محمد خدایاری فرد؛ سید محمد میر کمالی؛ غلامعلی افروز؛ محسن پاک نژاد؛ حیدر علی هومن؛ احمد به پژوه؛ حسین شکرکن؛ سیمین حسینیان؛ سیده منوره یزدی؛ باقر غباری بناب؛ محسن شکوهی یکتا؛ محمد ربیعزاده؛ علینقی فقیهی؛ فاطمه حسینی حسینآباد
دوره 17، شماره 2 ، دی 1389، ، صفحه 1-18
چکیده
هدف پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی ابزاری استاندارد و ویژه برای سنجش رضایت شغلی کارکنان و رضایت مشتریان بانک و تعیین عوامل هر یک بود. روش پژوهش از نوع توصیفی– پیمایشی بود و به این منظور دو پرسشنامه سنجش رضایت شغلی ویژه کارکنان بانک و رضایت مشتریان بانک طراحی شد. در مطالعهی مقدماتی خصوصیات روانسنجی از جمله رواییمحتوا و صوری هر ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی ابزاری استاندارد و ویژه برای سنجش رضایت شغلی کارکنان و رضایت مشتریان بانک و تعیین عوامل هر یک بود. روش پژوهش از نوع توصیفی– پیمایشی بود و به این منظور دو پرسشنامه سنجش رضایت شغلی ویژه کارکنان بانک و رضایت مشتریان بانک طراحی شد. در مطالعهی مقدماتی خصوصیات روانسنجی از جمله رواییمحتوا و صوری هر دو پرسشنامه وارسی شد. سپس پرسشنامههای نهایی در بین نمونه 873 نفری از کارکنان شعب بانکصادرات ایران در شهر تهران و نمونه350 نفری مشتریان بانک مذکور باروش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و اجرا شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه رضایت شغلی ضمن تأیید ساختار نظری اولیه، هفت عامل را به عنوان عوامل مهم رضایت شغلی کارکنان بانک نشان داد که به ترتیب عبارتند از: تأمین نیازهای مادی و روانی، روابط با همکاران و مشتری، ماهیت کار، روابط با سرپرست، منزلت، مسئولیت و احترام، عوامل محیطی کار و جو سازمانی. میزان رضایت شغلی کارکنان بانک در حد متوسط بود. ضعیفترین احساس رضایت شغلی کارکنان مربوط به جو سازمانی نامناسب، ارضای نیازهای مادی و معنوی و عوامل محیطی شعب بانک بود. در کنار آن کارکنان احساس رضایتمندی مطلوبی نسبت به همدلی و همکاری در بین همکاران و با دیگران و نیز شایستگی و صلاحیت روسا داشتند.نتایج تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه رضایت مشتری نیز ضمن تأیید ساختار نظری اولیه چهار عامل را در تأمین رضایت مشتریان مهم نشان داد، که عبارتند از: رضایت از کارکنان و فرایندها، رضایت از محیط فیزیکی، موانع تجهیزاتی خدمت رسانی و موانع انسانی خدمت رسانی. میزان رضایت مشتریان بانک صادرات در حد خوب و مطلوب بود.
منیجه شهنی ییلاق؛ غلامحسین مکتبی؛ حسین شکرکن؛ جمال حقیقی؛ فاطمه کیانپور قهفرخی
چکیده
این پژوهش به بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر اضطراب اجتماعی، سازگاری اجتماعی و هوش هیجانی پرداخته است. جامعهی آماری شامل دانشجویان دورهی کارشناسی دانشگاه شهید چمران بود که در سال تحصیلی 87-86 مشغول به تحصیل بودند. از میان این دانشجویان 120 نفر به طور تصادفی چند مرحلهای انتخاب و در چهار گروه 30 نفری (آزمایشی دختر و پسر و گواه دختر و ...
بیشتر
این پژوهش به بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر اضطراب اجتماعی، سازگاری اجتماعی و هوش هیجانی پرداخته است. جامعهی آماری شامل دانشجویان دورهی کارشناسی دانشگاه شهید چمران بود که در سال تحصیلی 87-86 مشغول به تحصیل بودند. از میان این دانشجویان 120 نفر به طور تصادفی چند مرحلهای انتخاب و در چهار گروه 30 نفری (آزمایشی دختر و پسر و گواه دختر و پسر) گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده عبارتند از: پرسشنامهی خود-گزارشی هوش هیجانی براکت و همکاران، اضطراب اجتماعی ماتیک و کلارک و سازگاری اجتماعی مظاهری. طرح پژوهش از نوع آزمایش میدانی، با پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه گواه است. گروه آزمایش در 8 جلسهی 90 دقیقهای تحت آموزش هوش هیجانی قرار گرفتند. پس از اعمال مداخلهی آزمایشی، بار دیگر میزان اضطراب اجتماعی، سازگاری اجتماعی و هوش هیجانی گروههای آزمایش و گواه سنجیده شد. پس از 8 هفته از آزمودنیها پیگیری به عمل آمد. نتایج تحلیل واریانسهای چندمتغیری بیانگر تفاوت معنیدار بین اضطراب اجتماعی، سازگاری اجتماعی و هوش هیجانی گروهها است. در ضمن، بین دو جنس از لحاظ تأثیر آموزش هوش هیجانی بر متغیرهای وابسته تفاوت معنیداری مشاهده نشد. اثر درمان بعد از هشت هفته هم چنان ادامه داشت.
