سعید آریاپوران؛ الهام راستگو؛ مهدی عبداله زاده رافی
چکیده
هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر علائم افسردگی در مادران مراقب کودکان مبتلا به کمتوانی عقلانی در دوره شیوع کووید-19 بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کل مادران مراقب کودکان کمتوان عقلانی شدید و عمیق شهرستان رزن در سال 1399 تشکیل دادند. در این پژوهش 22 نفر از ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر علائم افسردگی در مادران مراقب کودکان مبتلا به کمتوانی عقلانی در دوره شیوع کووید-19 بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کل مادران مراقب کودکان کمتوان عقلانی شدید و عمیق شهرستان رزن در سال 1399 تشکیل دادند. در این پژوهش 22 نفر از مادران دارای شدت علائم افسردگی در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند. جهت جمعآوری دادههای پژوهش از فرم کوتاه پرسشنامۀ افسردگی (بک و همکاران، 1974) استفاده شد. برای گروه آزمایش آموزش تنظیم هیجان در 8 جلسه هفتگی ) هر جلسه 90 دقیقه) آموزش داده شد و گروه کنترل در حین جلسات، آموزشی را دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش تنظیم هیجان بر کاهش علائم افسردگی در مادران کودکان کمتوان عقلانی شدید و عمیق اثربخش بوده است (05/0>p). با توجه به نتایج، آموزش تنظیم هیجان برای کاهش علائم افسردگی مادران مراقب کودکان مبتلا به کمتوانی عقلانی در دورۀ شیوع کووید-19 پیشنهاد میشود.
راضیه خواصی؛ محسن سعیدمنش؛ مهدیه عزیزی
چکیده
چکیدهدر این پژوهش به بررسی تاثیر برنامه درمانی تاب آوری پنسیلوانیا بر اهمال کاری و مولفه های اضطراب در نوجوانان تیز هوش کمال گرا شهرستان دزفول پرداخته شد. روش پژوهش آزمایشی، و در قالب طرح پژوهشی پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دختران نوجوان 12 تا 16 سال بود که به فراخوان پاسخ مثبت داده بودند. به کلینیک ...
بیشتر
چکیدهدر این پژوهش به بررسی تاثیر برنامه درمانی تاب آوری پنسیلوانیا بر اهمال کاری و مولفه های اضطراب در نوجوانان تیز هوش کمال گرا شهرستان دزفول پرداخته شد. روش پژوهش آزمایشی، و در قالب طرح پژوهشی پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دختران نوجوان 12 تا 16 سال بود که به فراخوان پاسخ مثبت داده بودند. به کلینیک دعوت شدند و پرسشنامه کمال گرایی را پر کردند سپس از بین آنها، کسانی که نمره کمال گرایشان بالا بود 30 نفر انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. پیش آزمون بر روی هر دوگروه اجرا گردید و بعد از اتمام جلسات درمانی، پس آزمون از هر دو گروه گرفته شد. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه های مقیاس اهمال کاری تحصیلی سولومون و راتبلوم (۱۹۸۴) و مقیاس اضطراب بک (BAI) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس تک متغیره و بررسی پیشفرض های تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل نشان داد که برنامه ی تاب آوری پنسلوانیا به کاهش اهمال کاری تحصیلی و اضطراب نوجوانان تیز هوش کمال گرا منجر شده است.
علیرضا شریفی اردانی؛ فرهاد خرمایی؛ محبوبه فولاد چنگ؛ مسعود فضیلت پور
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تبیین مهارتهای اجتماعی فرزندان بر اساس منشهای اخلاقی والدین با توجه به نقش واسطهای سبکهای برخورد با هیجانات منفی فرزندان است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از منظر روش توصیفی –همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل 84314 والدین دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر یزد بودهاند. حجم نمونه 400 نفر بود که با استفاده از روش ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تبیین مهارتهای اجتماعی فرزندان بر اساس منشهای اخلاقی والدین با توجه به نقش واسطهای سبکهای برخورد با هیجانات منفی فرزندان است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از منظر روش توصیفی –همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل 84314 والدین دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر یزد بودهاند. حجم نمونه 400 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت ، پرسشنامهی سبکهای برخورد والدین با هیجانات منفی فرزندان فابز و همکاران و پرسشنامهی منشهای اخلاقی خرمایی و قائمی استفاده شد. از نرمافزار SmartPls جهت تجزیهوتحلیل دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری با کمترین مربعات جزئی استفاده شد. نتایج نشان داد سبکهای حمایتی برخورد با هیجانها و منشهای اخلاقی با مهارت اجتماعی فرزندان رابطه مثبت معنیدار دارد، مسیر مستقیم منشهای اخلاقی به سبکهای غیرحمایتی برخورد با هیجانها معنیدار بود و اثر غیرمستقیم منشهای اخلاقی به مهارتهای اجتماعی بهواسطه سبکهای غیرحمایتی برخورد با هیجان نیز معنیدار است و همچنین منشهای اخلاقی بهطور مستقیم و بهواسطه کاهش شیوه منفی برخورد با هیجانات فرزندان میتواند منجر به مهارت اجتماعی در فرزندان گردد؛ بنابراین منشهای اخلاقی والدین نقش قابلتوجهی در تبیین اجتماعی سازی هیجانی فرزندان دارد.
اقبال زارعی؛ مریم مبصر؛ شیرین گل کریمپور
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت خشم مبتنی بر رویکرد شناختی بر تکانشگری دانشآموزان پسر قلدر انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان پسر قلدر دوره اول متوسطه شهر بندرعباس در سال تحصیلی 99-1398 بود. در این پژوهش تعداد 30 دانشآموز ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت خشم مبتنی بر رویکرد شناختی بر تکانشگری دانشآموزان پسر قلدر انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان پسر قلدر دوره اول متوسطه شهر بندرعباس در سال تحصیلی 99-1398 بود. در این پژوهش تعداد 30 دانشآموز پسر قلدر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه 15 دانشآموز). گروه آزمایش مداخله آموزش مدیریت خشم مبتنی بر رویکرد شناختی (شکوهی یکتا و کاکابرایی، 1396) را طی یک ماه در 8 جلسه 75 دقیقهای دریافت نمودند. در این بین در گروه آزمایش 2 نفر و در گروه گواه گواه نیز 3 نفر ریزش داشتند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس قلدری ایلینویز (IBS) و پرسشنامه تکانشگری بارت (BIS) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرمافزار آماری 23SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مدیریت خشم مبتنی بر رویکرد شناختی بر تکانشگری دانشآموزان پسر قلدر تأثیر معنادار دارد (001/0p<). بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که آموزش مدیریت خشم مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری با تمرکز بر مهارتهای مدیریت خشم، راهکارهای عملی مدیریت خشم و خودآموزی شناختی میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت کاهش تکانشگری دانشآموزان پسر قلدر مورد استفاده گیرد.