه 24-50

https://doi.org/10.22055/psy.1995.16527

چکیده
  این نوشتار پژوهشی را گزارش می دهد که به ساخت و اعتباریابی مقدماتی مقیاسی برای سنجش الگوی شخصیتی- رفتاری تیپ A به وسیله روش آماری تحلیل عوامل پرداخته است. ۱۴۹ دانشجوی دختر و ۱۷۹ دانشجوی پسر دانشگاه های شهید چمران و آزاد اسلامی اهواز در این تحقیق شرکت نمودند. در اولین گام تحقیق، بر اساس متون معتبر روانشناسی تعداد ۸۴ ماده برای سنجش ویژگی ...  بیشتر

برسی رابطه جایگاه مهاب و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه سوم راهنمایی دزفول

مصعود برومندنصب؛ حسین شکرکن؛ بهمن نجاریان

دوره 2، شماره 2 ، دی 1374، ، صفحه 93-113

https://doi.org/10.22055/psy.1995.16530

چکیده
  جایگاه مهار به عنوان یک خصوصیت شخصیتی به این معنا اشاره دارد که هر انسان دارای مجموعه‌ای از باورهاست مبنی بر اینکه افراد یا اشیایی پاداش ها  و تنبیه ها را در زندگی وی کنترل می‌کنند. برخی از افراد جهت گیری درونی دارند با این اعتقاد که تبحر، سخت کوشی و رفتار مسئولیت پذیر به پیامدهای مثبت منجر می شود و نتایج تحت کنترل خودشان است. گروهی ...  بیشتر

اختلال هراس از مدرسه

بهمن نجاریان؛ سودابه بساک نژاد

دوره 1، شماره 2 ، دی 1373، ، صفحه 46-68

https://doi.org/10.22055/psy.1994.16519

چکیده
  در جریان رشد، کودکان انواع گوناگون و طیف گسترده‌ای از ترس ها را نشان می دهند، که گاه از آن چنان شدتی برخوردارند که زندگی روزمره آنان را بسیار دشوار یا مختل می سازند. این ترس های غیرمنطقی هراس نامیده می شوند. یکی از انواع هراس های دوران کودکی، هراس از مدرسه است که با امتناع کودک از رفتن به مدرسه همراه می باشد. از آنجایی که هراس از مدرسه ...  بیشتر