مسعود برومند نسب؛ حسین شکرکن
چکیده
این پژوهش به منظور بررسی رابطهی ساده و چندگانهی خوداثربخشی، جایگاه مهار و تحمل ابهام با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی شده است. حجم نمونهی این پژوهش 600 نفر بود، 400 آزمودنی به عنوان نمونهی اصلی و 200 آزمودنی به عنوان نمونهی بررسی روایی بودند، که به روش نمونهگیری ساده انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها ...
بیشتر
این پژوهش به منظور بررسی رابطهی ساده و چندگانهی خوداثربخشی، جایگاه مهار و تحمل ابهام با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی شده است. حجم نمونهی این پژوهش 600 نفر بود، 400 آزمودنی به عنوان نمونهی اصلی و 200 آزمودنی به عنوان نمونهی بررسی روایی بودند، که به روش نمونهگیری ساده انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای توصیفی میانگین و انحراف معیار، هم چنین از ضریب همبستگی ساده و رگرسیون چندگانه استفاده شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل آزمونهای جهتگیری کارآفرینی، سنجش صفات کارآفرینی، خوداثربخشی، جایگاه مهار و تحمل ابهام است. کلیهی آزمونهای به کار برده شده در این پژوهش توسط پژوهشگران این پژوهش به فارسی برگردانده شد و ضرایب روایی و پایایی آنها محاسبه گردید. این پژوهش 4 فرضیهی اصلی دارد، که روابط ساده و چندگانهی بین متغیرهای خوداثربخشی، جایگاه مهار و تحمل ابهام با کارآفرینی را در کل آزمودنیها و آزمودنیهای دختر و پسر به تفکیک مورد بررسی قرار میدهد. نتایج این پژوهش با یافتههای پژوهشهای انجام شده درخارج از کشور هماهنگ هستند.
حسین شکرکن؛ عبدالکاظم نیسی؛ اسفندیار سپهوند
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه هیجانخواهی، عزّتنفس، جوّ عاطفی خانواده و وضعیت اجتماعی-اقتصادی در نوجوانان پسر بزهکار و عادی شهر اهواز انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه نوجوانان پسر بزهکار مستقر در کانون اصلاح و تربیت بود که از این جامعه نمونهای به تعداد 92 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب گردید. به علاوه، تعداد 94 نفر نوجوان غیر ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه هیجانخواهی، عزّتنفس، جوّ عاطفی خانواده و وضعیت اجتماعی-اقتصادی در نوجوانان پسر بزهکار و عادی شهر اهواز انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه نوجوانان پسر بزهکار مستقر در کانون اصلاح و تربیت بود که از این جامعه نمونهای به تعداد 92 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب گردید. به علاوه، تعداد 94 نفر نوجوان غیر بزهکار برای مقایسه با نوجوانان بزهکار از نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر اهواز به صورت تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیّرهای تحقیق از آزمونهای هیجان خواهی، عزّت نفس، جوّ عاطفی خانواده و وضعیت اجتماعی –اقتصادی با روایی و پایایی قابل قبول استفاده شد. به منظور مقایسه دو گروه نمونه در متغیّرهای مذکور از تحلیل واریانس چند متغیّری (MANOVA) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین دو گروه از لحاظ هیجان خواهی، عزّت نفس، جوّ عاطفی خانواده و وضعیت اجتماعی-اقتصادی تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین، نتایج نشان داد که دو گروه از لحاظ پنج خرده مقیاس از هشت خرده مقیاس جوّ عاطفی (تأیید کردن، تشویق، محبت، امنیت و اعتماد) تفاوت معنیدار دارند.
حسین شکرکن؛ سیداسماعیل هاشمی شیخشبانی؛ بهمن نجاریان
چکیده
در مطالعه حاضر، رابطه برخی پیشایندهای شخصیتی و انگیزشی خودناتوان سازی تحصیلی با این متغیر مورد بررسی قرار گرفت. به علاوه، رابطه خودناتوان سازی با برخی پیامدهایش، نظیر عملکرد تحصیلی بعدی، نگرش نسبت به تقلب و اقدام به آن بررسی شد. 436 دانشآموز پسر سال اول دبیرستان به صورت تصادفی ...
بیشتر
در مطالعه حاضر، رابطه برخی پیشایندهای شخصیتی و انگیزشی خودناتوان سازی تحصیلی با این متغیر مورد بررسی قرار گرفت. به علاوه، رابطه خودناتوان سازی با برخی پیامدهایش، نظیر عملکرد تحصیلی بعدی، نگرش نسبت به تقلب و اقدام به آن بررسی شد. 436 دانشآموز پسر سال اول دبیرستان به صورت تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای اقتباس شده از PALS توسط آنها تکمیل گردید. نتایج نشان داد که از بین هدفهای تبحری، تنها هدف تبحری دانشآموز با خود ناتوان سازی رابطه (منفی) داشت. به علاوه، غیر از هدف عملکردی والدین، هیچ یک از هدفهای عملکردی (عملکردگرا و عملکردگریز) دانشآموز، کلاس و معلم، خودناتوانسازی را پیشبینی نکردند. تحلیل کوواریانس نشان داد هدفهای عملکردگریز خواه با هدفهای تبحری همراه شوند خواه نشوند، اثری روی درگیری در خودناتوان سازی ندارند. سایر نتایج نشان داد که متغیرهای کارآمدی تحصیلی و عملکرد تحصیلی قبلی به صورت منفی و بدبینی به مدرسه به صورت مثبت خودناتوانسازی را پیشبینی کردند و بین دو گروه قومی (فارس و عربزبان) در استفاده از راهبردهای خودناتوانسازی تفاوتی مشاهده نشد. تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که کلیه متغیرهای پیش بین با خودناتوانسازی تحصیلی رابطه چندگانه دارند. نتایج مربوط به متغیرهای پیامد، آشکار ساخت که خودناتوان سازی با عملکرد تحصیلی بعدی رابطه منفی، و با نگرش نسبت به تقلب و اقدام به آن رابطه مثبت دارد. در پایان، رابطه بین هدفهای پیشرفت و خودناتوان سازی از نظر برخی مسایل فرهنگی و بافت تعلیم و تربیت مورد بحث قرار میگیرند.
غلامرضا رجبی؛ یوسفعلی عطاری؛ حسین شکرکن
چکیده
هدف از اجرای تحقیق حاضر اعتباریابی و مقایسه انتظارات خودکارآمدی شغلی در دانشجویان پسر و دختر دانشگاه شهید چمران اهواز بود. برای این منظور به تدوین و اعتباریابی مقیاس راهنمای انتظارات خودکارآمدی شغلی برای دانشجویان دانشگاه شهید چمران نیز پرداخته شد. نتایج به دست آمده درباره پایایی ...
بیشتر
هدف از اجرای تحقیق حاضر اعتباریابی و مقایسه انتظارات خودکارآمدی شغلی در دانشجویان پسر و دختر دانشگاه شهید چمران اهواز بود. برای این منظور به تدوین و اعتباریابی مقیاس راهنمای انتظارات خودکارآمدی شغلی برای دانشجویان دانشگاه شهید چمران نیز پرداخته شد. نتایج به دست آمده درباره پایایی کل مقیاس و همچنین درباره خرده مقیاسهای نیازمندیهای آموزشی، وظایف شغلی، مشاغل حیطه مردانه و مشاغل حیطه زنانه حاکی از پایایی بالای مقیاس میباشند. ضرایب روایی همزمان بین مقیاس انتظارات خودکارآمدی شغلی با مقیاس خودکارآمدی عمومی و با خرده مقیاسهای نیازمندیهای آموزشی و وظایف شغلی در کل نمونه و برای دانشجویان پسر و دختر همگی معنیدار بودند. همچنین، تحلیل واریانس عاملی با اندازههای مکرر بر روی عامل مشاغل ده گانه حیطه مردانه و زنانه از خرده مقیاس نیازمندیهای آموزشی در بین دانشجویان پسر و دختر تفاوت معنیدار نشان داد، اما این تفاوت در خرده مقیاس وظایف شغلی معنیدار نبود. به علاوه، میزان انتظارات خودکارآمدی شغلی دانشجویان در مشاغل ده گانه حیطه مردانه و زنانه، در مقایسه با خرده مقیاسهای نیازمندیهای آموزشی و وظایف شغلی، متفاوت میباشند.
فاطمه کیانپور قهفرخی؛ جمال حقیقی؛ حسین شکرکن؛ بهمن نجاریان
چکیده
در این پژوهش، رابطه ساده و چندگانه هفت مرحله اول نظریه رشد روانی- اجتماعی اریکسون با مرحله هشتم آن -کمال در برابر نومیدی- در سالمندان استان خوزستان بررسی گردید. افراد شرکت کننده در نمونه اصلی تحقیق شامل 469 سالمند (237 زن و 232 مرد) بودند که به وسیله "مقیاس تجدیدنظر شده مراحل رشد روانی- ...
بیشتر
در این پژوهش، رابطه ساده و چندگانه هفت مرحله اول نظریه رشد روانی- اجتماعی اریکسون با مرحله هشتم آن -کمال در برابر نومیدی- در سالمندان استان خوزستان بررسی گردید. افراد شرکت کننده در نمونه اصلی تحقیق شامل 469 سالمند (237 زن و 232 مرد) بودند که به وسیله "مقیاس تجدیدنظر شده مراحل رشد روانی- اجتماعی اریکسون" مورد مطالعه قرار گرفتند. همچنین، پیش از اجرای پژوهش، از یک نمونه 50 نفری برای ارزیابی مقدماتی مقیاس مورد نظر و نیز از یک نمونه 170 نفری دیگر برای اعتباریابی همان مقیاس استفاده به عمل آمد. برای تحلیل دادهها، علاوه بر روشهای توصیفی، روشهای همبستگی ساده و رگرسیون چندگانه نیز به کار بسته شد. در این پژوهش، مجموعاً 24 فرضیه برای کل سالمندان و زنان و مردان سالمند به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفت. همه این فرضیهها تأیید شدند و نشان دادند که نظریه اریکسون علاوه بر فرهنگهای غربی، در فرهنگ ما نیز کاربرد دارد.
صادق نصری؛ بهمن نجاریان؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند؛ حسین شکرکن
چکیده
این پژوهش به منظور بررسی میزان اثربخشی دو روش درمان شناختی- رفتاری و آموزش تن آرامی عضلانی تدریجی در کاهش خستگی، پریشانی هیجانی و اختلال کارکردی پرستاران مبتلا به نشانگان خستگی مزمن انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه مشتمل بر پرستاران زن شاغل در بیمارستانهای زیر مجموعه ...
بیشتر
این پژوهش به منظور بررسی میزان اثربخشی دو روش درمان شناختی- رفتاری و آموزش تن آرامی عضلانی تدریجی در کاهش خستگی، پریشانی هیجانی و اختلال کارکردی پرستاران مبتلا به نشانگان خستگی مزمن انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه مشتمل بر پرستاران زن شاغل در بیمارستانهای زیر مجموعه دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران بوده است. از جامعه مورد نظر به شیوه تصادفی طبقهای 1088 پرستار جهت تشخیص نشانگان خستگی مزمن (CFS) مورد غربالگری قرار گرفتند. بدین ترتیب، مجموعاً72 آزمودنی CFS در سه گروه 24 نفری به طور تصادفی گمارده شدند. از همان بیمارستانها، 24 پرستار بهنجار به طور تصادفی جهت گروه گواه بهنجار انتخاب شدند. پژوهش به شیوه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه گواه و بهنجار در چهار گروه انجام شد. سه گروه متعلق به پرستاران CFS و یک گروه مربوط به پرستاران بهنجار بوده است. نوع مداخله در گروههای CFS به روش تصادفی تعیین شد. متغیرهای وابسته (خستگی، پریشانی هیجانی و اختلال در کارکرد) با استفاده از مقیاس خستگی چالدر و فرم خودسنجی ارزیابی شد. نتایج نشان داد که درمان شناختی- رفتاری در کاهش خستگی، و اختلال کارکردی مؤثرتر از آموزش تنآرامی میباشد، در حالی که برای کاهش پریشانی هیجانی، آموزش تن آرامی درمان کارآمدتری است.
حسین شکرکن؛ مهناز مهرابیزاده هنرمند؛ غلامعباس نوین نام
مهناز مهرابیزاده هنرمند؛ حسین شکرکن؛ نصیر کوشکی
حبیب هادیانفرد؛ بهمن نجاریان؛ حسین شکرکن؛ مهناز مهرابیزاده هنرمند
چکیده
این پژوهش به منظور مقایسه اثربخشی سه روش روان درمانی تعلیم خودآموزی کلامی به کودکان، تعلیم رفتار درمانی و خودآموزی کلامی به مادران کودکان، در کاهش بیتوجهی و تکانشوری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه -بیش فعالی انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه، مشتمل بر ...
بیشتر
این پژوهش به منظور مقایسه اثربخشی سه روش روان درمانی تعلیم خودآموزی کلامی به کودکان، تعلیم رفتار درمانی و خودآموزی کلامی به مادران کودکان، در کاهش بیتوجهی و تکانشوری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه -بیش فعالی انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه، مشتمل بر دانشآموزان پسر کلاس سوم و چهارم ابتدائی مدارس دولتی شهرستانهای شیراز بوده است. از جامعه موردنظر به شیوه تصادفی چند مرحلهای 2863 دانشآموز جهت تشخیص ADHD مورد غربالگری قرار گرفتند. بدین ترتیب، مجموعاً 160 آزمودنی ADHD در چهار گروه 40 نفری به طور تصادفی گمارده شدند. از همان کلاسها، 40 کودک بهنجار بهطور تصادفی جهت گروه گواه بهنجار انتخاب شد. پژوهش به شیوه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با پنج گروه انجام شد. چهار گروه متعلق به کودکان ADHD است و یک گروه مربوط به کودکان طبیعی است. نوع مداخله در گروههای ADHD به روش تصادفی تعیین شد. متغیرهای وابسته (بی توجهی و تکانشوری) با فرم فارسی آزمون عملکرد پیوسته ارزیابی شد. نتایج نشان داد، گروه تعلیم خودآموزی کلامی به کودک بیشترین را بهبودی را در عملکرد نشان میدهد. تحلیل واریانس چند متغیری و تحلیل واریانس یک راهه، و روش پیگیری توکی، تفاوتهای معنیداری بین گروههای تعلیم خودآموزی کلامی به مادر و کودک از یک سو و گروههای گواه از سوی دیگر در پاسخهای صحیح و حذف نشان داد گروه تعلیم رفتار درمانی به مادر با هیچ کدام از گروههای گواه تفاوت معنیداری نشان نداد.
حسین شکرکن
چکیده
با اینکه روانشناسان بسیاری به پدیده خلاقیت ابراز علاقه کردهاند، پژوهش روانشناختی در خصوص آن به سرعت گسترش نیافت، تا اینکه ج.پی. گیلفورد[1] در خطابه خود به هنگام احراز ریاست انجمن روانشناسی آمریکا در سال 1950، اعلام کرد که این موضوع سزاوار توجه خیلی بیشتری از آن چیزی است که دریافت ...
بیشتر
با اینکه روانشناسان بسیاری به پدیده خلاقیت ابراز علاقه کردهاند، پژوهش روانشناختی در خصوص آن به سرعت گسترش نیافت، تا اینکه ج.پی. گیلفورد[1] در خطابه خود به هنگام احراز ریاست انجمن روانشناسی آمریکا در سال 1950، اعلام کرد که این موضوع سزاوار توجه خیلی بیشتری از آن چیزی است که دریافت میدارد. این مقاله پیشرفتی را که روانشناسان، از زمان درخواست گیلفورد برای تلاش در این زمینه، در جهت فهم خلاقیت به عمل آوردهاند بازنگری میکند. پیشرفت پژوهشی در چهار جبهه روی داده است: فرایندهای شناختی درگیر در عمل خلاق، ویژگیهای متمایز آدم خلاق، تحول و تظاهر خلاقیت در طول زندگی فرد، و محیطهای اجتماعی شدیداً وابسته به فعالیت خلاق. با اینکه پرسشهای مهمی هنوز بیپاسخ ماندهاند، اینک روانشناسان بیش از پیش میدانند که چگونه افراد به این کنش بهینه انسانی ویژه و مهم دست مییابند.
حسین شکرکن؛ محمد رضا آهنکوب نژاد؛ منیجه شهنی ییلاق
چکیده
در تحقیق حاضرتلاش به عمل آمده است تا تفاوت بین عملکرد تحصیلی دانشآموزان جهشی و غیرجهشی دوره ابتدایی شهرستان اهواز بهتفکیک جنسیت (پسر - دختر) و مدت زمان پساز جهش (یکسال - دوسال)معلوم گردد. فرضیه اصلی تحقیق این بود که از نظر عملکرد تحصیلی تفاوت معنیداری بین دانشآموزان جهشی ...
بیشتر
در تحقیق حاضرتلاش به عمل آمده است تا تفاوت بین عملکرد تحصیلی دانشآموزان جهشی و غیرجهشی دوره ابتدایی شهرستان اهواز بهتفکیک جنسیت (پسر - دختر) و مدت زمان پساز جهش (یکسال - دوسال)معلوم گردد. فرضیه اصلی تحقیق این بود که از نظر عملکرد تحصیلی تفاوت معنیداری بین دانشآموزان جهشی و غیر جهشی وجود ندارد. جهت آزمودن این فرضیه و سایر فرضیههای فرعی تحقیق، از بین کلیه دانشآموزان جهشی دوره ابتدایی شهر اهواز به روش انتخاب تصادفی ساده تعداد 60 دانشآموز جهشی و به روش تصادفی چند مرحلهای 90 دانشآموز غیرجهشی انتخاب شدند. به منظور انجام مقایسههای لازم تعداد مساوی از دانشآموزان پسر و دختر جهشی که یک یا دو سال از زمان جهش آنان میگذشت و همپایه یا غیر همپایه دانشآموزان جهشی بودند،برگزیده شدند. عملکرد تحصیلی آزمودنیها از طریق میانگین معدلهای پایههای قبل و بعد از جهش آنها اندازهگیری شد. پس از انجام تحلیلهای آماری مشخص گردید که تفاوت معنیداری بین دانشآموزان جهشی و غیرجهشی از نظر عملکرد تحصیلی وجود ندارد. این نتیجهگیری برای دانشآموزان پسر و دختر به صورتجداگانه و برای گروههای جهشی که یک سال یا دوسال از زمان جهش آنان میگذشت نیز صحت دارد.
عبدالزهرا نعامی؛ حسین شکرکن
چکیده
تحقیق حاضر تأثیر تهدید به تنبیه خفیف را در مقایسه با تهدید به تنبیه شدید در ایجاد نگرش منفی نسبت به تقلب و اقدام به آن در درس ریاضی یک نمونه 288 نفری از دانشآموزان پسر سال سوم راهنمایی باوضعیتهای اجتماعی - اقتصادی مرفه، نیمهمرفه و غیرمرفه در شهر اهواز مورد بررسی قرار داده است. ...
بیشتر
تحقیق حاضر تأثیر تهدید به تنبیه خفیف را در مقایسه با تهدید به تنبیه شدید در ایجاد نگرش منفی نسبت به تقلب و اقدام به آن در درس ریاضی یک نمونه 288 نفری از دانشآموزان پسر سال سوم راهنمایی باوضعیتهای اجتماعی - اقتصادی مرفه، نیمهمرفه و غیرمرفه در شهر اهواز مورد بررسی قرار داده است. نتایج گویای آنند که تهدید به تنبیه خفیف در ایجاد نگرش منفی نسبت به تقلب مؤثرتر از تهدید به تنبیه شدید است. این نتیجهگیری صرف نظر از اینکه سنجش تغییر نگرش بلافاصله پس از اعمال تهدید انجام گرفته باشد و یا 9 روز بعد از آن صحت دارد. همچنین تهدید به تنبیه خفیف در کاهش اقدام به تقلب مؤثرتر از تهدید به تنبیه شدید است. افزون بر آن، دانشآموزان واجد وضعیت اجتماعی - اقتصادی مرفه در مقایسه با گروه غیرمرفه نگرش منفیتری نسبت به تقلب ابراز داشتند.
عباس ابوالقاسمی؛ عزیزه اسدی مقدم؛ بهمن نجاریان؛ حسین شکرکن
چکیده
هدف اصلی از تحقیق حاضر، ساخت مقیاسی برای سنجش اضطراب امتحان به وسیله تحلیل عوامل و تعیین پایایی و اعتبار آن بود. 581 دانشآموز دختر و پسر پایه سوم 12 مدرسه راهنمایی شهرستان اهواز، یک پرسشنامه مقدماتی 93 مادهای مربوط به اضطراب امتحان را تکمیل نمودند. بر اساس تحلیل عوامل پاسخهای ...
بیشتر
هدف اصلی از تحقیق حاضر، ساخت مقیاسی برای سنجش اضطراب امتحان به وسیله تحلیل عوامل و تعیین پایایی و اعتبار آن بود. 581 دانشآموز دختر و پسر پایه سوم 12 مدرسه راهنمایی شهرستان اهواز، یک پرسشنامه مقدماتی 93 مادهای مربوط به اضطراب امتحان را تکمیل نمودند. بر اساس تحلیل عوامل پاسخهای آزمودنیها، مقیاس TAI با 25 ماده ساخته شد، که پایایی آن به وسیله دو روش بازآزمایی و همسانی درونی (ضریب آلفای کرونباخ) و اعتبار آن از طریق تعیین ضرایب همبستگی TAI، مقیاس عزت نفس کوپر اسمیت و مقیاس اضطراب ANQ محاسبه شد. در مجموع، ضرایب پایایی مقیاس TAI رضایتبخش و ضرایب اعتبار آن معنیدار بودند. در ضمن، رتبههای درصدی نمرههای آزمودنیها در مقیاس TAIمحاسبه شد. طبق نتایج این تحقیق، مقیاس TAIواجد شرایط لازم برای کاربرد در پژوهشهای روانشناختی و تشخیص اضطراب امتحان در کودکان و نوجوانان در مدارس میباشد.
حسین شکرکن؛ محمد علی پیرنیا
چکیده
در پژوهش حاضر اثر انتظارات معلمان بر ارزشیابی آنان از عملکرد درس علوم و پیشبینی آنان از موفقیت آینده دانش آموزان پایه دوم راهنمایی، در سال تحصیلی ۷۳-۷۲ در شهر اهواز مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه از یک امتحان تشریحی و یک امتحان چند گزینهای به عنوان عملکرد استفاده شد. پیشبینی معلمان از موفقیت آینده دانشآموزان نیز به دست آمد. ...
بیشتر
در پژوهش حاضر اثر انتظارات معلمان بر ارزشیابی آنان از عملکرد درس علوم و پیشبینی آنان از موفقیت آینده دانش آموزان پایه دوم راهنمایی، در سال تحصیلی ۷۳-۷۲ در شهر اهواز مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه از یک امتحان تشریحی و یک امتحان چند گزینهای به عنوان عملکرد استفاده شد. پیشبینی معلمان از موفقیت آینده دانشآموزان نیز به دست آمد. بود که به گونهای تصادفی انتخاب شده بودند. هر معلم اوراق امتحانی ۴۰ دانش آموز را که به صورت تصادفی به دو دسته تقسیم شده بود تصحیح کرد. اوراق امتحانی دانش آموزان معمولی معرفی شدند. نوع پژوهش آزمایشی میدانی بود و از طرح گروه گواه با پس آزمون تنها استفاده به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس عاملی ۲×۲×۲ متشکل از عامل جنسیت معلمان، عامل جنسیت دانش آموزان و عامل دانش آموزان باهوش و معمولی معرفی شده استفاده شد. جهت مقایسه میانگین های گروه های مختلف روش پیگیری توکی به کار رفت. یافته های به دست آمده فرضیههای این پژوهش را مورد تایید قرار داد. نتایج به طور کلی نشان داد که معلمان در ارزیابی اوراق امتحان تشریحی دانش آموزانی که با هوش تصور شدند، در مقایسه با دانشآموزانی که معمولی قلمداد گردیدند، سوگیری به عمل آوردند و به آنان نمره بالاتر دادند. لیکن این سو گیری در ارتباط با امتحان چندگزینهای دیده نشد. موفقیت آینده دانش آموزانی که باهوش معرفی شده بودند نیز توسط معلمان و بالاتر پیشبینی گردید. چکیده این نوشتار پژوهشی را گزارش می دهد که به ساخت و اعتباریابی مقدماتی مقیاسی برای سنجش الگوی شخصیتی- رفتاری تیپ A به وسیله روش آماری تحلیل عوامل پرداخته است. ۱۴۹ دانشجوی دختر و ۱۷۹ دانشجوی پسر دانشگاه های شهید چمران و آزاد اسلامی اهواز در این تحقیق شرکت نمودند. در اولین گام تحقیق، بر اساس متون معتبر روانشناسی تعداد ۸۴ ماده برای سنجش ویژگی های شخصیتی-رفتاری تیپ A نوشته شد، که ۶۰ ماده آن در مراحل مختلف تحلیل های آماری داده ها حذف شد. تحلیل عوامل داده ها نشان داد که ۱۶ ماده روی عامل ۱ (TA1) و ۸ ماده روی عامل ۲ (TA2) قرار گرفته اند، و بدین ترتیب مقیاس ۲۴ ماده ای تیپ A موسوم به TAQ، ساخته شد. ضرایب پایایی همسانی درونی و بازآزمایی هر دو عامل TA1 و TA2 رضایت بخش و در سطح ۰/۰۰۱=p معنی دار بودند. برای ارزیابی اعتبار مقیاس TAQ از اجرای همزمان آن با پرسشنامه های MMPI، EPQ, TABQ و TAVS استفاده شد. نتایج تحلیل های آماری نشان داد که عامل TA1 بیشتر با جنبههای مرضی و مضر (مثل پرخاشگری، بی حوصلگی، اضطراب، افسردگی و عزت نفس پایین) در ارتباط است، در حالی که عامل TA2 عمدتا با جنبه های غیرمرضی (مثل گرایش به موفقیت و سختکوشی) الگوی رفتاری تیپ A مرتبط می باشد.
مصعود برومندنصب؛ حسین شکرکن؛ بهمن نجاریان
چکیده
جایگاه مهار به عنوان یک خصوصیت شخصیتی به این معنا اشاره دارد که هر انسان دارای مجموعهای از باورهاست مبنی بر اینکه افراد یا اشیایی پاداش ها و تنبیه ها را در زندگی وی کنترل میکنند. برخی از افراد جهت گیری درونی دارند با این اعتقاد که تبحر، سخت کوشی و رفتار مسئولیت پذیر به پیامدهای مثبت منجر می شود و نتایج تحت کنترل خودشان است. گروهی ...
بیشتر
جایگاه مهار به عنوان یک خصوصیت شخصیتی به این معنا اشاره دارد که هر انسان دارای مجموعهای از باورهاست مبنی بر اینکه افراد یا اشیایی پاداش ها و تنبیه ها را در زندگی وی کنترل میکنند. برخی از افراد جهت گیری درونی دارند با این اعتقاد که تبحر، سخت کوشی و رفتار مسئولیت پذیر به پیامدهای مثبت منجر می شود و نتایج تحت کنترل خودشان است. گروهی دیگر جهتگیری بیرونی دارند با این اعتقاد که رویدادها از طریق شانس، قدرت دیگران و عوامل ناشناخته و غیر قابل کنترل تعیین می شوند و در نتیجه پیامدها، خارج از کنترل آنهاست. هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه بین جایگاه مهار و عملکرد تحصیلی است. نمونه این بررسی شامل ۲۱۷ دانش آموز دختر و پسر پایه سوم دوره راهنمایی شهرستان دزفول بود که با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. فرضیه اصلی این پژوهش که به سه فرضیه فرعی تجزیه شده است، بدین صورت است: «به این جایگاه مهار و عملکرد تحصیلی رابطه مثبتی وجود دارد». نتایج تحلیل آماری داده ها نشان می دهد که ضرایب همبستگی بین دو متغیر یاد شده در سطح آماری (05/0 > P) معنی دارند.
حسین شکرکن؛ حمید افسردیر؛ غلامرضا خلیلی؛ طاهره فاضلی نیا؛ فاطمه آروین فر
چکیده
به منظور بررسی رابطه متغیرهای پیش از اسارت، حین اسارت و پس از اسارت با شدت علائم PTSD دو تحقیق روی دو نمونه تصادفی از آزادگان شهر اهواز در سال های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۲ با فاصله زمانی سه سال انجام گرفت. نمونه تحقیق اول متشکل از ۸۴ نفر و نمونه تحقیق دوم مرکب از ۷۲ نفر آزاده بود. در تحقیق اول دو هدف دنبال شد. از یک سو، تعیین ضرایب همبستگی ساده و چندگانه ...
بیشتر
به منظور بررسی رابطه متغیرهای پیش از اسارت، حین اسارت و پس از اسارت با شدت علائم PTSD دو تحقیق روی دو نمونه تصادفی از آزادگان شهر اهواز در سال های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۲ با فاصله زمانی سه سال انجام گرفت. نمونه تحقیق اول متشکل از ۸۴ نفر و نمونه تحقیق دوم مرکب از ۷۲ نفر آزاده بود. در تحقیق اول دو هدف دنبال شد. از یک سو، تعیین ضرایب همبستگی ساده و چندگانه بین متغیرهای پیش از اسارت و حین اسارت با متغیر PTSD مورد نظر بود و از سوی دیگر مقایسه نیمرخ های روانی دارندگان شدت علائم بالا و پایین PTSD در میزان های آزمون MMPI. در تحقیق دوم علاوه بر دو هدف فوق، تعیین همبستگی های ساده و چندگانه مجموعه ای از متغیرهای پس از آزادی با PTSD نیز مورد توجه بود. در تحقیق اول از شش متغیر پیش از اسارت سه متغیر با شدت علائم PTSD همبستگی معنیدار داشتند، در حالی که در تحقیق دوم از ۷ متغیر پیش از اسارت هیچ کدام با شدت علائم به PTSD همبستگی معنی دار نداشتند. از ۱۰ متغیره حین اسارت پنج متغیر در هر دو تحقیق با PTSD به گونهای معنی دار هم بسته بودند. افزون بر آن، دو متغیر دیگر در تحقیق اول و یک متغیر متفاوت دیگر در تحقیق دوم با PTSD به صورت معنی دار هم بستگی داشتند. از ۱۲ متغیر پس از اسارت در تحقیق دوم تنها سه متغیر با PTSD همبستگی معنی دار نشان دادند. ضرایب همبستگی چندگانه متغیرهای پیش از اسارت، حین اسارت و ترکیب آنها در هر دو تحقیق با PTSD معنی دار بودند، و ترکیب سه مجموعه متغیر پیش از، حین و پس از اسارت در تحقیق دوم نیز با PTSD همبستگی چندگانه معنی دار داشتند. در هر دو تحقیق بر اساس تحلیل های اولیه آماری، نیمرخ های روانی گروههای دارای شدت علائم PTSD بالا و پایین در میزان های MMPI باهم تفاوت معنی دار داشتند، لیکن پس از کنترل اثر میزانهای اعتبار L، F و K این تفاوتها از بین رفت.
حسین شکرکن؛ عبدالکاظم نیسی
حسین شکرکن؛ مسعود باقری